تكلیف خدمات ارزش افزوده مشخص شد
به گزارش سئو مئو باتوجه به اینكه قرار بود تا آخر سال جاری، تكلیف كلاهبرداری های ارزش افزوده مشخص شود، ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در كمیسیون تنظیم مقررات تصویب گردید كه به باعث آن، دارنده پروانه عرضه خدمات ارتباطی موظف است بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از جانب مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آنرا به مشترك اعلام كند و همینطور برای مشترك به صورت جداگانه صورتحساب صادر كند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تأمین كننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
باآنكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجائیكه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی كه در قبوض كاربران سیمكارت های دائمی آمده یا سرویس هایی كه باعث تمام شدن اعتبار سیمكارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از كاربران را به دنبال داشت.
در این راستا در حالیكه مقرر شده بود با جمع بندی پیشنهادات وزارت ارتباطات با مركز ملی فضای مجازی، تا پیش از آخر سال ۱۳۹۸، كلاهبرداری های ارزش افزوده تعیین تكلیف شود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در توییتر نوشت: به رغم وجود چالش ها و فشارهای بسیار زیاد، مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره آخر دادن به كلاهبرداری های خدمات ارزش افزوده، روز گذشته به اپراتورها ابلاغ گردید.
حسین فلاح جوشقانی – دبیر كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات – هم امروز از تصویب و ابلاغ مصوبه مربوط به ضوابط عرضه و استفاده از خدمات ارزش افزوده اطلاع داد و اظهار داشت: كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه سال ۹۸ با عنایت به مصوبه شورایعالی مجازی و با هدف پشتیبانی از حقوق مشتركین الحاقیه ای برای مصوبه ۲۴۸ درباره ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزوده تصویب كرد.
وی با اشاره به وجود برخی چالش ها در ارائه خدمات ارزش افزوده و ناآگاهی بعضی از مشتركان در مورد شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام وضعیت عضویت و یا لغو آن اضافه كرد: در این مصوبه مبحث اعتبار خدمات ارزش افزوده پیشبینی شده است كه برپایه آن مشترك می تواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری كند و اپراتورها هم صرفاً به مشترك اجازه می دهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال كند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان كرد: هرگونه مبلغی كه بابت خدمات ارزش افزوده از مشتركان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری كسر می شود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف می باشند بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از جانب مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آنرا به مشترك اطلاع داده و حداكثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترك، خدمت درخواستی را برای وی فعال كنند.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینكه هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده باید بعد از درخواست مجدد از جانب مشترك صورت گیرد، اضافه كرد: دارنده پروانه موظف است بعد از آخر اعتبار خدمات ارزش افزوده پیامكی در خصوص آخر اعتبار این خدمات برای مشترك ارسال نماید و برای مشتركین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر كند.
مفاد مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات چیست؟
طبق مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ۳۰۰ در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، با عنایت به مصوبه جلسه شماره ۲۱ در تاریخ یك بهمن ماه ۱۳۹۳ شورایعالی فضای مجازی و برپایه مصوبه شماره ۲ جلسه ۲۴۸ كمیسیون در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۵، به منظور پشتیبانی از حقوق مشتركین و با عنایت به وجود بعضی از چالش ها در عرضه خدمات ارزش افزوده از قبیل ناآگاهی بعضی از مشتركین از شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام وضعیت عضویت و لغو آن، عضویت ناخواسته و همینطور شفاف سازی درمورد عرضه و استفاده از خدمات ارزش افزوده، این مصوبه را تصویب كرد.
در این مصوبه آمده است هرگونه جمع آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشتركان تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) و پیش پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده صورت گیرد. همینطور دارنده پروانه موظف است بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از جانب مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آنرا به مشترك اطلاع داده و حداكثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترك، نسبت به فعال سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام نماید.
دارنده پروانه در صورت عدم وجود اعتبار خدمات ارزش افزوده، نمی تواند هیچ خدمت ارزش افزوده ای را به صورت غیررایگان برای مشترك فعال كند و همینطور دارنده پروانه موظف است در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامكی در خصوص آخر اعتبار خدمات ارزش افزوده به مشترك ارسال نماید. دارنده پروانه در توقف یا ادامه خدمات ارزش افزوده به صورت مجانی و در قالب قرارداد خود با عرضه دهنده خدمات ارزش افزوده به مشترك مختار است.
همینطور هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده منوط به عرضه درخواست جدید از جانب مشترك است و دارنده پروانه موظف است مكانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترك از جزئیات میزان كاركرد خدمات ارزش افزوده وی، فراهم آورد. دارنده پروانه موظف است به منظور اطلاع رسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش افزوده عرضه شده به مشتركین تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر كند. بدهی و ضمانت اجرای این خدمات قابل تسری و اعمال به سایر خدمات مشترك نیست.
مسئولیت پاسخگویی به هزینه های كسرشده از مشترك بابت خدمات ارزش افزوده بر عهده دارنده پروانه است و دارنده پروانه باید تمهیدات لازم برای نگهداری جزئیات در رابطه با مفاد این مصوبه را به مدت شش ماه فراهم آورد. دارنده پروانه موظف است به منظور انجام نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و رسیدگی به شكایات مربوط، سامانه ها و دسترسی های لازم را با تایید سازمان ایجاد كند، به صورتی كه اجرای كلیه مفاد مصوبه برای سازمان قابل احراز باشد.
رعایت الزامات مبحث این مصوبه مطابق مصوبه جلسه ۲۱ شورایعالی فضای مجازی در تاریخ یكم بهمن ۱۳۹۳ برای عرضه خدمات ارزش افزوده الزامی است و دارنده پروانه موظف است برای انطباق خدمات فعلی خود با مفاد این مصوبه اقدام نماید. همینطور این مصوبه از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹ لازم الاجرا است.