معاون وزیر ارتباطات مطرح كرد؛ تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی در دوران كرونا اظهار داشت: در توسعه آموزش مجازی در این ایام، كمترین چالش متوجه زیرساخت ها و اصلی ترین چالش مربوط به خدمات است.
به گزارش سئو مئو به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی درنشست «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» که توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: توسعه رویکرد سنجش و شکل گیری شبکه های بین المللی پایگاه های دانش و تحقیقات در دسترس از راه وب، همچون تاثیرات فناوری اطلاعات بر آموزش عالی به حساب می آید. وی با اشاره به اینکه تقاضاگرایی یا عرضه گرایی دو بعد اساسی آموزش و پژوهش به حساب می آید، اظهار داشت: در بعد تقاضاگر در مقابل عرضه گرا فرایند سیاستگذاری، جنس بازیگران، جنس تحقیقات، تأمین مالی، خبرگان علمی و علائم ارزیابی کیفی آموزش، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشند. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه آینده پژوهی آموزش عالی در کشور مبتنی بر پیشرانی فناوری اطلاعات است، به مرور چهار سناریو در حوزه علوم و تحقیقات پرداخت. به قول وی، سناریوی نخست به همکاری باز و رشد عرضه گرایی و بین المللی شدن می پردازد و طی آن غول های آموزشی در کشورهای مختلف جهان با تعریف پروژه های مشترک به فعالیت می پردازند و شبکه های همکاری میان دانشگاه های بزرگ شکل می گیرد. ناظمی تصریح کرد: در سناریوی دوم که شبیه ترین وضعیت به شکل حال حاضر نظام آموزش و پژوهش در کشور است، آموزش عالی به صورت اساسی توسط دولت تأمین وجه می شود و دولت ها تاکیدی قوی بر مأموریت های ملی آموزش عالی دارند. در چنین سناریویی، تحقیقات بین المللی ادامه دارد اما با محدودیت های بیشتری در بین کشورهای دوست انجام می شود. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سناریوی سوم و چهارم هم بر بازار تحقیقات بین المللی و مدیریت عمومی جدید تکیه دارد، به تأثیر شیوع اپیدمی کووید ۱۹ بر ضرورت توسعه آموزش عالی الکترونیکی در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: کمترین چالش در این عرصه متوجه زیرساخت های آموزش الکترونیکی و اصلی ترین چالش در راه خدمات دهی است. وی خاطرنشان کرد: توسعه دوره های آموزش عالی از راه دور، افزایش برند دانشگاه های معتبر جهانی، توسعه رویکرد سنجش با افزایش اهمیت آزمون استاندارد به اندازه آموزش، توسعه دوره های خاص به جای دوره های عمومی و شکل گیری همکاری دانشگاه ها با کسب و کارها به منظور طراحی دوره های خاص با هدف پاسخ به نیازمندی های خاص از تاثیرات فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش عالی است. ناظمی علاوه بر موارد یاد شده، تأمین مالی بخش خصوصی در زمینه توسعه ای و کاربردی(R&D)، امکان همکاری بیشتر به جای رقابت، افزایش رویکرد دانش آزاد و در عین حال رایگان، ایجاد شکاف بر پایه هوشمندی نظام های حکمرانی به جای منابع آنها و رشد پرشتاب تحقیقات جهانی را از دیگر تاثیرات ICT بر آموزش عالی عنوان نمود.