تعداد فالوئر سنجه خوبی برای دریافت مالیات نیست
به گزارش سئو مئو به قول عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی، مصوبه دریافت مالیات از اینفلوئنسرها از محل تبلیغات، در شرایطی که فضایی مانند اینستاگرام هنوز در کشور به رسمیت شناخته نشده، طرحی غیرکارشناسی است و تعداد فالوئر هم سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روش های بهتری برای این کار در نظر گرفت.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندی قبل در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، تصویب کردند که درآمد کاربران فضای مجازی دارای بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی در ارتباط با دریافت مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه نماید و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند.
باآنکه در این مصوبه اینطور عنوان شده که کاربران رسانه های کاربرمحور مشمول مالیات خواهند شد و اشاره مستقیم به شبکه اجتماعی اینستاگرام نشده است، اما باتوجه به فضای امروز و رشد اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و درآمد بالای آنها از تبلیغات، اینطور بنظر می رسد که منظور نمایندگان بیشتر همین شبکه اجتماعی بوده است.
در این راستا رضا الفت نسب -عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی- در گفتگو با ایسنا درباره این طرح اظهار نمود: بنظر می رسد این طرح کاملا غیرکارشناسی است. اساسا ما ابزاری نداریم به جهت اینکه روی اینستاگرام تسلط داشته باشیم و بخواهیم کسانی که بیشتر از ۵۰۰ هزار فالوئر دارند را شناسایی نماییم و از آنها مالیات بگیریم. باید دید این عدد از کجا آمده و احیانا نمایندگان خواستند صرفاً قدمی برای این مورد بردارند. البته تعداد فالوئر هم سنجه خوبی برای شناسایی و دریافت مالیات نیست و باید روش های بهتری در نظر گرفت، از کارشناسان نظر خواست و در نهایت یک طرح پخته را عرضه داد.
وی افزود: در قدم اول باید تعیین تکلیف شود که اینستاگرام در کشور ما رسمیت دارد یا ندارد. اینکه نهادی و قوه ای بگوید این شبکه اجتماعی در کشور ما رسمیت دارد، قوه دیگری این را رد کند و یا بخواهند برای آن قانون وضع کنند، چیزی جز سردرگمی در بر نخواهد داشت. در مرحله بعدی باید به این بپردازیم که از آنها مالیات بگیریم یا نگیریم. اگر این اقدام بخواهد اجرایی شود که بعید بنظر می رسد به این سرعت هم اجرایی شود، راه های فرار زیادی هم دارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب وکارهای مجازی اظهار نمود: شما وقتی می خواهید مالیات بگیرید، باید یک سری سرویس ها و خدماتی هم عرضه دهید، همچون مبحث تثبیت این فضا. افرادی که در فضای اینستاگرام تحت هر عنوانی فعالیت می نمایند، از کسب وکارها و اینفلوئنسرها، اول باید خیالشان از این بابت راحت باشد که این فضا پایدار می باشد و می توانند روی آن حساب کنند که هم اکنون نمی توانند. ازاین رو تا پیش از اینکه مبحث به رسمیت شناختن به این فضا مشخص شود، تصمیم و مصوبات این چنینی کارساز نخواهد بود.
الفت نسب درباره ماهیت دریافت مالیات از اینفلوئنسرها بیان نمود: اینکه از کارگری که سه میلیون درآمد دارد و حقوق می گیرد، درجا مالیات بگیرند و افرادی که درآمد بیشتری دارند، همچون اینفلوئنسرها یا هنرمندان مختلف یا افرادی که فرار مالیاتی دارند، از آنها مالیاتی دریافت نکنید، به نظر اجحافی در حق آن کارمندان است، اما سازوکار باید مشخص باشد. طوری نباشد که آنها روش های دیگری در پیش بگیرند، مثلا هنگام قرارداد، هزینه اضافه ای را بابت مالیات دریافت نمایند و کسب و کار یا تولیدکننده که تبلیغاتش را به این افراد سپرده، نهایتا متضرر شود.
منبع: seomeo.ir