اجبار اپراتورها به اطلاع رسانی كاركرد خدمات ارزش افزوده
به گزارش سئو مئو مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری اعلام نمود: با اجبار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورهای تلفن همراه مكلف شده اند اطلاعات كاركرد سرویس های ارزش افزوده مشتركان را به صورت دوره ای در چارچوب پیامك برای آنها ارسال نمایند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تأمین كننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
باآنكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجایی كه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی كه در قبوض كاربران سیمكارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی كه باعث تمام شدن اعتبار سیمكارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از كاربران را به دنبال داشته است.
در مواردی مشاهده شده پیامك های تبلیغاتی یا متن فریبنده از راه پیام رسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود كه كاربران را تشویق می كند با ارسال كد، شارژ یا سرویس مجانی دریافت نمایند و بعضی از كاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامك را انجام می دهند كه در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.
با افزایش كلاهبرداری ها و اعتراض مشتركان نسبت به خدمات ارزش افزوده كه بدون آگاهی افراد، باعث عضو شدن و دریافت هزینه از آنها می شدند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود قصد ساماندهی این مورد را دارد و درصورتی كه اقدام برای ساماندهی منجر به پایان كلاهبرداری ها نشود، خدمات ارزش افزوده را به كلی تعطیل خواهد نمود.
اطلاع رسانی اپراتورها، حداقل دو هفته یك بار
بنابراین به تازگی اقداماتی كه در جهت ساماندهی خدمات ارزش افزوده انجام می شود، بیشتر شده است. در این راستا طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیمان قره داغی – مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری – اظهار نمود: در جهت شفاف سازی، اطلاع رسانی به مشتركین و پشتیبانی از كسب وكارهای سالم در حوزه سرویس های ارزش افزوده، اپراتورها مكلف شده اند حداقل دو هفته یك مرتبه اطلاعات كاركرد سرویس های ارزش افزوده ای كه مشتركین فعال كرده اند را به صورت پیامكی برای آنها ارسال نمایند. هم اكنون اپراتورهای ایرانسل و رایتل به صورت هفتگی و اپراتور همراه اول هم به صورت دو هفته یكبار این اطلاع رسانی را برای مشتركانشان انجام می دهند.
وی درباره سایر كانالهای اطلاع رسانی سرویس های خدمات ارزش افزوده كه پیش از این فعال شده اند، اضافه كرد: علاوه بر این مشتركین اپراتورها می توانند در بخش خدمات اپلیكیشن های ایرانسل من، همراه من و رایتل من سرویس های مختلف خدمات ارزش افزوده را مشاهده كنند و از سرویس هایی كه عضو آن هستند اطلاع پیدا كرده و درصورت تمایل عضویت خویش را لغو كنند.
مدیركل حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری، با اشاره به روش كد دستوری برای اطلاع از سرویس های فعال ارزش افزوده، خاطرنشان كرد: كاربران با شماره گیری كد دستوری #۸۰۰* می توانند به راحتی كاركرد و سرویس های خدمات ارزش افزوده ای كه عضو آن هستند را استعلام كنند و درصورت عدم تمایل، از سرویسی كه عضو آن هستند بیرون بروند.
مراكز تماس اپراتورها پاسخگوی درخواست های مشتركان هستند
قره داغی درباره روش جایگزین برای برخی مشتركین كه نمی توانند از راه كد دستوری #۸۰۰* درباره سرویس های ارزش افزوده فعال خود اطلاعات كسب كنند، اضافه كرد: یكی دیگر از روش های اطلاع رسانی درمورد سرویس های ارزش افزوده، مراكز تماس اپراتورهاست. رگولاتوری اپراتورها را مكلف كرده است كه از راه مراكز تماس شان، پاسخگوی سوالات و درخواست های مشتركین درباره خدمات ارزش افزوده باشند. بر همین مبنا شماره ۹۹۹۰ در همراه اول، شماره ۷۰۰ در ایرانسل و شماره ۲۰۰ در رایتل بعنوان شماره های مركز تماس پیشبینی شده است.
وی ایجاد كانال های مختلف برای كسب اطلاع از كاركرد و تعرفه سرویس های ارزش افزوده را در جهت پشتیبانی از كسب وكارهای حوزه خدمات ارزش افزوده دانست و اظهار داشت: وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد ندارند مانع فعالیت كسب وكارهای سالم سرویس های خدمات ارزش افزوده شوند. چون كه تعداد قابل توجهی از شركت ها خدمات باكیفیت و مطلوبی را به مشتركین خود ارائه می دهند.
قره داغی خاطرنشان كرد: رگولاتوری به دنبال شناسایی و حذف سرویس هایی است كه با استفاده از روش های نامطلوب و اغواكننده افراد را به عضویت خود درآورده اند؛ تا از این طریق، از شركت هایی كه كسب وكار درست و سالمی را در زمینه خدمات ارزش افزوده راه اندازی كرده اند، حمایت كند؛ چون كه معتقدیم مردم به این خدمات نیاز دارند.
وی با اشاره به كاهش شكایات مربوط به حوزه خدمات ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ درباره علت آن اظهار داشت: از یك سو با نظارت و پیگیری های اخیر رگولاتوری مشكل عدم شفافیت در سرویس های خدمات ارزش افزوده و تعرفه آنها برطرف شده و این شفاف سازی از جانب اپراتورها اجرایی شده است. از جانب دیگر مشتركین هم اطلاعات خوبی در زمینه سرویس های ارزش افزوده و نحوه عضویت یا فعال و غیرفعال سازی آن كسب كرده اند.