معاون وزیر ارتباطات: بازار فناوری اطلاعات در ایران ۶ و چهار دهم درصد رشد كرد
به گزارش سئو مئو معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از رشد ۶.۴ درصدی بخش ICT در ایران اطلاع داد و این رشد را در شرایط سخت اقتصادی، نشان از توانمندی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست.
به گزارش سئو مئو به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی با اشاره به وجود شرایط سخت اقتصادی در كشور اظهار داشت: علیرغم این شرایط اقتصادی، در بخش ICT و IT شاهد رشد ۶.۴ درصدی بودیم كه نشان داده است توانمندی و امكان رقابت در كسب و كارهای این حوزه را در دنیا داریم و باید از این فرصت استفاده بهینه نماییم.
وی كه در نشست همدلی و هم افزایی توسعه فناوری ICT در افغانستان در جمع مدیران شركت های فعال در بازار ICT این كشور سخن می گفت، با اشاره به مزیت های رقابتی در این كشور همسایه، اظهار داشت: قیمت مناسب، یك مزیت رقابتی برای حضور ایران در بازار افغانستان به حساب می آید.
هاشمی امكان ویژه سازی محصولات را یكی دیگر از مزیت های حضور شركت های ایرانی در افغانستان بیان كرد و اضافه كرد: نزدیكی دینی، فرهنگی و زبانی از مهم ترین مزیت ها برای شركت های ایرانی حاضر در افغانستان است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه ما بعنوان وزارت ارتباطات برای تسهیل حضور شركت های ایرانی در كشورهای مختلف می توانیم بعنوان پلی بین دولت ها عمل نماییم، به برگزاری موفق نمایشگاه ICT افغانستان و حضور شركت های ایرانی اشاره نمود و از شركت های حاضر در بازار افغانستان خواست كه بستر را برای حضور دیگر شركت های ایرانی در این كشور فراهم نمایند.
ایران دانش تكنولوژی خویش را به افغانستان منتقل می كند
در این نشست نصرالله جهانگرد مشاور صندوق نوآوری و شكوفایی هم با اشاره به آغاز فعالیت شركت های ICT ایرانی در افغانستان اظهار داشت: مزیت تكنولوژی ایران برای افغانستان در ۳ خصوصیت خلاصه می شود. افغانستان می تواند تكنولوژی مورد نیاز خویش را با كیفیت برتر، قیمت ارزان تر و خیلی آسان تر از راه ایران به دست آورد و برای ایرانی ها هم كار در افغانستان ارزان تر است.
وی اضافه كرد: ما به آسانی می توانیم دانش تكنولوژی خویش را به افغانستان منتقل نماییم و سبب ارتقای سطح دانش تكنولوژی در این كشور شویم. جهانگرد با اشاره به اینكه شركت های ایرانی محصولات و تكنولوژی تجربه شده را به كشور افغانستان منتقل می كنند، اضافه كرد: تمام شركت هایی كه در افغانستان حضور دارند محصولی را عرضه می كنند كه امتحان خویش را در ایران پس داده و تجربه شده و بعنوان یك محصول آماده و قابل اتكا در افغانستان عرضه می شود. امیدواریم بتوانیم با حل مشكلات حقوقی و اداری سرمایه گذاری در افغانستان را تسهیل نماییم.
شركت های ایرانی به انجام پروژه های بزرگ ICT فكر كنند
همچنین در این جلسه عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران هم با تاكید به اینكه افغانستان بر مبنای برنامه ای تدوین شده در حال نوسازی زیرساخت ها و ترویجIT و ICT در این كشور است، اظهار داشت: نسل جدید در افغانستان با تكنولوژی زندگی می كند و با عنایت به اینكه ۶۰ تا ۶۵ درصد جمعیت افغانستان را جوانان می سازند این یك فرصت برای سرمایه گذاری در این حوزه می باشد.
وی با اشاره به اینكه دیجیتالی كردن تمام امور در افغانستان از اولویت های این كشور است، اضافه كرد: برای این كار تا بتوانیم احتیاج به سرمایه گذاری داریم و برای سرمایه گذاران ایرانی هم اولویت قائل هستیم.
سفیر افغانستان از شركت های فعال در این كشور خواست كه همزمان با انجام پروژه های كوتاه مدت، به پروژه های بلندمدت و بزرگ مشترك در حوزه ICT فكر كنند و خاطرنشان كرد كه مسؤلان افغانستانی هم از این پروژه ها استقبال و حمایت می كنند.