توسط پژوهشگاه ICT ؛ سامانه ذائقه سنجی كاربران شبكه های اجتماعی به وجود آمد
سئو مئو: سامانه ذكاوت بعنوان بستر تحلیل ترافیك و ذائقه سنجی كاربران فضای مجازی در شبكه های اجتماعی، توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.
به گزارش سئو مئو به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، لیلا ربیعی پژوهشگر پژوهشگاه ICT در سمینار بستر تحلیل ترافیك و ذائقه سنجی كاربران فضای مجازی اظهار داشت: سامانه «ذكاوت» با تمركز بر تحلیل محیط های تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و دامنه های وب به وجود آمده و علاقه مندی ها و نیازهای مردم در شبكه های اجتماعی را می سنجد. وی افزود: در این سامانه، بعد از گردآوری داده از منابع مختلف و تجمیع و یكپارچه سازی، انواع تحلیل های آماری، دسته بندی محتوا در سطوح مختلف، تحلیل احساسات، تحلیل های گرافی و پیش بینی انجام شده و سپس بوسیله داشبوردهای تحلیلی، ارائه سرویس دهنده تحت وب، واسط برنامه نویسی كاربردی و انواع بولتن های مصورسازی انجام می گیرد. ربیعی با اشاره به اینكه آمار و نوع محتوا در كنار هم برای این سامانه مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد، اظهار داشت: این بستر هم اكنون آمادگی آنرا دارد كه گزارش ها را در فاصله یك روز تا یك ماه عرضه نماید. حتی قابلیت این به وجود آمده كه مطالب و موضوعات مهم را روزانه و به فاصله چند ساعت جمع آوری كند. بگفته وی، سامانه «ذكاوت» با هدف كمك و تسهیل كارآمدسازی و تسهیل سازی تهیه شده تا علاقه مندی ها، نیازها و احساسات مردم در شبكه های اجتماعی را جمع آوری و تحلیل كند و سپس برمبنای اطلاعات آن، بخش های حاكمیتی و سیاستگذاری تصمیماتی را اتخاذ كنند. وی افزود: دانشجویان رشته های علوم كامپیوتر و علوم اجتماعی، فعالان حوزه فضای مجازی و شركت های دانش بنیان، جزء كسانی هستند كه می توانند از این محتوا استفاده كنند.
منبع: سئو مئو