اختلال كلاب هاوس از شائبه فیلترینگ تا تهدید اپراتورهای خاطی

اختلال كلاب هاوس از شائبه فیلترینگ تا تهدید اپراتورهای خاطی

به گزارش سئو مئو با وجود تصمیم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جریمه سنگین اپراتورها پس از اختلال در دسترسی به کلاب هاوس، شرکت مخابرات این اختلالات را رد کرده و اپراتورهای همراه هم تا کنون واکنشی به این اظهارات نداشته اند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، کلاب هاوس یک اپلیکیشن چت صوتی است که این روزها در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و مانند هر اپلیکیشن خارجی دیگری، شایعاتی در خصوص مسدود شدن آن به گوش می رسد. اواسط فروردین ماه، محمدجعفر منتظری -دادستان کل کشور – درباره اینکه آیا فیلتر “کلاب هاوس” در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ اظهار داشته بود: هنوز راجع به این مسئله تصمیم گیری نشده است.
محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – هم در پاسخ به سوالی در مورد کلاب هاوس و احتمال فیلتر آن، اظهار داشت: این که فضای مجازی، مجادلات و فحاشی را به گفتگو و تعامل اجتماعی سوق داده، امیدبخش است. باید از ایجاد فضای گفتگو استقبال کرد. گفت وگوهای صوتی یک نوآوری جدید در فضای مجازی دنیا است و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلت فرم های ایرانی هم استقبال و حمایت می نماییم.
بعد از آن و هنگام یکی از گفت وگوهایی که در کلاب هاوس در جریان بود، این اپلیکیشن مبتلا به اختلال شد و این گونه شد که کاربران باز هم شائبه فیلترینگ آنرا مطرح نمودند، اما آذری جهرمی در واکنش به قطع مکرر ارتباط اعضای نشست و مطرح شدن گمانه فیلتر شدن کلاب هاوس، اظهار داشت: کلاب هاوس فیلتر نیست و مشکلاتی که برای کاربران بوجود آمده امکان دارد ناشی از مسائل فنی باشد. به نظر می آید ماجرای فیلتر بودن، بیشتر یک فرافکنی است؛ «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب هاوس»، مبادرت به تشویش اذهان عمومی کرد.
با این حال، این اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه ۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب هاوس را برطرف کنند.
در این هشدار، ماده ۷۳۷ قانون مجازات اسلامی که ایجاد اختلال در ارتباطات را جرم انگاری کرده، مورد استناد قرار گرفته بود و اینکه طبق بند ف ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، این وزارت خانه را مطابق قانون مامور حراست و حفاظت از تبادل اطلاعات در شبکه های اطلاع رسانی می کند. در متن نامه همینطور متذکر شده بود که در صورت استمرار این اختلال و با عنایت به جمع آوری ادله فنی، گزارش رخداد جرم برای پیگیری قضایی به دادسرا عرضه و درخواست پیگرد قضایی آمران و عاملان این اختلال ثبت و پیگیری خواهد شد.

موضع دولت نسبت به فعالیت کلاب هاوس
حتی علی ربیعی -سخنگوی دولت- درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در مورد بسته شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس و نظر دولت در این حوزه خاطرنشان کرد: کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولت مردان با مردم هراسان شده اند. دیدگاه دولت در خصوص باز بودن این شبکه اجتماعی است. باید مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرم های قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجادشده و بازشده استفاده گردد.
با این حال، به نظر می آید اختلالات کلاب هاوس ادامه دارد. علیرضا معزی -معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری- یکشنبه ۲۹ فروردین، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بعد از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیات وزیران بعد از دستور صریح رئیس جمهور، ضمن تاکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف برشمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، جرایم سنگینی برای این گونه تخلفات تصویب کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد این پیشنهاد به پیوست گفته که برای برداشته شدن این اختلال از سمت اپراتورها، سه اقدام انجام شده است. در گام اول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی موظف است با جمع آوری مستندات فنی، ظرف ۲۴ ساعت محدودیت، اختلال یا انسداد را به اپراتورها اعلام نماید و همینطور جزئیات این اختلال هم باید روی سایت این سازمان اطلاع رسانی شود.
در گام دوم، در صورتیکه ظرف ۲۴ ساعت زمان اعلام شده نسبت به رفع این محدودیت ها از سمت اپراتورها، آنها اقدامی برای حل آن نکنند، رگولاتوری موظف خواهد بود تا زمان رفع تخلفات روزانه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان اپراتورهای متخلف را جریمه کند. در صورتیکه بعد از دو هفته از نامه سازمان به اپراتورها، اختلال بازهم مرتفع نشود برای اپراتور متخلف دو سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه در نظر گرفته خواهد شد.
هرچند اپراتورهای همراه تا کنون به این اظهارات واکنش نشان نداده اند. با این حال، محمدرضا بیدخام -مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران- چندی قبل درباره اختلالات کلاب هاوس اظهار داشته بود: مبحث ایجاد محدودیت برای پلت فرم کلاب هاوس در شبکه شرکت مخابرات ایران بررسی گردید و هم اکنون هیچگونه اختلال و محدودیتی در جهت استفاده از این پلت فرم در شبکه داخلی شرکت مخابرات ایران مشاهده نمی گردد.

منبع: