گزارش سئو مئو؛ راهكارهای فناوری برای كاهش صدمه پذیری كرونا
به گزارش سئو مئو هر چالشی حتی شیوع كرونا می تواند فرصتی برای تغییر رفتار در بهره گیری از فناوری های نو باشد و ازاین رو كسب وكارهای بومی می توانند با عرضه راهكارهای فناورانه از صدمه پذیری این بحران كم كنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، از آنجایی كه برای مواجهه با بحران احتیاج به نوآوری احساس می شود، تیم های نوآور و اكوسیستم استارت آپی یكی از توانمندترین ها در این چالش به شمار می روند كه می توانند با عرضه خدمات فناورانه، این بحران را تبدیل به فرصت كنند. باآنكه محققان هنوز موفق به ساخت واكسن ویروس كرونا نشده اند، اما مدیریت این بحران با به كارگیری راهكارهای فناورانه در شرایط فعلی روز به روز در حال افزایش می باشد و كشورهای مختلف دنیا و سازمان های جهانی برآنند تا از فناوری برای مهار گسترش كرونا استفاده كنند. نوآوری برای مهار گسترش كرونا محققان و فناوران در كشورهای مختلف تلاش خویش را برای پیشگیری از شیوع ویروس كرونا به كار گرفته اند تا با نوآوری بتوانند نقشی در كاهش این بحران داشته باشند؛ تابحال بیشتر از ۶۰ شركت فناوری اعلام آمادگی كرده اند تا چاره فناورانه ای برای مقابله با كروناویروس ابداع و روانه بازار كنند. سازمان جهانی بهداشت با انتشار ویدئوهایی در پلت فرم اشتراك گذاری ویدئو «تیك تاك» با انتشار اخبار جعلی درباره ویروس كرونا مقابله می كند. در این اپلیكیشن چینی، ویدئوهایی با هدف كاهش ریسك گسترش ویروس كووید ۱۹ و انتشار اطلاعات درست از آن منتشر و توضیح داده شده كه چگونه فرد می تواند در مقابل ویروس از خود و دیگران محافظت كند. محققان مركز مهندسی و علوم سیستم ها در دانشگاه جانز هاپكینز هم نوعی داشبورد آنلاین برای تصویرسازی و ردیابی موارد گزارش شده از كرونا ابداع نموده اند. آنها همینطور مجموعه كاملی از داده ها را به شكل گوگل شیت تهیه كرده اند كه این نقشه موارد جدید ابتلا، آمار مرگ ومیرهای تاییدشده و شمار بهبودیافته ها را نشان داده است. فناوری تشخیص چهره برای شناسایی كرونا استفاده از فناوری تشخیص چهره برای شناسایی بیماران مبتلا به ویروس كرونا از دیگر اقدامات نوآورانه ای است كه در چین آزمایش شده و یك مرد چینی كه بعد از شیوع این ویروس به ووهان سفر كرده بود، توسط این فناوری شناسایی شد. حتی یك شركت چینی با ساخت اپلیكیشنی مدعی شده كه می تواند كرونا را ردیابی می كند. این اپلیكیشن كه به نام ردیاب تماس نزدیك (close contact detector) شناخته می شود، خطر تماس كاربران با كروناویروس را برپایه میزان نزدیكی آنها با افراد مبتلا به این بیماری و یا مشكوك به مبتلا شدن مورد بررسی قرار می دهد. سیستم دیگری هم برای شناسایی راحت تر بیماران در چارچوب یك اپلیكیشن برای نیروهای پلیس چین طراحی شده كه بتوانند افراد مشكوك به كرونا را در میان جمعیت تشخیص دهند. این اپلیكیشن دمای بدن، ضربان قلب و میزان اكسیژن بدن افراد را از راه دماسنج های بلوتوثی و مچ بندهای هوشمند ارزیابی كرده و اطلاعات به دست آمده را برای تجزیه و تحلیل به مراكز دولتی بهداشت ارسال می كند. در همین حال پلت فرم هوش مصنوعی كنترل كننده سلامت هم برای پیشبینی وجود ویروس كرونا از جانب یك شركت دیجیتال سلامت طراحی شده كه با تحلیل داده های به دست آمده از خطوط هوایی و گزارش های شیوع بیماری در حیوانات، می تواند میزان اپیدمی بیماری را تخمین بزند. علاوه بر این راهكارها كه در كشور چین آزمایش شده است، كشورهای دیگر هم نسبت به استفاده از این چاره ها پیش قدم شده اند. برای مثال كشور چك برای شناسایی افراد مشكوك مبتلا به ویروس كرونا، در فرودگاه های شهر پراگ سیستم شناسایی را برای تمام مسافران پرواز ایتالیا تعبیه كرده است. این سیستم درهای ورود، برای اتوبوس های فرودگاه هم طراحی شده اند. یك شركت سنگاپوری هم روی یك كیت تشخیص تراشه آزمایشگاهی كار كرده كه فرایند تشخیص و شناسایی ویروس را برای كادر درمانی بخصوص در زمان شلوغی بیمارستان ها سریع تر می كند. ربات ها و پهپادها به كمك مهار كرونا می آیند در این میان حتی ربات های ضدعفونی كننده هم به جای نیروی انسانی در چین وارد كار شده اند؛ به این معنا كه چینی ها از فناوری ربات خودكار برای ضدعفونی بیمارستان ها، مراكز درمانی و بخش های قرنطینه استفاده می نمایند. استفاده از ربات ها در چارچوب كادر درمانی بیمارستان ها هم از دیگر راهكارهای فناورانه برای كاهش روند انتقال بیماری است كه نمونه آن در آمریكا تست شده است. در زمان كرونا، حتی پهپادها هم به كار گرفته شده اند. محققان چینی از این پرنده های هدایت پذیر كه به دوربین های حرارتی مجهز هستند برای رساندن دارو و تجهیزات به مناطق قرنطینه بهره برده اند. یك استارت آپ سنگاپوری هم با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نخستین وسیله حمل و نقل هوایی شهری را برای جابه جایی تجهیزات بین دو بیمارستان در چین آزمایش كرد. خدمات آنلاین برای پیشگیری از شیوع كرونا راهكار دیگری كه این روزها از جانب چینی ها برای مواجهه با كرونا به كار گرفته شده استفاده از خدمات آنلاین است. برای مثال یك شركت، فناوری سیستم سفارش غذا بدون مواجهه با مامور پیك را طراحی نموده كه كاربران با كمك آن، غذای خویش را در نقطه مشخص شده بدون اینكه حتی فرد تحویل دهنده غذا را ببینند، تحویل می گیرند. امكان دیگری كه این روزها برای مردمی كه در چین قصد خرید خانه دارند ایجاد شده، پلتفرمی است كه به آنها اجازه می دهد بدون خارج شدن از خانه و از راه واقعیت مجازی، خانه هایی كه به فروش گذاشته شده اند را مشاهده كرده و خریداری كنند. نقش سامانه های آنلاین در ایران در مواجهه با كرونا در ایران هم خیلی از فعالان و كسب و كارهای فضای مجازی در چارچوب مسئولیت اجتماعی، آمادگی خویش را برای عرضه خدمات غیرحضوری و مجانی برای كاهش رفت و آمد در جهت پیشگیری از شیوع بیماری كرونا اعلام نمودند. از آنجایی كه گفته می شود قوی ترین ابزار برای مقابله با كرونا، آموزش است و آموزش مجازی در این شرایط، یك راه اجتناب ناپذیر است، لزوم بهره گیری از پلت فرم های آموزشی در این روزها آشكارتر شده و براین اساس تعداد زیادی از پلت فرم ها برای آموزش مجانی و غیرحضوری به مردم آمادگی خویش را اعلام نمودند. برای مثال پلتفرمی با شعار «درخانه بمانید و آموزش بدهید»، تمامی خدمات خویش را برای كلیه برگزاركنندگان دوره های آموزشی به صورت مجانی عرضه می كند. در همین حال برخی استارت آپ ها با عنایت به تعطیلی دانشگاه ها و مدارس با شعار «آموزش برای همه و در همه جا»، آمادگی خویش را برای در اختیار گذاشتن پلت فرم خود اعلام نمودند. یك استارت آپ دیگر هم نسبت به آموزش مجازی، برای درخانه ماندن مردم و دوری از ویروس كرونا برنامه ریزی نموده است. این تلویزیون ۶ هزار ساعت فیلم آموزشی را برای دانش آموزان دوره متوسطه به صورت مجانی عرضه كرده است. شبكه ای از استارت آپ ها هم برای توانمندسازی و آموزش در بحران كرونا در جهت مسئولیت پذیری و كار گروهی همراه شده و طرح «انتشار محتوای مجانی آموزشی» را عرضه كرده اند. همینطور پلت فرم آموزشی با تاكید بر شعار «مدارس تعطیل می شوند، اما آموزش تعطیل شدنی نیست»، پلت فرم های آموزشی خویش را با دانش آموزان و مدارس همراه كرده است. در همین حال یك سیستم دانش بنیان هم در جهت كمك به مدارس و آموزشگاه ها برای تجهیز به سیستم مدرسه آنلاین راه اندازی شده كه این سیستم بومی جایگزینی جهت استفاده از پیام رسان ها و سامانه های خارجی شمرده می شود. جلسات آنلاین جای سمینارها را می گیرد كاهش جلسات حضوری یكی از طریق های كاهش صدمه پذیری كرونا است. در این راستا یك پلت فرم راهكاری جهت كاهش رفت و آمد در جلوگیری از وقوع كرونا با جلسات آنلاین عرضه كرده است. یك سامانه مدیریت و برگزاری رویدادهای زنده و آنلاین هم برای كاهش حضور مردم در اماكن عمومی و هم فراگیرشدن استفاده از ابزارهای فناورانه كاهش دهنده جابه جایی افراد، راهكاری عرضه كرده است؛ این سامانه اعلام نموده كه چون نباید برای مقابله با شیوع ویروس كرونا آموزش را متوقف كرد، دوره ها، سمینارها و كلاس های آموزشی كه به خاطر كرونا لغو شده را به صورت مجانی و آنلاین برگزار می نماید. در همین حال كمپین «هر كجا، هرزمان، یادگیری» با محوریت عرضه آموزش های مجانی مجازی در چارچوب ۴۰ وبینار تخصصی در فضای مجازی (رویداد آموزشی غیرحضوری) در مدت حدود ۸۵ ساعت محتوای آموزشی انجام می شود. این رویداد مجازی و مجانی برای تداوم آموزش های از راه دور توسط برخی از فعالان و متخصصان فضای مجازی در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی در عرضه آموزش الكترونیك به مردم، شكل گرفته و موضوعاتی همچون بازاریابی و تبلیغات، دیجیتال ماركتینگ، اینفوگرافیك، عرضه حرفه ای و گزارش نویسی نوین را برای استارت آپ ها، شركت های دانش بنیان و كسب و كارهای فناورانه آموزش می دهد. پیام رسان ها بستر كلاس های درس می شوند در جهت فراگیر شدن آموزش الكترونیك، پیام رسان های بومی آمادگی خویش را برای عرضه خدمات به كاربران اعلام نموده اند. برای مثال الان پیام رسان های بومی مانند «گپ» و «ایتا» بعنوان بستر ارتباطات برگزاری كلاس های درس با هدف كاهش جابه جایی افراد، در خیلی از دانشگاه ها و مدارس مورد استفاده قرار گرفته اند. پیام رسان «گپ» از آمادگی بستر پخش زنده جهت كلاس درس، كنفرانس تصویری و تماس تصویری اطلاع داده است. ارزیابی سلامت با راهكارهای استارت آپی در این میان با عنایت به نگرانی از مبتلا شدن به كرونا و خطرات رفتن به اماكن شلوغ مانند مطب پزشكان، یك استارت آپ روزانه ۲۰ هزار مشاوره مجانی متنی و ویدئویی با مبحث كرونا را توسط پزشكان متخصص و فوق تخصص خود به مردم عرضه می كند. در راستای كاهش این مراجعات به مراكز درمانی، یك سایت در رابطه با آزمایش های پزشكی راهكار دیگری برای مقابله با این چالش دارد و به شركت های بزرگ سرویس پایش سلامتی و به افراد، امكان آزمایش در منزل را می دهد. در راستای این مسئولیت اجتماعی، همینطور یك شبكه توزیع محتوا و رایانش ابری برای اپلیكیشن ها و سایت های آموزشی داخلی، خدمات مجانی عرضه می دهد. حتی مسیریاب های بومی مانند «بلد» و «نشان» هم در مواجهه با این بحران و در جهت پاسخ سریع به مردم، آدرس بیمارستان های عرضه دهنده خدمت به بیماران مبتلا به كرونا در كل كشور را در نقشه خود قرارداده اند كه با جستجوی عبارت كرونا در این اپلیكیشن ها، می توان نزدیك ترین مراكز درمانی به خویش را بیابیم.