از سوی كمیسیون مشترك طرح؛ نسخه جدید طرح تنظیم مقررات فضای مجازی منتشر گردید
به گزارش سئو مئو در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی، از نسخه جدید این طرح با نام نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی رونمایی گردید.
به گزارش سئو مئو به نقل از خانه ملت، در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی که با حضور کارشناسان و نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد، طرح جدیدی که با تلفیق طرح قبلی و پیشنهادات عرضه شده تدوین شده است، در اختیار اعضا قرار گرفت. بیانیه مرکز پژوهش های مجلس درباره طرح صیانت سیاسی است رضا تقی پور انوری رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی در ابتدای این نشست اظهار داشت: بعد از آخرین نشست با مصوبه کمیسیون، مقرر شد با عنایت به نامه وزارت ارتباطات و اعلام مرکز ملی فضای مجازی، نظرات کارشناسی در پیش نویس طرح لحاظ شود و بر مبنای تصمیم و نظر کمیسیون مشترک به کارگروهی در مرکز پژوهشها ارجاع شود. وی افزود: همینطور با تدبیر رئیس مجلس قرار شد ریاست کارگروه از اعضای کمیسیون مشترک باشد و در نهایت آقای یزدی خواه را معرفی کردیم و به فوریت روند بررسی طرح آغاز شد؛ در نشست امروز گزارش روند بررسی طرح در مرکز توسط ایشان عرضه خواهد شد و در ادامه عرضه مدل مفهومی نسخه جدید و بررسی تفاوت های این دو نسخه و تشریح نسخه جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت. تقی پور انوری اضافه کرد: مدل مفهومی این طرح موجود است و در این رابطه مشکلی نداریم، نقد مرکز پژوهشها در ارتباط با نسخه قبلی است و قرار شد نسخه جدید عرضه شود و با قول و قرارهایی که گذاشتیم، کارگروه در هفته دوم ۶ جلسه برگزار کرد و ادغام ها انجام شد و روند کار هم به خوبی پیش رفت. رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران در فضای مجازی با انتقاد از رسانه ای شدن نظر مرکز پژوهشها قبل از ارسال به کمیسیون خاطرنشان کرد: از هیأت رئیسه مجلس می خواهیم به ما بگوید که چگونه در جریان نامه های ارسالی قرار بگیریم و اگر روال عرضه نامه ها به نمایندگان تغییر کرده به ما اطلاع دهند؛ ما در مورد ارجاع طرح به مرکز رای گیری کردیم و متن مصوبه روشن است و قرار شد مرکز طی ۱۰ روز طرح را بررسی و به کمیسیون عرضه کند اما خروجی مرکز بیانیه سیاسی است که نظر اغلب نمایندگان هم همین است ضمن این که تا ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۰ نسخه مشترکی در اختیار معاونت های مرکز نبوده است. تقی پور خطاب به قائم مقام و کارشناسان مرکز پژوهشها در نشست، خاطرنشان کرد: شما نباید به جای شورای نگهبان اظهارنظر و نماینده را مجبور کنید اظهارنظرش را عوض کند؛ نماینده اختیار دارد. مرکز پژوهشها وظیفه مشورتی دارد سیدعلی یزدی خواه در ادامه این نشست اظهار داشت: در جلسات گذشته کمیسیون مشترک قرار شد آخرین نقطه نظرات وزارت ارتباطات به همراه نسخه پیشنهادی کمیسیون به مرکز پژوهشها ارجاع شود تا در بازه زمانی ۱۰ روزه نسبت به تلفیق نظرات اقدام گردد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: تعیین زمان ۱۰ روزه حاصل نشست با رئیس مجلس بود و ایشان تاکید داشت که نظرات وزارت ارتباطات و مرکز پژوهشها برای ادغام در طرح بررسی شود و در مورد آنها کار کارشناسی و جمع بندی لازم را انجام دهیم البته ما در همان جلسه ابراز نگرانی کردیم که اگر طرح به مرکز ارجاع شود شاید یک یا دو ماه بررسی آن طول بکشد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در نشست کمیسیون مصوب شد که طرح نه در چارچوب ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس بلکه برای انجام کار کارشناسی به مرکز ارجاع شود و روند کار را پیگیری کنیم؛ قرار شد جلسات کمیته در مجلس برگزار گردد تا نمایندگان به سهولت بتوانند در آن شرکت نمایند. اما نظر مرکز این بود که برای حضور کارشناسان، فرهیختگان، اصحاب رسانه، صاحبان کسب و کار و دستگاههای اجرایی جلسات در مرکز برگزار گردد و ما اعلام کردیم که این مورد مغایر توافق قبلی ما است. وی افزود: چونکه مقرر است این اقشار و افراد در جلسات کمیسیون مشترک حضور داشته باشند و در مورد طرح اظهارنظر کنند و سپس مطرح نمودند که بررسی طرح یک ماه طول بکشد در حالیکه قرار بود بررسی طرح ۱۰ روزه باشد در نهایت قرار شد حداکثر طی سه هفته طرح را به ما ارائه نمایند تا در هفته سوم جمع بندی شود اما مرکز به جمع بندی نرسید و نامه ای توسط آقای نگاهداری رئیس مرکز صادر و منتشر گردید. در حالیکه بهتر بود این نامه را به مجلس و یا کمیسیون عرضه می کردند. یزدی خواه با اشاره به اینکه قانونگذاری وظیفه مجلس است، افزود: مرکز پژوهشها وظیفه مشورتی دارد و ما از مرکز مشورت می گیریم و در بعضی موارد در چارچوب ماده ۱۴۲ که مسیر رسمی تری است، مسائل را پیگیری می کنیم؛ آگاه شدیم که این اطلاعیه و نامه در سایت ها انتشار یافته در حالیکه قرار بود دو طرح با هم تلفیق شوند نه این که نظر جدیدی عرضه شود؛ روز گذشته با رئیس مرکز بحث و گفتگو و تاکید کردیم که شما شأن مجلس را زیر سوال بردید، این طرح حاصل تفکرات مرکز است، هم اکنون چه اتفاقی افتاده که با تغییر رئیس مرکز، طرح مغایر اصول مختلف قانون اساسی شناخته شده است؟ در این رابطه می طلبد رئیس مرکز مبحث را اصلاح نماید. وی اظهار داشت: حتی ایشان تاکید داشت که اطلاعی ندارد که چگونه طرح در اختیار رسانه ها قرار گرفته است؛ ما از مرکز پژوهشها نظر مشورتی می گیریم و در کجای آیین نامه آمده که نظرات مرکز پیش از این که به ما عرضه شود، در سایت ها منتشر شود؟ بنده بعنوان رئیس کمیته از این نامه اطلاعی نداشتم و حتی رئیس کمیسیون مشترک هم در جریان مبحث نبودند. یزدی خواه خاطرنشان کرد: هر دستگاهی شرح وظایفی دارد و چارچوب ها نباید خدشه دار شود، نظرات مرکز ملی فضای مجازی با وزارت ارتباطات با حضور کارشناسان و برخی نمایندگان تلفیق و به نسخه مفهومی و خوبی رسیدیم تا بتوان ضعف های آنرا برطرف کرد؛ با توجه به این که باید برای تعیین تکلیف این طرح سریع تر اقدام نماییم و برخی اعضای کمیسیون مشترک هم عضو کمیسیون تلفیق هستند، می طلبد با اعمال نظرات بتوان در اسرع وقت وظیفه خودمان را در برابر ملت ادا نماییم. طرح پشتیبانی از کاربران در فضای مجازی را سیاسی نکنیم حسین نوش آبادی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها، مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است نه نظارتی، اظهار داشت: مرکز، مرکزی پشتیبانی است و نباید نقش خودش را با مراکز دیگر عوض کند، از سویی نظرات آن باید مورد توجه قرار گیرد؛ رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کردند که مجلس باید از نظرات مرکز استفاده نماید و مبحث پیش آمده در مورد انتشار نامه شکل سیاسی به خود گرفته و انتظار می رود طرح پشتیبانی از کاربران در فضای مجازی را سیاسی نکنیم چونکه موضوعی فرهنگی است؛ این طرح از اول مخالفان و موافقان جدی داشته و باعث جبهه گیری و دغدغه افکار عمومی و همینطور رئیس و نمایندگان مجلس هم مواضع گوناگونی درباره آن دارند. نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس افزود: چندین بار عنوان و متن این طرح تغییر کرده اما هنوز به متن واحدی نرسیدیم و باید اجازه داد در فرصت مناسب و ساز و کار شفاف و روشن بررسی شود، در این رابطه نیازمند دقت و وقت بیشتر هستیم و باید مبحث را جدی بگیریم و نباید سبب قطب بندی در جامعه و مجلس شود. نظر مرکز پژوهشها باید استدلالی باشد نه احساسی و ژورنالیستی مهرداد ویس کرمی هم ضمن اشاره به متن انتشار یافته توسط مرکز پژوهشها در مورد طرح پشتیبانی از کاربران در فضای مجازی اظهار داشت: این مورد بیشتر از آنکه کار پژوهشی و علمی باشد بیانیه ژورنالیستی بود؛ حتی ما در جریان مبحث قرار نداشتیم و گفتیم احتمالاً شایعه یا فتوشاپ است. در این رابطه بهتر است برای رضای خدا کارهایمان را انجام دهیم تا ماندگار شود، البته کارشکنی های اینچنینی هم در مورد طرح پشتیبانی از خانواده و تعالی جمعیت داشتیم و همان افرادی که در راه این طرح کارشکنی می کردند بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد آن از فواید و اثرات مثبت آن صحبت می کردند. نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس افزود: طرح فضای مجازی طرح بی خاصیتی نیست و به نتیجه خواهد رسید و باید دقتمان را جهت بررسی آن بیشتر نماییم و امیدواریم کارشکنان بعد از به نتیجه رسیدن و تعیین تکلیف آن از اثرات کاربردی آن سخن نگویند. ویس کرمی با اشاره به اینکه نظر مرکز پژوهشها باید استدلالی باشد نه احساسی و ژورنالیستی خاطرنشان کرد: این که بررسی طرح با حساسیت پیش می رود نشان از اهمیت بالای آن دارد؛ ما طرح را طبق اختیار ماده ۸۵ به مرکز پژوهشها برای اعمال نظرات مشورتی ارجاع دادیم نه ماده ۱۴۲ و باید کوشش کرد طرحی علمی و ماندگار داشته باشیم تا بتواند به رفع مشکلات مردم هم کمک نماید. دفاع قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس از نامه منتشر شده عطاء الله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس در این جلسه خاطرنشان کرد: نظرات مرکز در مورد طرح هیچ تغییری نکرده و بر اصل تنظیم گری برای فضای مجازی با نگاه دینی و انقلابی مورد توجه است؛ در دوره گذشته مبحث در دستور کار دفتر فرهنگی بود که با جدیت کار را پیگیری و نظر مرکز این بود که خروجی کار باید طبق گزارش ها باشد اما به گزارش هایی که حاصل نظر جمع باشد نرسیدند؛ ما کلیات، اصل لزوم تنظیم گری و نگرانی ها را قبول داریم و دفاتر ما نظرات اصلاحی برای اصلاح طرح داشتند ازاین رو اتفاق جدیدی نیفتاده و به معنای تکمیل فرآیندها است. وی افزود: در مرکز سیاسی کاری نمی گردد و نامه مذکور هم روز سه شنبه به صورت آنی ارسال شد و این که رسانه ای شده بخشی از آن به سبب اهمیت مبحث بوده است؛ در مرکز علاقه و آمادگی برای اعمال نظرات مشورتی وجود دارد و شأنی بیشتر از مشورت برای خودمان قائل نیستیم. در این رابطه نیاز است فرصتی به ما دهید تا مرکز طرح را کامل و نظر شما را استماع کند و اگر مقرر است جلساتی را در مجلس برگزار نماییم، حضور خواهیم یافت و همین نگاه و مسیر را ادامه خواهیم داد. قیدرلو معاون فرهنگی مرکز پژوهشها هم در ادامه این نشست اظهار داشت: درست است که اتفاق بدی افتاده و نامه مد نظر در رسانه ها انتشار یافته اما مساله اصلی کمیسیون متن نقدی است که مرکز داشته و آنرا منتشر نموده است؛ هیچ مکاتبه ای از سوی کمیسیون با مرکز انجام نشده و هر آنچه که دریافت و ارجاع شد را مشاهده می کنیم؛ نسخه ای که مرکز در زمینه نقد نسخ عرضه کرده قدیمی ترین نسخه است و نسخه وزارت ارتباطات هم مشمول این نقدها واقع شده است و متن نامه انتشار یافته ناظر بر نظرات تخصصی دفاتر مرکز است و روال ارجاع طرح به مرکز بر مبنای ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی بوده است و پاسخ خودمان را از راه جمع بندی دفاتر عرضه کردیم. وی خاطرنشان کرد: ما موافق قانون گذاری در مورد فضای مجازی هستیم؛ نظرات مرکز مشورتی است و بنا ندارد نظر نمایندگان را تغییر دهد؛ نسخه ای که هم اکنون دست شما است جمع بندی مرکز و حاصل نظرات مشترک وزارت ارتباطات، و مرکز ملی فضای مجازی است و باید ایرادات آنرا رفع نماییم تا نسخه ای کامل داشته باشیم. تشریح چالش های حکمرانی فضای مجازی تقی پور رئیس این کمیسیون در ادامه نشست خاطرنشان کرد: نمایندگان در مورد اصل ۱۴۲ رای مخالف دادند و بعد از آن ۸ جلسه با ریاست آقای یزدی خواه برگزار شد و در این جلسات نمایندگان وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی، قوه قضاییه، مرکز پژوهش ها، پلیس فتا، تبلیغات اسلامی و ستاد کل نیروهای مسلح حضور داشتند و جلسات کمیسیون طبق روال برگزار شد ازاین رو مرکز باید مسیرها را جهت بررسی طرح مهیا و باز کند و ادامه کار در کمیسیون طی شود و در این رابطه انتظار همکاری مناسب از مرکز را داریم. وی اظهار داشت: بنا داریم نظرات تمامی دستگاه ها را تا جایی که در قالب باشد دریافت نماییم و تاکید داریم که این طرح نمی تواند تمامی مشکلات فضای مجازی را حل کند ازاین رو انتظار داریم اگر نقص و مشکلی وجود دارد را با همکاری رفع کنیم؛ ۷۰ تا ۸۰ قانون این چنینی در کشور در مورد فضای مجازی لازم داریم بنابراین، این طرح جزئی از این تعداد قوانین است و تمامی مسائل و مشکلات را حل نمی نماید. رئیس کمیسیون مشترک طرح پشتیبانی از کاربران در فضای مجازی خاطرنشان کرد: مسائل کلان نظام حکمرانی در فضای مجازی داریم که با تدبیر رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰ شورایعالی فضای مجازی بعنوان هسته مرکزی این نظام حکمرانی تأسیس شد و ابتکاری بسیار پیشرفته بود. تقی پور خاطرنشان کرد: این که شورایعالی در کشور، هسته مرکزی نظام حکمرانی باشد کاری بی نظیر است البته خیلی از کشورها از این مورد ایده گرفتند، بعنوان مثال کره، مالزی و ژاپن به این نتیجه رسیدند که پوشش دامنه فضای مجازی به اندازه ای وسیع است که یک وزارت خانه و نهاد نمی تواند موارد در ارتباط با آنرا پیگیری کند ازاین رو کمیسیون هایی فراقوه ای و فرا دستگاهی در کشورشان پیشبینی کردند تا بتوانند به مباحث فضای مجازی بپردازند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح چالش های حکمرانی فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فضای مجازی امروزه به فضای واقعی نزدیک است؛ ۱۱ هزار و ۸۰۰ عنوان قانون در کشور داریم و سوال اینجاست که تکلیف این قوانین در فضای مجازی چیست چونکه همه اذعان دارند مسائل وقتی در فضای مجازی مطرح می شود شکل کار و مدیریت آن عوض می شود و نمی توانیم قانونی که در فضای واقعی است را در خیلی از موارد در فضای مجازی هم عملیاتی کنیم؛ ازاین رو وظیفه قانونگذار است که آنها را تعیین تکلیف کند مانند خدمات جدیدی که در مورد پیام رسان ها و سوپر اپلیکیشن ها وجود دارد؛ بررسی طرح هم اکنون شروع شده البته صاحبان کسب و کار گله و شکایت دارند و به ما رجوع می کنند که نهادهای مختلف به عناوین مختلف در راه آنها مشکلاتی را به وجود می آورند ازاین رو باید تعریف مشخصی از نظام تنظیم گری داشته باشیم و مشخص نماییم کدام کسب و کار و فعالیت و در کجا باید تعیین تکلیف شود و تنها یک نهاد با کسب و کارها سر و کار داشته باشد نه این که چندین نهاد در راه آنها سنگ اندازی کند. وی خاطرنشان کرد: فقدان مزیت گرایی بعنوان تولید و توزیع و مصرف ترافیک اینترنت در داخل یکی از چالش ها است بعنوان مثال ۸۵ درصد ترافیک کره جنوبی در داخل این کشور گردش می کند یعنی قانون و مدیریت راهبردی آنها بگونه ای تصویب و ترسیم شده که شهروند پول رفتن به خارج و برگشتن را ندهد؛ یکی از بحث های جدی طرح این است که فضای مجازی را به صورت راهبردی مورد توجه قرار دهیم و ترافیک داخل نسبت به خارج مزیت پیدا کند و کمترین منفعت آن هم صرفه اقتصادی می باشد. نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اضافه کرد: فعالیت خارج از قلمرو و حکمرانی خدمات خارجی هم یکی از چالش های فضای مجازی است و اگر با قانون نویسی می توانیم ورود و کسب و کارهایی در سطح منطقه و جهانی داشته باشیم باید دقت کنیم مشکل ما مقررات و نابسامانی ها است البته عدم ضمانت اجرایی مصوبات شورایعالی فضای مجازی هم یکی از چالش ها است که سعی کردیم در طرح این مورد را مورد توجه قرار دهیم. تقی پور افزود: مساله گذرگاه (امنیت – داده- همکاری) از دیگر چالش های فضای مجازی است و در یک الی دو ماده طرح به این مورد پرداختیم؛ اعمال سلیقه در سیاست های مسدود سازی و پالایش هم از دیگر چالش های مدنظر است البته مجلس در سال ۸۸ قانون تعیین مصادیق مجرمانه را تصویب کرده اما امروزه نیازمند بازبینی است؛ ما ارتباطاتمان را با مرکز افزایش خواهیم داد و روند بررسی طرح تداوم دارد. نسخه جدید طرح در ۷ صفحه عرضه شد وی ضمن اشاره به طرح جدیدی که با تلفیق طرح قبلی و پیشنهادات عرضه شده، تدوین شده است اظهار داشت: انتظارمان از این طرح این است که نظام حمایتی را داشته و بتوان برای چالش های مطرح شده قانون داشته باشیم البته پشتیبانی از پلت فرم های داخلی رضایت بخش نیست و ما در این طرح این مهم را مورد توجه قرار خواهیم داد و عنوان طرح هم به طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تغییر یافته است و این تغییر نام، خبر خوبی است و محدود به این شده که نظام حمایتی را در قانون حل نماییم البته قبول داریم که تمامی مشکلات را نمی توانیم حل نماییم. یزدی خواه هم در انتها این جلسه اظهار داشت: ۳۷ ماده طرح قبلی در طرح جدید به ۲۱ ماده کاسته شده و همینطور حجم آن از ۱۳ صفحه به ۷ صفحه رسیده است و اجازه بدهیم در نشست بعدی در مورد کلیات این طرح رای گیری نماییم. متن کامل این طرح با عنوان «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» از اینجا در دسترس می باشد.