گزارش سئو مئو به نقل از مهر؛ قیمت بسته های اینترنت ثابت افزایش پیدا كرد، رگولاتوری: گرانفروشی نیست
به گزارش سئو مئو در هفته های اخیر، اپراتورها قیمت بسته های اینترنت را افزایش دادند رگولاتوری این تغییر قیمت را گرانفروشی نمی داند و اعتقاد دارد كه این اقدام در بازه قیمتی كف و سقف اتفاق افتاده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، در هفته های اخیر برخی شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنت ثابت، نرخ بسته های اینترنت مشتركان خویش را تغییر داده و به شكلی گران كرده اند. برای مثال مشتركی كه تابحال اینترنت با سرعت ۴ مگابیت را با حجم ۸۰ گیگ مصرف منصفانه، ماهانه ۴۳ هزار تومان دریافت می كرد، الان برای این حجم باید ۵۵ هزار تومان هزینه پرداخت كند. تماس با اپراتورهای مركز تماس این شركت ها از آن حكایت می كند كه این اپراتورها بر اساس مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ سرویس های خویش را تغییر داده اند. اما این تغییر و افزایش قیمت ها سبب نارضایتی كاربران شده است. چون كه قبل از این حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات به مهر گفته بود كه «هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت امسال وجود ندارد.» وحید مختاری، مدیركل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، این تغییر نرخ ها را گران فروشی ندانست و اظهار داشت: در بررسی های صورت گرفته هیچ گزارشی در خصوص گران فروشی شركت های اینترنتی دریافت نكردیم. وی با اشاره به اینكه یكی از مسائل مورد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظارت بر تمامی موافقت نامه ها و مصوبات كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه نرخ ها و تعرفه های خدمات است، اظهار داشت: باید توجه داشت كه برخی تعرفه هایی كه از جانب سرویس دهنده ها اعلام می شود، كف مصوبات و برخی سقف مصوبات است و اپراتورها مجاز هستند در این بازه قیمتی بین كف و سقف، نرخ سرویس خویش را تعیین كنند. مختاری با اشاره به اینكه فضای رقابتی و بازار عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت تأثیرگذار است، اضافه كرد: بررسی های نظارتی رگولاتوری نشان داده است كه در این فضا، برخی اپراتورها نسبت به دامپینگ و اعلام قیمت زیر كف اقدام می كنند كه این مساله فضای ضد رقابتی بوجود آورده است. اما تابحال گزارشی در خصوص گران فروشی نداشته ایم. وی با تاكید بر اینكه موضوعات موردی را كاربران باید از راه ۱۹۵ به رگولاتوری اعلام كنند تا پیگیری مناسب صورت گیرد، اظهار داشت: اگر مشتركی اعتقاد دارد كه اپراتور بسته مورد نظر را با قیمت بالاتری نسبت به تعرفه ۲۶۶ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می فروشد، مبحث را به ۱۹۵ اعلام نماید تا مورد بررسی قرار گرفته و با اپراتور متخلف برخورد شود. مدیركل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با اشاره به اینكه تابحال در زمینه گران فروشی با مستنداتی از جانب اپراتورهای اینترنت ثابت روبه رو نشده ایم و اغلب، مبحث به زیر كف تعرفه مربوط می شود، اظهار داشت: با عنایت به افزایش هزینه اپراتورها در شرایط فعلی اقتصادی، امكان دارد تغییر نرخ در بسته های اینترنت انجام شده باشد اما این تغییرات اپراتورها، بر اساس بازه قیمتی كف و سقف تعرفه انجام شده است. وی با اشاره به اینكه اپراتورها عمدتاً كف تعرفه را در فضای رقابتی رعایت می كنند و هیچیك از آنها هنوز به اعمال سقف تعرفه نرسیده اند، اظهار داشت: در صورت برخورد با موارد این چنینی با متخلفان ظرف ۲۴ ساعت برخورد شده و اعمال مقررات می شود. مختاری تصریح كرد: امكان دارد از دید كاربران نرخ بسته ها گران شده باشد، اما از نظر رگولاتوری گران فروشی اتفاق نیافتاده و اپراتورها در بازه زمانی مشخص بر اساس مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمت ها را تعیین كرده اند. وی در مورد اعتراض كاربران به اتمام زودهنگام بسته های اینترنت هم اظهار داشت: میزان خطای سیستمی در زمینه اتمام زودهنگام بسته های اینترنتی بسیار پایین است و امكان دارد سیستم اپراتور در راه دانلود و آپلود خطایی دریافت كند اما این مورد مصداق كم فروشی تعزیراتی و تقلب نیست و اگر مورد عمدی در كار بود، قابل بررسی و پیگیری است. مدیركل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با تاكید بر اینكه هرگونه ابهامی از جانب مشتركان از راه سامانه ۱۹۵ قابلیت رسیدگی دارد، افزود: اما بررسی ها نشان داده كه كم فروشی و یا گران فروشی سازمان یافته و ساختار یافته برای این مورد دریافت نشده است. وی اظهار داشت: مواردی در حوزه تعرفه نیم بهای شبكه ملی اطلاعات بود كه مقرر شد به علل فنی، قیمت ها به روز شود و اپراتور تعرفه را نیم بها شارژ كنند. در این زمینه به برخی اپراتورها اخطار داده شد و آنها مجبور به اصلاح قیمت گذاری شدند.