دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات: ۵۰۰ خدمت بیش از ۷۵ درصد بصورت الکترونیکی ارائه می شود
به گزارش سئو مئو دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات گفت: 500 خدمت بیش از 75 درصد الکترونیکی ارائه می شود، این در حالیست که برخی دستگاهها تا 40 درصد خدماتشان را الکترونیکی ارائه می کنند.
به گزارش سئو مئو به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما درباره روند الکترونیکی شدن خدمات توضیح داد: یکی از دلیلهای کندی روند الکترونیکی شدن خدمات، تعارض منافع است. بازنشسته هایی که دفاتر خدمات ایجاد می کنند و دستگاهها بجای این که پنجره واحد ایجاد کنند پیشخوان فیزیکی جدا از بقیه پیشخوان ها درست می کنند.
باقری اصل درباره پنجره واحد دولت الکترونیکی هم اظهار داشت: پنجره واحد یعنی تمام خدمات به شکل الکترونیک صورت گیرد. بعنوان مثال برخی خدمات بانکی، بورس و سامانه ثنا قوه قضائیه الکترونیکی انجام می شود و دیگر نیاز به کاغذ نداریم.
وی اشاره کرد: ابزارها و زیرساخت هایی که برای کار الکترونیکی داریم کفایت می کند. البته این زیرساخت ها برای آینده باید توسعه پیدا کند.
ضرورت فرماندهی واحد برای پیشرفت دولت الکترونیک/ فاز اول دولت هوشمند برای هویت سازی توسط وزارت ارتباطات شکل می گیرد
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات اظهار داشت: الآن باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند با فرماندهی واحد، پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیکی باشد.
باقری اصل اضافه کرد: در زمینه الکترونیکی شدن خدمات نقص وجود دارد. در دنیا دو مدل را آزمایش کرده اند یعنی کشورهایی داریم که نهاد مقتدر دارند و کشورهایی داریم که خدمات در آنجا توزیع شده است.
وی افزود: اگر نهاد مقتدر وجود نداشته باشد کماکان باید منتظر باشیم تا فرآیندهای کاغذی را دنبال نماییم.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات اظهار داشت: زیرساخت خیلی از خدمات، تبادل داده است، این کاغذهایی که مردم حمل می کنند حامل داده هایی است که باید دستگاهها آنرا بجای مردم تبادل کنند.
وی اشاره کرد: هم اکنون بیش از هزار و ۳۰۰ خدمت الکترونیکی شده است و نزدیک به ۴ میلیارد تراکنش حاصل فعالیت چندین ساله مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.
وی اشاره کرد: میزان تراکنش ها تا آبان سال جاری با سال ۹۹ برابر بود یعنی ما روند افزایش حدود ۲ برابری داریم ولی این کفایت نمی کند چون هنوز خیلی از استعلام ها الکترونیکی نشده اند.
باقری اصل اشاره کرد: در جاهایی که روسای دستگاهها همراهی کردند اتفاقات خوبی افتاده است بطورمثال در ثبت احوال استعلامات هویتی کاملاً الکترونیکی شده است ولی یکسری دستگاهها هستند که در تبادل داده همراهی نمی کنند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم قوانین متعارض زیادی دراین زمینه دارد بطورمثال در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه جامع تجارت تأسیس شده و ۲ سال بعد در قانون خدمات گمرکی سامانه پنجره واحد تجاری فرامرزی را به وجود آورده اند که یک چالش است.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات اظهار داشت: حدود ۵۰۰ خدمت بالای ۷۵ درصد الکترونیکی هستند و در این میان دستگاه هایی هستند که درصد الکترونیکی شدن خدمات آنها زیر متوسط ۴۰ درصد است.
وی درباره سامانه معاملات دولتی هم اشاره کرد: سامانه معاملات دولتی شامل مزایده، خرید، فروش، مناقصه و خریدهای خرد باید الکترونیکی باشد و تا آخر برنامه ششم توسعه تکمیل شود. زیرساخت های فنی خیلی خوبی برای این مساله درست شده است البته ضعف هایی هم دارد اما با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی یکسال تحرک خوبی داشته و رشد کرده است.
باقری اصل اظهار داشت: بنا بر اعلام وزیر صمت فقط با تبادل داده های مربوط به خرید و فروش و مالیات نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات صورت گرفته است که یکی از خبرهای خوب شفاف سازی مالیاتی است.
وی با اشاره به وجود سامانه سلامت اضافه کرد: سامانه سلامت که پروژه های زیادی و ۴ پروژه مهم دارد که یکی از آنها استحقاق سنجی است که موضوع هم پوشانی دفترچه ها را دارد.
وی افزود: در زمینه خدمات شرایط باید به شکلی شود که ما به دنبال مردم برویم تا خدمت به آنها بدهیم و این یعنی دولت هوشمند که فاز اول آن در دهه فجر توسط وزارت ارتباطات برای یکپارچه سازی نظام هویتی شکل می گیرد و در سال ۱۴۰۱ تلاش می نماییم با همکاری سازمان اداری و استخدامی پروسه ۷۰۰ خدمت ضروری اصلاح گردد.
منبع: seomeo.ir