رییس مركز ملی فضای مجازی: بدون داشتن جایگزین مناسب، نمی توان اینستاگرام را فیلتر كرد

رییس مركز ملی فضای مجازی: بدون داشتن جایگزین مناسب، نمی توان اینستاگرام را فیلتر كرد

سئو مئو: بگفته رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مردم به ارتباط و شبکه های اجتماعی نیاز دارند و تا زمانی که جایگزین مناسبی برای اینستاگرام وجود نداشته باشد، نمی توان آنرا فیلتر کرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، سید ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مرکز ملی فضای مجازی- در نشست محفل هم اندیشی فعالان فضای مجازی پاک (مهافمپ)، با اشاره به مسئله قدرت و حکمرانی فضای مجازی، به موضوع قدرت هژمونیک یا پلتفرمی پرداخته و خصوصیات این نوع حکمرانی را که از طرف قدرت های بزرگ جهانی اعمال می شود، شبکه ای، جهانی و انحصاری ارزیابی کرد.
وی سیاست گذاری بر بستر فضای مجازی را در مقیاس جهانی، به دو سطح فراحکمرانی و حکمرانی تقسیم کرد و اضافه کرد: فراحکمرانی اعمال اقتداری است که از طرف صاحبان پلت فرم ها یعنی شرکت های بزرگ گوگل، فیسبوک، مایکروسافت، آمازون و اپل بر فضای مجازی اعمال می شود و بواسطه در اختیار داشتن اختیار کامل در کنترل پلت فرم ها، سطحی بالاتر از دیگر بازیگران این عرصه دارد و از خصوصیات این نظام حکمرانی می توان به گسترش عدم پاسخگویی، عدم مسئولیت پذیری و نقش زیربنایی اقتصاد بر سیاست اشاره نمود. حکمرانی نیز نوعی از سیاستگذاری است که توسط دولت ها و با مشارکت ذی ربطان دیگر چون شرکتها و جامعه مدنی اعمال می شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تفاوت عصر حاضر و قرن گذشته، اظهار داشت: بر خلاف قرن بیستم، بعنوان دوره مسلم ظهور علم گرایی بود و شکل گیری گفتمان ها حول محور علم، در دوره جدید و عصر توسعه فضای مجازی شاهد گسترش نسبی گرایی، بی نظمی و دولت گریزی بر این بستر هستیم.
فیروزآبادی با اشاره به تداوم انحصارگری آمریکا در حوزه حکمرانی فضای مجازی، رشد تضادهای موجود میان قدرت های بزرگ جهانی بر سر حکمرانی بر این فضای نوظهور را موید همین مورد دانست و در تکمیل بحث خود به چالش های میان اروپا، چین و روسیه با ایالات متحده آمریکا در این مورد پرداخت و در ادامه به شرح وضعیت ایران در این کشمکش جهانی پرداخت.
وی توضیح داد: سفارش ما هم اکنون این است که بجای شروع برنامه های کلان، بهتر است فعلا بر پلت فرم ها تمرکز نماییم. ایران باید با پیروی از الگوی قدرت سخت خود، که بجای تولید و خرید هواپیماهای گران قیمت، در آن به توسعه توان موشکی خود پرداخته و توازن قدرت را از این طریق به وجود آورده است، در فضای مجازی نیز بر توسعه پلت فرم ها بعنوان ابزاری کم هزینه و کارآمد، تمرکز کند. ایران باید تلفیقی از قدرت سخت و نرم را داشته باشد و با هزینه های کم می توانیم امید داشته باشیم که در یک دهه آینده شرایط را تغییر دهیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به پرسشی در مورد کاربرد فیلترینگ در حکمرانی فضای مجازی و با اشاره به الگوی آمریکا در مدیریت محتوای منتشرشده در رسانه های اجتماعی، اظهار داشت: فیلتر ابزار اعمال قدرت دشوار است. قبل از این شدنی نبوده و در آینده نیز باید مبنا را بر عدم کارآمدی فیلترینگ بگذاریم. اقدامات آمریکا در محدودسازی شبکه های اجتماعی، فیلترینگ نیست و باید عنوان سیاستگذاری بر آن نهاد. حکمرانی می تواند در لایه کلان و با توافق کشور و پلت فرم در قالب سیاستگذاری اعمال شود.
فیروزآبادی در پاسخ به سوالی در مورد کارنامه مرکز ملی و اقدامات صورت گرفته در حوزه ساماندهی فضای مجازی به تقسیم کار جدی میان نهادهای متولی با وجود تعداد کم جلسات شورای عالی فضای مجازی، سندهای تدوین شده در مرکز، توسعه پیامرسان ها و زیرساخت ها، ارتقای نظام بانکی، ایجاد پلت فرم آموزشی، ارتقای سطح دیپلماسی سایبری و افزایش تعامل متولیان فضای مجازی با حوزه علمیه در قالب برگزاری کلاس های درسی فقه فضای مجازی، اشاره نمود.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سرانجام اینستاگرام، اظهار داشت: گرچه بحث های بسیاری پیرامون مسئله اینستاگرام وجود دارد؛ اما تا زمانی که آلترناتیو مناسبی برای آن نداشته باشیم، با فیلتر آن گرفتار برخی مشکلات می شویم. مردم به ارتباط و شبکه های اجتماعی نیاز دارند و نمی توانیم بدون یافتن جایگزینی مناسب، یک شبکه اجتماعی را ببندیم. برخی فقط به مشکلات اخلاقی اینستاگرام می اندیشند، اما من مشکلات خیلی فراتری را می بینم. اینستاگرام مخاطب را در حباب اطلاعاتی قرار می دهد، خودشیفتگی را در کاربران دامن می زند و اراده پلت فرم را بر افراد تحمیل می کند. با وجود این، عده زیادی در این بستر زیست می کنند و ما نمی توانیم به آسانی این بستر را مسدود نماییم.

منبع: