وضعیت و چشم انداز بازی های كامپیوتری در كشور
سئو مئو: دبیر شورایعالی فضای مجازی كشور بر اهمیت چشم انداز بازی های كامپیوتری با نگاه اجتماعی و پایه اقتصاد در كشور تاكید نمود.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی در دیدار با رئیس بنیاد ملی بازی های کامپیوتری درمورد گزارش تشریح ارائه شده از وضعیت بازی ها در کشور اظهار داشت: عملکرد بنیاد بازی های کامپیوتری در کشور و بازسازی ساختار، فرایند و مأموریت های آن نشان از رخداد یک تحول امیدوارانه است و خوشبختانه تهدیدهای این حوزه به خوبی احصاء شده که در صورت نیاز می توان سیاست های لازم را در جلسات شورایعالی فضای مجازی برای تعیین دستورالعمل ها در سازمان ها و نهادها مصوب کرد.
وی ادامه داد: بازی های کامپیوتری در حال حرکت به سمت شبکه ای جهانی و آنلاین هستند که این علاوه بر فرصت با تهدیداتی همراه می باشد که احتیاج به تمهیدات لازم برای مقابله با آن دارد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور ضمن اشاره به این که تولید دانش از تخیل شروع شده و فرضیه نخستین قدم در آن است تصریح کرد: در جهان پست مدرن امروز که انسان ها اصولا در آن نسبی گرا و سطحی نگر شدند بازی های کامپیوتری برای تقویت قوه تخیل و تولید دانش و نوآوری کمک خواهد نمود.
فیروزآبادی با بیان اینکه اوقات فراغت انسان ها رو به افزایش بوده و هر فرد در زندگی ساعات بسیاری را در یک اکوسیستم نیمه جدی و خیال انگیر که حالت سرگرمی دارد می گذراند، خاطرنشان کرد: بازی های کامپیوتری امروز با احتمال پیشی گرفتن از رسانه ها در آینده اقتصاد بزرگی خواهند داشت که باید با نگاه اجتماعی و پایه اقتصاد به آن پرداخته شود.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: نیاز است تا مدل اقتصادی مناسب با تکیه بر دو محور پشتیبانی از بازی های داخلی و شکل گیری شرکتهای بزرگ در این عرصه در کنار شرکتهای کوچک برای گردش چرخه این صنعت طراحی شود.
فیروزآبادی با تکیه بر این که در استخراج مدل مناسب اقتصادی این حوزه توجه به جذب سرمایه اهمیت دارد، اظهار داشت: ضمن حفاظت از بازار داخلی نباید فضایی ایجاد شود تا شرکت ها به سمت انحصارگرایی پیش روند و می توان با الگوبرداری از سند پشتیبانی از پیام رسان ها شرکتهای بزرگ حوزه فضای مجازی را ترغیب به فعالیت در این عرصه کرد. ما باید برای آینده فضای مجازی با تلاش گسترده و همسو با جهان با تکیه بر فرهنگ، زبان و سرزمینمان بعنوان نقاط قوت آماده باشیم.
وی ضمن اشاره به وضعیت کشورهای ژاپن و چین در حوزه بازی های کامپیوتری و تاکید آنها بر قوم شناسی اظهار داشت: باید پژوهش های قوم شناسانه در کشور برای شناسایی فرهنگ و ذائقه خیال مردم درجهت ترغیب آنها صورت گیرد چون که یکی از طریق های حکمرانی فضای مجازی مدیریت سرگرمی است و در مدیریت سرگرمی رکن اصلی بازی هاست که چین به خوبی با درک آن سالها پیش دراین حوزه گام برداشته است، ازاین رو در کشور باید فعالیت در این عرصه با نگاه جدی، قوم شناسی و اجتماعی صورت گیرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تکیه بر چشم انداز حوزه بازی های کامپیوتری، اعلام نمود: نباید اجازه نفوذ کشورهای خارجی را در این عرصه دهیم و باید در کنار فعالیت سکوهای بزرگ خارجی، سکوهای داخلی در این بازار بزرگ اقتصادی تقویت و فعال باشند.
آمادگی بنیاد برای نقش آفرینی دقیق تر در عرصه بازی
امیر خوراکیان – معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی هم ضمن عرضه گزارشی از فعالیت یکسال اخیر بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار نمود: با توجه به اینکه بازوهای اجرایی مصوبات و سیاست های شورایعالی فضای مجازی، نهادهای مسوول و مراکز اجرایی هستند و خود مرکز در حیطه اقدام عملی فعالیتی ندارد، تقویت توان اجرایی، ارتقای دانش و بینش و افزایش عمق نگاه این مراکز در دستور کار مرکز است و با تمام توان آنرا دنبال می کند.
خوراکیان ضمن اشاره به اینکه مرکز ملی فضای مجازی از راه بهینه سازی سازوکار نهادهای اجرایی، ظرفیت تحقق سیاست های مصوب را بالا می برد، اظهار داشت: در یکسال اخیر بر مبنای مطالعات انجام شده، اصلاحات ساختاری در بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، منجر به بازبینی در فرآیندهای اجرایی این بنیاد شده که بر آن اساس این مرکز مهم آمادگی بیشتری برای پیگیری مصوبات مهم و نقش آفرینی دقیق تری در عرصه بازی و بازی سازی نسبت به قبل پیدا کرده است.
در حوزه سرگرمی ها و بازی های دیجیتال خلاء قانونی وجود دارد
سیدصادق پژمان -مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتر ای- هم در این دیدار هم ضمن اشاره به ضعف در دسترسی به داده های حاکمیتی در حوزه بازی های ویدئویی از خلاءهای قانونی در حوزه بازی های دیجیتال و سرگرمی در کشور و نبود قانونی جامع در این حوزه گله کرد.
وی در این دیدار که با حضور اعضای شورای معاونان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برگزار شد، ضمن عرضه گزارشی از روند فعالیتهای این بنیاد از پیگیری تعاملات گسترده توسط بنیاد با نهادهای مرتبط حاکمیتی گفت و خاطرنشان کرد: خلاءهای قانونی در حیطه بازی های دیجیتال و سرگرمی و نبود قانون جامع سرگرمی و بازی های دیجیتال در کشور یکی از موانع دراین حوزه است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اضافه کرد: «مداخلات و همپوشانی های ماموریتی با دیگر نهادهای حاکمیتی سبب بروز مشکلاتی در مأموریت های محول شده به بنیاد بعنوان تنها متولی و مرجع بازی های کامپیوتری در کشور شده بود که البته بعضی از این همپوشانی هم اکنون رفع شده است. علیرغم تلاشهای چندساله هنوز تشکل صنفی واحدی در حوزه بازی های کامپیوتری وجود ندارد، مجموعه بنیاد در تلاش است با همکاری ذی نفعان این حوزه، شرایط تاسیس نهاد صنفی فراهم گردد.
پژمان ضمن اشاره به پژوهشی که به تازگی به منظور بررسی کارآمدی حمایت های سالهای گذشته بنیاد انجام شده، در مورد برنامه های حمایتی این بنیاد از بازی سازان اظهار نمود: با طراحی و پیاده سازی ساختار حمایتی همگرا، حمایت ها از بازی سازان از حمایت های سنتی به سمت حمایت های هوشمند حرکت کرده است.
او ضمن اشاره به برنامه ها و رویدادهای برنامه ریزی شده برای سال 99 در فرمتی جدید متناسب با شرایط پیش آمده، خاطرنشان کرد: رویداد بازی های جدی سال 1399 با سازوکاری متناسب با شرایط کرونا ماه آینده به صورت مجازی برگزار خواهد شد
پژمان در ادامه این دیدار به طرح تحول آموزشی در بنیاد و حرکت به سمت عرضه آموزش های آنلاین در سطح کشور اشاره نمود و اظهار داشت: درتوافق انجام شده با وزارت آموزش و پرورش، از ظرفیت های شبکه شاد برای انتشار محتوای آموزشی بهره گرفته خواهد شد. همینطور سعی شده تا محتواهای آموزشی بازی سازی برای دانش آموزان مقطع دبیرستان از راه کانال مدرسه بازی سازان فردا در شبکه آموزشی شاد در اختیار آنها قرار گیرد. علاوه بر آن بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با رویکرد ارتقاء سواد بازی در والدین از وبسایت فهم بازی رونمایی نمود.
پژمان با تکیه بر پیگیری دستورالعمل های ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی حوزه نظارت بازی ها اظهار داشت: در جهت اجرای دو دستورالعمل انتشار و نشر، سازوکار اجرایی آن نهایی شده و بزودی در چارچوب سامانه های مستقل عملیاتی خواهد شد.