در جلسه كنگره مطرح شد؛ نگرانی نمایندگان آمریكا از خریدهای انحصارطلبانه فیسبوك
سئو مئو: در جریان برگزاری جلسه استماع ضدانحصارطلبی در كنگره آمریكا، مارك زاكربرگ مدیرعامل فیسبوك به سوالات مختلفی در مورد خریدهای این شركت در سال های اخیر پاسخ داد.
به گزارش سئو مئو به نقل از انگجت، خرید اینستاگرام توسط فیسبوک در سال ۲۰۱۲ با پرداخت یک میلیارد دلار یکی از مهم ترین دغدغه های مطرح شده در این نشست بود. نمایندگان کنگره در این حوزه به نامه هایی اشاره کردند که میان مدیران ارشد شرکت فیسبوک رد و بدل شده و در آنها به لزوم خنثی سازی رقبای بالقوه فیسبوک اشاره شده بود. در یکی از این نامه ها دیو ونر مدیر امور مالی فیسبوک استراتژی فیسبوک در این حوزه را به تصرف زمین توصیف کرده است.
زاکربرگ خود در یکی از ایمیل های ارسالی به همکارانش تصریح کرده ما همیشه باید تمامی استارت اپ های رقیب خویش را خریداری نماییم. البته هنوز مدتی زمان می برد که بتوانیم گوگل را بخریم. مدتی بعد که محتوای این ایمیل به رسانه ها نشت کرد زاکربرگ تبادل چنین ایمیلی را رد کرد و آنرا یک شوخی توصیف کرد. وی در جلسه استماع کنگره هم نگارش چنین ایمیل هایی را رد کرد.
در جریان برگزاری این جلسه پرامیلا جایاپال نماینده دموکرات واشنگتن از استراتژی فیسبوک برای کپی برداری از اپلیکیشن های رقیب انتقاد نمود و نحوه تعاملات تند وی با کوین سیسترام مؤسسان و مدیران عامل اولیه اینستاگرام را زیر سوال برد. وی در این مورد پرسید: آیا فیسبوک هیچگاه در زمان کوشش برای خرید شرکت های رقیب آنها را به کپی برداری از محصولاتشان تهدید کرده یا خیر؟ زاکربرگ در پاسخ این مورد را رد کرد.
این نماینده همینطور به سابقه تهدید و پیگرد قضائی اسنپ چت توسط فیسبوک اشاره نمود و افزود فیسبوک برای کنترل انحصاری بازار فناوری از تاکتیک های غیرمنصفانه استفاده می نماید که زاکربرگ اقدامات این چنینی و مکالمات تند و تهدیدآمیز با مدیران شرکت های رقیب را رد کرد.
جایاپال در ادامه اظهار داشت: فیسبوک با گردآوری و بررسی داده های ما کاربران، درآمد کسب می کند و از این اطلاعات برای جاسوسی از رقبا و کپی کردن و خرید رقبا و نابودی آنها استفاده می نماید. زاکربرگ از قدرت فیسبوک برای تهدید رقبای کوچک تر و تضمین تداوم این مسیر بهره برده است. این تاکتیک ها سبب تقویت تسلط فیسبوک و استفاده از این تسلط به شیوه هایی مخرب شده است. مدل مورد استفاده فیسبوک جلوی پیشرفت و موفقیت شرکت های نوپا را می گیرد و به دموکراسی صدمه می زند.
در این جلسه در مورد خریدهای انحصارطلبانه دیگر شرکت ها مانند گوگل و آمازون هم پرسش هایی عنوان شد. بعنوان مثال می توان به خرید شرکت تبلیغات آنلاین دابل کلیک توسط گوگل در سال ۲۰۰۷ و خرید خرده فروشی دیاپرز توسط آمازون اشاره نمود.
منبع: سئو مئو