توسط كارگروه ویژه فضای مجازی؛ دستورالعمل تولید و بازنشر محتوای كرونا در فضای مجازی صادر شد
به گزارش سئو مئو كارگروه ویژه فضای مجازی با اشاره به انتشار محتوای صدمه رسان مربوط به ویروس كرونا ۵ دستورالعملی صادر كرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از مركز ملی فضای مجازی، در اطلاعیه شماره یك كارگروه ویژه فضای مجازی آمده است: بعد از شیوع كرونا در كشور بخش بزرگی از فعالان و كاربران فضای مجازی از قابلیت های ارتباطی، اطلاع رسانی، بانكهای اطلاعاتی، آموزش، اشتغال و كسب و كار از راه دور و پر كردن اوقات فراغت به نحو احسن بهره برده اند كه این مورد در مدیریت مقابله با فراگیری این ویروس نقش موثری داشته و نیازمند تقویت بیشتر است. بی گمان موفقیت های فراوان حاصل شده در این مدت مرهون ارتقاء همدلی و همكاری در سرتاسر كشور و مشاركت و فرهنگ عمومی مردم عزیز است و در همین راستا از نقش و سهم عموم رسانه ها و فعالین فضای مجازی در مقابله با كرونا تشكر می شود. متاسفانه در همین مدت حجم قابل توجهی از محتواهای صدمه رسان شامل اخبار كذب و خلاف واقع، آمارهای مبهم و متناقض، آموزش های پزشكی ناصحیح و غیرعلمی، توهین ها و انتساب های دروغ، تبلیغات داروهای تقلبی و القای كمبود كالاهای اساسی، هم در فضای مجازی تولید و نشر شده و از راه محتواهای غیرعلمی و بزرگ نمایی یا غلط اندازی باعث مواردی از اختلال در نظام پزشكی، ایجاد هراس و اضطراب و تشویش در جامعه و همینطور آسیب هایی به سلامت آحاد مردم شده است. بنابراین به منظور رفع دغدغه و پاسخ به مطالبه مردم برای ساماندهی این فضا، كارگروه ویژه فضای مجازی از جانب ستاد ملی مدیریت و مقابله با كرونا تشكیل گردید. با عنایت به اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی رسانی صحیح، دقیق، گسترده، تخصصی و مسئولانه و به هنگام در جامعه، بعد از بررسی های كارشناسی كارگروه ویژه مقرر نمود اقدامات ذیل صورت پذیرد: ۱- موارد 5 گانه ذیل به جهت اهمیت ویژه در اولویت رسیدگی این كارگروه بوده و محتوای مربوطه به صورت مستمر بررسی خواهد شد: آمار كذب یا تایید نشده پزشكی (تعداد مبتلایان، مراجعه كنندگان به مراكز درمانی، افراد بستری شده، فوت شدگان، تدفین و…) انتشار اخبار و دستورالمل های تایید نشده پزشكی
نشر محتواهای سازمانی از قبیل صوت و فیلم جلسات و انتشار نامه های داخلی اختلال یا تضعیف تصمیمات ستاد ملی و كمیته های زیرمجموعه و مسؤلان مربوطه آن
فضاسازی در زمینه كمبود كالاهای اساسی و برهم زدن آرامش بازار ۲- تولیدكنندگان، نشر دهندگان و بازنشردهندگان نسبت به محتوا مسئولیت داشته و لازم است صحت سنجی از منابع معتبر ذیربط صورت پذیرفته و از نشر مطالبی كه توسط افراد غیرمسئول و غیرذیربط تولید میشود اجتناب نمایند. بازنشر از رسانه ها، چهره ها و مسئولین غیر ذیربط رافع مسئولیت حقوقی و یا كیفری در قبال محتوا نخواهد بود. كمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با كرونا مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه ستاد ملی مقابله با كرونا مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مرجع اخبار كرونایی (مندرج در بند یك) می باشند. ۳- دستگاه های مسئول در مورد اخبار و آمار خلاف واقع منتشره در فضای مجازی، ضمن اطلاع رسانی به هنگام و تبیین مبحث نسبت به انتشار تكذیبیه اقدام نموده و درخواست رسیدگی به محتواهای كذب را به منظور رسیدگی و اعمال محدودیت های اداری و صنفی به این كارگروه منعكس نمایند. ۴- مراجع قضایی و ضابطین عام و خاص و همینطور متولیان رسیدگی به تخلفات اداری و صنفی ضمن اطلاع رسانی های مورد نیاز، از راه ساز و كارهای رسیدگی فوری نسبت به شناسایی، رسیدگی و برخورد قاطع با اقدامات مجرمانه و متخلفانه اقدام خواهند كرد. ۵- به كاربران و فعالان فضای مجازی سفارش می شود با هوشیاری نسبت به فعالیت های بیگانگان در حوزه رسانه و فضای مجازی، از اختلال آنها در نظام سلامت كشور ممانعت نمایند.