نتایج یك بررسی نشان داد؛ اپلیكیشن های تاكسی یاب آمریكایی بین مسافران تبعیض قائل می شوند
به گزارش سئو مئو نتایج یك بررسی علمی در آمریكا نشان داده است اپلیكیشن های تاكسی یاب این كشور مانند اوبر، لیفت و غیره از الگوریتم هایی استفاده می نمایند كه سبب ایجاد تبعیض میان مسافران می شود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ونچربیت، این بررسی که در دانشگاه جرج واشنگتن انجام شده، نشان داده است برنامه های تاکسی یاب این شرکت ها از برخی مسافران بابت طی مسیرهای مشابه با زمانی تقریباً یکسان مبالغ بیشتری طلب می کنند و این مسئله حاصل تبعیض هایی است که اپلیکیشن های مذکور به دلیل محل سکونت، سن، میزان تحصیلات و غیره میان مشتریان خود قائل می شوند.
بررسی مورد اشاره با دسترسی به اطلاعات بیشتر از ۶۸ میلیون جابجایی با استفاده از برنامه های تاکسی یاب مذکور از نوامبر ۲۰۱۸ تا دسامبر سال ۲۰۱۹ انجام شده است. همینطور مبالغ دریافت شده از مسافران مختلف با مبالغ مسیرهای مشابه که توسط مسافران تاکسی های عادی پرداخت شده، هم مقایسه شده است. ۷۲ درصد از داده ها مربوط به اوبر، ۲۷ درصد مربوط به برنامه لیفت و ۱ درصد مربوط به برنامه ویا بوده است.
پژوهشگران با استفاده از یک روش آماری معروف به IESB به این نتیجه رسیده اند که تمامی برنامه های تاکسی یاب مذکور در صورت سوار و پیاده شدن مسافر در مناطقی به شرح زیر پول بیشتری از مسافران طلب می کنند: ۱- مناطقی که در آنها تعداد افراد بالای ۴۰ سال کم است. ۲- مناطقی که در آنها تعداد افراد تحصیل کرده کم است. ۳- مناطقی که در آنها قیمت خانه ها از میانگین قیمت خانه ها در شهر شیکاگو کمتر بوده و نواحی فقیرنشین شهر محسوب می شوند.
بر همین اساس برنامه های تاکسی یاب از افراد فقیر، با سطح تحصیلات کمتر و جوان تر مبالغ بیشتری طلب می کنند و در این شرایط افراد رنگین پوست در مقایسه با افراد سفید پوست باید پول بیشتری بدهند. چونکه به صورت کلی در آمریکا بخش اعظم افراد فقیر و کم درآمد را سیاهان می سازند.
بررسی مشابهی که در سال ۲۰۱۶ در شهرهای بوستون و سیاتل صورت گرفته بود نشان می داد رانندگان اوبر و لیفت در مواجهه با افرادی که اسامی آفریقایی – آمریکایی دارند ۳۵ درصد بیشتر از مسافران سفیدپوست این افراد را معطل می کنند و ۳ برابر بیشتر احتمال دارد که مسافرت ذخیره شده آنها را لغو کنند.