برخورد با پیامك های تبلیغاتی كه از رو نرفته اند
به گزارش سئو مئو در حالیكه ارسال پیامك تبلیغاتی انبوه بدون اجازه مشترك ممنوع شده بود، رگولاتوری با بیان اسامی شركت های متخلفی كه همچنان امكان ارسال پیامك انبوه را داشتند، از برخورد با این شركت های متخلف اطلاع داد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بعد از سال ها گلایه مشتركان از دریافت پیامك های تبلیغاتی با وجود اعلام انصراف از دریافت آنها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی بعنوان نهاد ناظر و قانون گذار حوزه ارتباطی كشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه ای ملزم كرد كه از راه وارد كردن یك كد واحد امكان اطلاع از پیامك های تبلیغاتی و ارزش افزوده، هر سه اپراتور بوجود آمده و مشتركان بتوانند بدون هراس از دست دادن پیامك های بانكی راه ارسال پیام های تبلیغاتی را ببندند.
مجید حقی – معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- قبل از این درباره ی ارسال پیامك های انبوه اعلام نموده بود: در مقررات تصویب شده در شورایعالی فضای مجازی، سقف مجاز برای ارسال پیامك در شبانه روز ۵۰۰ پیامك تعیین شده است. این تصمیم در جهت رسالت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت و حفاظت از حقوق مشتركین در حوزه ICT اجرایی شده است و این انتظار وجود دارد كه رضایتمندی مشتركین را به دنبال داشته باشد.
شركت های متخلف به پلیس فتا معرفی شدند
از طرفی اخیراً حقی اظهار كرده است كه بر مبنای بررسی های رگولاتوری، بعضی از شركت های فعال در حوزه ارسال پیامك انبوه اذعان كرده اند امكان ارسال پیامك تبلیغاتی انبوه به شماره مشتركانی را دارند كه با استفاده از سامانه #۸۰۰* دریافت هرگونه پیامك تبلیغاتی را برای شماره های خود مسدود كرده اند.
وی با اشاره به اینكه این گونه اقدامات مصداق فعالیت های غیرمجاز پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات بوده و اعمال مقررات در مورد آنها از وظایف و اختیارات رگولاتوری است، تصریح كرده است كه اپراتورهای تلفن همراه باید از ارائه خدمات مستقیم یا غیرمستقیم به این دسته از شركت ها جلوگیری نمایند و این شركت ها هم وظیفه دارند ارائه سرویس های غیرمجاز و همینطور تبلیغات خود در سایت ها و شبكه های اجتماعی در خصوص ارائه چنین سرویسی را متوقف كنند.
ازاین رو در حالیكه برپایه مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامك تبلیغاتی انبوه بدون اجازه مشترك ممنوع می باشد و با شركت های متخلف در این عرصه برخورد می شود، حقی اعلام نمود به منظور پیشگیری از تضییع حقوق مشتركین، این مورد به همراه فهرست اسامی شركت های متخلف به پلیس فتا اعلام شده است.
بیش از ۱۲۸ هزار شماره شخصی مسدود شد
درحالی كه رگولاتوری سامانه ستاره ۸۰۰ مربع را برای مقابله با ارسال پیامك های ناخواسته معرفی كرده بود، چند ماه بعد از شروع به كار این سامانه، راهكار جدیدی برای ارسال پیامك های تبلیغاتی انتخاب گردید و بدین ترتیب عده ای با بهره گیری از سیمكارت های شخصی به جای سرشماره های ارسال پیامك انبوه به ارسال این پیام ها پرداختند. در این میان برخی شركت ها با خرید چندین سیمكارت اعتباری مبادرت به سودجویی به روشی جدید كرده و حتی به ارسال پیامك هایی با مبحث تبلیغات غیراخلاقی پرداخته و بدین واسطه سایت هایی را هم معرفی كردند.
بنابراین رگولاتوری تصمیم گرفت خطوط ارسال كننده پیامك را بدون اینكه كاربران شماره ها را برای سامانه ۸۰۰ ارسال كنند، از راه رفتارشناسی این خطوط و در صورتیكه بدون استفاده از تلفن و اینترنت، تنها مبادرت به ارسال پیامك انبوه می كردند شناسایی كند. در این راستا مطابق آمار منتشرشده در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا كنون بیشتر از ۱۲۸ هزار خط شخصی ارسال كننده پیامك تبلیغاتی مسدود شده است.