رشد سهم محتوای فارسی در اینترنت تا هدف چقدر فاصله داریم؟
به گزارش سئو مئو سهم محتوای زبان فارسی در اینترنت با ۰.۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته، به ۲.۱ درصد رسید، اما هنوز تا هدف چهار برابر شدنی كه سازمان فناوری اطلاعات در یك بازه چهار ساله در نظر گرفته بود، فاصله دارد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، درحالی كه سهم محتوای فارسی در اینترنت تا سال قبل ۱.۹ درصد بود، به تازگی رضا باقری اصل – دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات – در توییتر اعلام نموده كه طبق گزارش W۳Tech تا ۳۰ ماه سپتامبر ۲۰۱۹ (۸ مهر ۱۳۹۸)، سهم محتوای فارسی اینترنت به ۲.۱ درصد رسید و در در جایگاه هشتم جهان قرار گرفت.
این درحالی است كه طبق این گزارش، زبان انگلیسی توسط ۵۴.۵ درصد از وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از آن، زبان روسی با ۶.۷ درصد قرار دارد. همینطور در رتبه های بالاتر از زبان فارسی، آلمانی با ۵.۳ درصد، اسپانیایی با ۴.۸ درصد، فرانسوی با ۳.۷ درصد، ژاپنی با ۳.۴ درصد و پرتغالی با ۲.۷ درصد قرار دارد.
اما یكی از شاخصهای مورد نیاز برای توسعه شبكه ملی اطلاعات، همواره تولید محتوای بومی بوده است؛ همان گونه كه در خیلی از موارد ادعا می شود، زیرساخت های فنی شبكه ملی اطلاعات آماده است و الان نوبت بخش محتواست كه با تكمیل و توسعه، این فرایند را تكمیل كند. در این راستا سال گذشته، تفاهمنامه ای توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با هدف گسترش زبان و محتوای فارسی در وب منعقد شد.
محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره این تفاهم نامه اظهار داشته بود: مقرر است تمام اسناد كتابخانه ملی كه قابل نشر است، در یك بازه زمانی به صورت نسخه دیجیتالی با استانداردهای مناسب دربیاید و همه این اطلاعات به صورت اوپن دیتا در اختیار كسب وكارها برای توسعه اشتغال قرار می گیرد. در حوزه نشر آثار ما نیاز داشتیم گامی به سمت دیجیتال كردن اطلاعات را برداریم و محتوای غنی موجود در كتابخانه ملی كه بعنوان حافظه تاریخی ایرانی ها است را منتشر نماییم و امیدواریم با این كار به سمت چهار درصدی خط و زبان فارسی در وب برسیم.
همینطور رسول سراییان -رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات- درباره افزایش محتوای بومی اظهار داشته بود: شاخصی در فضای وب در میان الملل داریم كه صفحات وب را در زبان های مختلف و در محیط بیرون اندازه گیری می كند. یك سایت هم دارد كه همه به آن دسترسی دارند. این شاخص صفحات وب را در بازه های زمانی مختلف به زبان های مختلف می شمارد و سپس زبان های مختلف را رتبه بندی می كند.
وی اما به راه های افزایش تولید محتوا اشاره و اظهار كرده بود: كل فارسی زبانان دنیا، علاوه بر ایران، تمامی فارسی زبانان اطراف ما كه بالغ بر ۲۰۰ میلیون جمعیت هستند به اضافه فارسی زبانان كشورهای دیگر را شامل می شوند. تفاهم نامه ای با مركز ملی اسناد عنوان شد، كاری كه در عرصه تولید محتوا توسط استارت آپ ها شكل می گیرد، توسعه ی زیرساخت های خط زبان فارسی، همه این موارد به تولید محتوا كمك می نماید.
بر این اساس، سهم محتوای فارسی در سال ۹۶، حدود ۰.۷ درصد بود كه سال قبل به حدود ۱.۹ درصد افزایش پیدا كرده و بالاتر از سهم زبان چینی، عربی و تركی قرار گرفت و سازمان فناوری اطلاعات برای دو برابر كردن این سهم و رسیدن به چهار درصد در خلال چهار سال تلاش می كند.