در جمع خبرنگاران مطرح شد ضرب الاجل ۴۵ روزه جهرمی به اپراتورها
سئو مئو: وزیر ارتباطات با بیان ضرب الاجل ۴۵ روزه به اپراتورهای ارتباطی اظهار داشت: دسترسی به سامانه اندازه گیری كیفیت خدمات اینترنت عمومی می شود.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، وزیر ارتباطات امروز شنبه در مراسم رونمایی از سامانه سنجش كیفیت شاخصهای شبكه ملی اطلاعات به اپراتورهای ارتباطی مهلت داد كه كیفیت سرویس خویش را افزایش داده و نقاط دارای مشكل شبكه خویش را شناسایی كنند.
وی اضافه كرد: با راه اندازی سامانه سنجش كیفیت شاخصهای شبكه ملی اطلاعات، هر شهروند می تواند از هر نقطه ای از كشور وضعیت كیفیت سرویس های ارتباطی را ارزیابی كند. این سامانه با جمع آوری اطلاعات از خدمات قابل عرضه اپراتورها و هم تجربه كاربران از سرویس هایی كه دریافت می كنند، به تجزیه و تحلیل وضعیت خدمات ارتباطی می پردازد تا مشخص نماید گلوگاه شبكه و مشكلات آن مربوط به كجا می شود.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه شبكه ارتباطی كشور یكپارچه نیست و بخشی از آن مربوط به زیرساخت، بخشی مربوط به مخابرات و بخشی مربوط به اپراتورها می شود، تصریح كرد: با راه اندازی سامانه سنجش كیفیت شبكه ملی اطلاعات، ۶ هزار حسگر به این شبكه متصل شده تا اطلاعات سرویس های روی شبكه را جمع آوری كرده و گزارش كند.
آذری جهرمی بیان كرد: این سامانه از راه وب و اپلیكیشن قابل دسترس مردم خواهد بود و به كاربران اجازه می دهد در لحظات مختلف، كیفیت سرویس را گزارش كرده و سرویس سایر اپراتورها را هم مشاهده و مقایسه كند.
وی با اشاره به اینكه این سامانه بیشتر از ۴ ماه است كه آماده سازی شده و در حال استخراج اطلاعات است، اضافه كرد: با این وجود شاهد ارتقای ویژه ای در فرایند شبكه نبودیم و با عنایت به گزارش های كیفیتی كه از جانب رگولاتوری عرضه می شود بهبود كیفیت به صورت ملموس مشاهده نشد بنابراین تصمیم گرفتیم این سامانه از امروز به صورت آزاد در اختیار قرار گیرد. بدین سان كه تا ۴۵ روز این سامانه تنها برای اپراتورهای ارتباطی قابل مشاهده می باشد و از ۴۵ روز آینده برای كل كاربران در دسترس خواهد بود.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه از راه این سامانه تمام آنچه در شبكه ارتباطی كشور قابل وقوع است، دیده می شود، خاطرنشان كرد: طی ۴۵ روز اپراتورها زمان دارند كه برای بهبود شرایط تلاش كنند و كارنامه خویش را ببینند. بعد از آن این كارنامه به صورت عملی در اختیار تمام كاربران قرار می گیرد تا دو هفته یك مرتبه هم خروجی این سامانه از جانب رگولاتوری منتشر می شود.
آذری جهرمی با انتقاد از وضعیت كیفی شبكه ارتباطی كشور اظهار داشت: امروز شاهدیم در اندازه گیری نسل سوم موبایل، اپراتور اول در بعضی از نقاط یك سوم كیفیت اپراتور دوم را دارد و این در شرایطی است كه در حوزه نسل چهارم موبایل، كیفیتی ۴۰ درصد بیشتر از اپراتور دوم دارد. این نشان داده است كه بهبود گسترده در شبكه نسل چهارم این اپراتور رخ داده و ایراد گسترده ای روی نسل سوم وجود دارد. در این حال سایر اپراتورها هم موضوعات مشابه این دارد. به صورت مثال یك اپراتور ثابت در شاخص كیفی خود ۵ برابر بدتر از سایر اپراتورها عمل كرده است.
وی با اشاره به اینكه در ۶ هزار نقطه كشور سنسورهایی قرار دادیم كه تجربه واقعی كاربر را از اینترنت پیاده سازی كند، اظهار داشت: این سنسورها نشان داده است كه برای مثال در شهری كه همه مشكل اینترنت دارند، مخابرات توسعه لازم را انجام نداده است و امكان دارد در یك استان این مشكل وجود داشته باشد و آن زمان می توانیم بگوییم كه زیرساخت، تأمین اینترنت را به خوبی اجرایی نكرده است. در این سامانه انعطاف به نظرات كاربران هم از راه سامانه شكایت ۱۹۵ قابل رویت است. به این مفهوم كه نحوه فروش و پشتیبانی اپراتورها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
وزیر ارتباطات با تاكید بر ضرورت اصلاح شبكه ارتباطی كشور تاكید كرد: ضمانت قابلیت های این شبكه، آگاهی مردم و اعتماد آنها به سرویس دهندگان است. به این مفهوم كه اگر كیفیت خوب نباشد، با عنایت به اینكه برای مردم احراز شده است، آن سرویس را خریداری نمی كنند.
آذری جهرمی در پاسخ به این سؤال كه قبل از این هم سامانه كیفیت شبكه در حوزه زیرساخت راه اندازی شده بود و كاربردی نبود؟ اظهار داشت: وضعیت كیفیت شبكه زیرساخت و خسارتی كه به علت قطعی به اپراتورها می دهد، كاملاً مشخص است و ما معتقدیم كه سامانه اندازه گیری كیفی شبكه ارتباطات زیرساخت هم بسیار موثر بود و سبب ثبات شبكه شده است و اگر آن اقدام موثر نبود الان برای بهبود شبكه دسترسی این سامانه را راه اندازی نمی كردیم.
وی تصریح كرد: در سامانه سنجش كیفیت شاخصهای شبكه ملی اطلاعات، تلاش بر این است كه با استفاده از برچسب ها و استیكرها، اطلاعات تخصصی را برای عامه مردم قابل فهم نماییم تا مردم بتوانند كیفیت سرویس خویش را اندازه گیری كنند.
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با اشاره به اینكه عمده گلایه مردم كیفیت اینترنت به علت استفاده از ابزارهای دور زدن فیلترینگ است، خاطرنشان كرد: ما معتقدیم كیفیت شبكه ارتقا پیدا كرده اما به علت این كه تعداد زیادی از مردم از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می نمایند، این مورد اثر جدی روی نارضایتی كاربران داشته است.
آذری جهرمی اضافه كرد: میان شاخصهای كیفی شبكه و تجربه كاربران فاصله عمیقی وجود دارد و با وجود اینكه سنجه های شبكه در وضعیت مناسب می باشد اما شكایت مردم نشان داده است كه از كیفیت و سرعت شبكه راضی نیستند. ما مسئول استفاده از فیلتر شكن نیستیم و معتقدیم فیلترینگ اثر جدی روی نارضایتی كاربران داشته است.
ایجاد اتاق فكر برای بروز رسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی در مورد علل عدم ورود اپراتورهای ایرانسل و رایتل به بورس، تصریح كرد: ما چندین بار به رایتل سفارش كرده ایم كه وارد بورس شود چون كه این اپراتور نیاز جدی به سرمایه گذاری دارد. این اپراتور یا باید از راه شستا در این عرصه سرمایه گذاری كند یا باید سرمایه گذاری خارجی داشته باشد كه در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این علت بارها سفارش و تكرار كرده ایم كه رایتل وارد بورس شود. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور هم دیده شده باشد.
جهرمی اظهار داشت: در پروانه اپراتور ایرانسل هم اما مبحث ورود به بورس مطرح شده ولی تابحال این اپراتور مبادرت به عرضه سهام خود در بورس نكرده است.
وی اضافه كرد: این بحث حقوقی و استدلالاتی از جانب ما و سهامداران این اپراتور مطرح شده كه باید برای آن تصمیم گیری كرد. البته پروانه اپراتور ایرانسل هم تا دو سال دیگر به اتمام می رسد و باید برای آن تصمیم گیری نماییم. به این علت اتاق فكری برای به روز رسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل راه اندازی كرده ایم كه در زمینه ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری صورت گیرد.