ایران به دنبال منافع اقتصادی جویشگرهای بومی

ایران به دنبال منافع اقتصادی جویشگرهای بومی

به گزارش سئو مئو وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از فعالیت موتورهای جست وجوی بومی اپراتورها در ایران اطلاع داده و می گوید این ابزارها توانستند بازار خوبی هم جذب کنند تا بتوانیم در آینده از منافع اقتصادی موتور جست وجو که به علت تحریم ها از آنها بی بهره ایم، بهره ببریم.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، موتورهای جست وجوی بومی سهم زیادی در اقتصاد فناوری اطلاعات یک کشور دارند و جویشگرهای ایرانی هم اهمیت خویش را از این جهت نشان می دهند. طرح و ایده جست وجوگرهای بومی تقریباً در دوره دوم دولت احمدی نژاد عنوان شد و علت آن هم حلقه تهدیدات و تحریم هایی بود که ضد ایران مطرح می شد. همین مسئله نیاز به ایجاد گزینه های داخلی تولیدات و خدمات خارجی را چند برابر می کرد.
هم اکنون، گوگل، موتور جست وجویی است که نه تنها در کشور مادر خود آمریکا، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر و حتی در ایران که دود تصمیم های اشتباهی مانند تحریم کسب وکارهای ایرانی به چشم کاربران رفته است، هم مورد استفاده قرار می گیرد. اما کشورهایی هم هستند که از موتورهای بومی خود استفاده می نمایند. همچون چین با بایدو، کره جنوبی با نیور و روسیه با یاندکس که هر کدام کاربران خویش را دارند و سهمی از پرس وجوهای روزانه را به خود اختصاص داده اند.
همین مبحث سبب شده در ایران هم به فکر داشتن یک موتور جست وجوی بومی بیفتند و پشتیبانی از جویشگرهای بومی بر مبنای تهیه و عرضه طرح کسب و کار به تصویب شورای راهبری جویشگر بومی رسید و مقرر شد که مدلهای کسب و کار موتورهای جست وجوی «پارسی جو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری عرضه شوند. البته به اذعان مسؤولان، در هیچ کجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر کردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی گردد و جویشگرهای بومی هدف دیگری را دنبال می کنند که پاسخگویی به نیازهای کاربران بومی است و با عنایت به اطلاعاتی که سرویسهای بومی دارند، از یک ابزار بومی بهتر از یک ابزار بین المللی برمی آید.

قطعی اینترنت و آشکار شدن ناکارآمدی جویشگرهای بومی
علیرغم این در قطعی اینترنت جهانی یکی از نرم افزارهای پایه که روی بستر شبکه ملی اطلاعات قرار دارد و باید بتواند در چنین شرایطی به مردم سرویس عرضه نماید، موتور جست وجوی ملی است. اما در مدت ۱۰ روزه قطعی اینترنت جهانی در سال ۱۳۹۸، موتور جست وجوهای ملی همچون پارسی جو و یوز وقتی با افزایش ناگهانی حدودا ۲۰۰ برابری کاربران مواجه گشتند، نتوانستند پاسخگوی این خیل عظیم باشند که پیش از این از موتورجست وجوهای خارجی مانند گوگل، بینگ و… استفاده می کردند.
کارشناسان معتقدند مشکل عمده جویشگرهای بومی نه سخت افزاری است و نه نرم افزاری. چون امکان خرید سخت افزاری از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد و از لحاظ نرم افزاری هم جویشگرهای بومی به رشد قابل قبولی رسیده اند. مشکل اصلی این است این جویشگرها هنوز از جانب مردم مورد پذیرش قرار نگرفته و مردم ترجیح می دهند به جای جویشگرهایی که دارای محدودیت در عرضه محتوا و دقت پایین تری است از جستجوگرهای خارجی مانند گوگل و بینگ استفاده کنند.
ازطرف دیگر، برای تشویق به رجوع کاربر به جویشگر، باید محتوایی در آن وجود داشته باشد و در مقابل، با قرار گرفتن محتوا، کاربر بیشتری رجوع می کند و این موارد رابطه مستقیمی با هم دارند. طبیعی است که جویشگر از همان روز اول نمی تواند پاسخگوی تعداد زیادی از کاربران در زمینه عرضه محتوا باشد. اما درشرایطی که محتوا و ظرفیت ارتقا پیدا کند، بطور قطع رجوع مردم هم افزایش می یابد. درچنین شرایطی جویشگر بومی باید مزیت هایی داشته باشد که اگر به اطلاع کاربر برسد، کاربر اساسا از اول ترجیح دهد که به جای رفتن به گوگل، مبحث مورد نظر خویش را در جویشگر داخلی جست وجو کند.
هم اکنون در حالیکه پارسی جو و یوز در سکوت به کار خود ادامه می دهند و به نظر می آید بار عظیم پرسش های کاربران هم با وجود گوگل از دوش آنها برداشته شده، اخیرا هم مرورگر ذره بین شروع به کار کرده است. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اخیرا درباره فعالیت ابزارهای بومی همچون موتورهای جست وجو در ایران اظهار نمود: درباره موتور جست وجو اپراتورهای ایرانسل و همراه اول دو پلت فرم خویش را رونمایی کرده اند که بازار خوبی هم جذب کردند و امیدواریم رشد کنند و از منافع اقتصادی موتور جست وجو در کشور که هم اکنون به علت تحریم ها نمی توانیم از آنها استفاده نماییم، بهره ببریم.

منبع: