پیگیری وضعیت خدمات ارزش افزوده در سال ۹۸، تیر خلاص به كلاهبرداری های وس
سئو مئو: خدمات ارزش افزوده با بیان شكایات مشتركان و پرونده های میلیاردی شركت های متخلف به یكی از جنجالی ترین مباحث حوزه ارتباطات تبدیل گشته بود و در نهایت در آخرین اقدام برای مقابله با این كلاهبرداری ها، مصوبه ای جهت گردنگیر دریافت درخواست خدمات از طرف مشترك و صدور جداگانه صورت حساب برای این خدمات برای صادر شد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است. مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل مسابقات و رای گیری، تبلیغات موبایلی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاع رسانی این قبیل سرویس ها می شود.
بااینكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای بعضی از شركت های ارزش افزوده، به روشی برای كلاهبرداری از كاربران تبدیل شد و به سبب هزینه نسبتا بالایی كه این خدمات در مقایسه با تماس و پیامك دارند، در دو سال قبل به مشكل حل نشدنی بالا رفتند قبض های گوشی و تمام شدن شارژ پولی كاربران تبدیل گشته بود.
این مساله به واكنش محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- منجر گردید و اواسط سال ۹۷، او از كشف یك باند بزرگ تخلف در حوزه ارزش افزوده آگاهی داد و اعلام نمود كه در ضمن مدت چند ماه بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان از مردم كلاهبرداری شده بود كه شركت های متخلف موظف به بازگرداندن وجوه اخاذی شده به مشتركان شدند و همین طور اعلام گردید این پرونده برای سیر قضایی به دادستانی ارسال می شود.
البته داستان این كلاهبرداری ها به همین جا ختم نشد. در صورتیكه بر طبق مصوبه ۱۴۷ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای ارائه خدمات ارزش افزوده پیامكی از طرف اپراتورها تائید مشترك برای فعال سازی الزامی است، سوءاستفاده از ناآگاهی افراد ادامه داشت و بااینكه بارها اعلام شده بود می توان بوسیله شماره گیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از خدمات ارزش افزوده ای كه فعال است، باخبر شده و در صورت عدم تمایل، آنها را حذف نمود، اما عضویت های ناخواسته و هزینه های گزاف مشتركان برای این سرویس ها ادامه داشت.
در این میان یكی از روش هایی كه برای مقابله با كلاهبرداری های ارزش افزوده صورت گرفت این بود كه با ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از اسفند سال ۹۷، خدمات ارزش افزوده برای سیمكارت های جدید، غیرفعال شود، مگر اینكه خود مشترك از ابتدا خواهان این سرویس ها باشد. با این وجود، باند بزرگ ارزش افروده برای سیمكارت های قدیمی همچنان ادامه داشت.
بنا بر این وزیر ارتباطات اواسط سال ۹۸، از برخورد جدی با این كلاهبرداری ها آگاهی داد و اعلام نمود اگر خدمات واقعی ارزش افزوده كه در پشتیبانی از كسب وكارها صورت می گیرد از كلاهبرداری ها جدا نشود، كل خدمات ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد، هرچند این مساله به مذاق بسیاری خوش نیامد و همان زمان واكنش های زیادی را از جانب مخالفان به دنبال داشت، اما وزارت ارتباطات همچنان اعلام نمود برای برخورد با متخلفان عزمی جدی دارد.
بعد از اینكه اعلام گردید مشتركان می توانند از این خدمات شكایت كنند، وزیر ارتباطات اعلام نمود شركت های خدمات ارزش افزوده در مدت سه سال قبل به ادعای خودشان ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند، كه البته وزارت ارتباطات به رقم ۲۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است و پیگیری ها به جهت اینكه پولی كه به صورت ناصحیح از جیب مردم رفته، برگردد و این روند ناصحیح ادامه پیدا نكند، ادامه دارد.
همین طور بعد از آنكه آذری جهرمی از شكایت بیش از یك میلیون مشترك از خدمات ارزش افزوده پیامكی در ضمن یك هفته به قوه قضائیه خبر دارد، در ایام پایانی آذر ماه ۹۸ اعلام گردید با مصوبه هیات وزیران، اگر اپراتوری سه بار در سال تخلف كند باید حدود ۴۵ میلیارد تومان جریمه بپردازد و علاوه بر جرایم بحث تعلیق، كاهش مدت اعتبار و لغو پروانه نیز مطرح گردیده است.
و در نهایت در آخرین جلسه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در اسفند ماه سال ۹۸، ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده تصویب شد كه به سبب آن، دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی موظف است بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از طرف مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آنرا به مشترك اعلام كند و همین طور برای مشترك به صورت جداگانه صورتحساب صادر كند؛ تا بدین ترتیب این مصوبه نیز به روش های جلوگیری از كلاهبرداری های ارزش افزوده اضافه شود.
منبع: سئو مئو