در نشستی با فعال فضای مجازی مطرح شد؛ انکار و ابهام در سخنان دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره طرح صیانت
به گزارش سئو مئو دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی پختگی لازم را ندارد، اظهار داشت: باتوجه به مخالفت وسیع اجتماعی و سایر اشکالات، صلاح نمی دانم که این طرح ادامه پیدا کند.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، ابوالحسن فیروزآبادی شب گذشته در نود و پنجمین نشست آنلاین فعالان فضای مجازی پاک (فمپ) در مورد طرح پشتیبانی از حقوق کاربران فضای مجازی و در پاسخ به این سؤال که آیا نسخه نهایی عرضه شده از این طرح با عنوان «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» سبب اصلاحات ساختاری در مرکز ملی فضای مجازی و تغییر نظام حکمرانی فضای مجازی در کشور می شود، توضیح داد. وی ضمن اشاره به این که طرح صیانت برآمده از دغدغه های فرهنگی حوزه فضای مجازی بود که از جانب کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان شد، اضافه کرد: در آن زمان کمیسیون فرهنگی مجلس فکر می کرد که دولت وقت که ریاست جلسه شورایعالی فضای مجازی را هم برعهده دارد، در مقام سیاست گذاری و اجرا در این عرصه کارآمدی ندارد و بر این اساس چاره طرح صیانت در مقابله با ناکارآمدی شورایعالی فضای مجازی پیشنهاد شد.فهرست اشکالات طرح صیانتفیروزآبادی با بیان اینکه، این که یکی از کمیسیون های مجلس بخواهد راجع به کل فضای مجازی طرحی را عرضه نماید قاعدتاً گرفتار نقص و اشکال است، اضافه کرد: ما همان ابتدا که این طرح عنوان شد در مکاتبه با رئیس مجلس چند نکته را بعنوان اشکال مطرح کردیم. به اعتقاد ما راه اندازی تشکیلاتی موازی شورایعالی فضای مجازی با اختیار معادل این شورا در چارچوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی نیازمند اجازه از رهبری است. در همین حال به اعتقاد ما بعضی از مواردی که در این طرح عنوان شد، چندان مناسباتی با حوزه فرهنگی نداشت مانند قضیه گیت وی. وی ضمن اشاره به این که ما ملاحظاتی داشتیم اما به علت جایگاه فراقوه ای مرکز ملی فضای مجازی در تمام مراحل کمک کردیم تا اشکالات طرح کاهش پیدا کند، تصریح کرد: ازاین رو در یک فرایند زمانی با عنایت به انتقادات در سطح جامعه، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این طرح به نظام تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر یابد. ما معتقدیم که این نظام تنها بعد فرهنگی ندارد و حتما باید دولت پیشنهاد آنرا بیاورد و از شئونات مجلس نیست.صلاح نمی دانم طرح ادامه یابددبیر شورایعالی فضای مجازی با تکیه بر این که درست است که مجلس اختیار دارد اما اساسا اگر نظام تنظیم مقرراتی قرار باشد در مجلس پیاده شود، باید طرح آن از جانب دولت عرضه شود، افزود: من اعتقاد دارم با عنایت به مخالفت وسیع اجتماعی که چه درست و چه غلط با این طرح شده است، در مجموع صلاح نمی دانم که این طرح ادامه پیدا کند. بهتر است که دولت ورود کند.بزرگترین مساله ما در کشور مساله حکمرانی فضای مجازی استوی با اشاره به اینکه من معتقدم که نظام تنظیم مقررات فضای مجازی باید اصلاح گردد و بزرگترین مسئله ما در کشور مسئله حکمرانی فضای مجازی است، اضافه کرد: این مسئله نه تنها در ایران، بلکه در سطح بین الملل و نظامات جهانی هم مطرح است. به نحوی که زمانی بزرگترین مسئله غربی ها شکاف دیجیتالی در این عرصه بود اما امروز بحث حکمرانی مطرح است. فیروزآبادی اضافه کرد: علیرغم این که شکاف دیجیتالی در ایران بسیار وحشتناک است و ما در حوزه پهن باند، دسترسی و استطاعت و سواد فضای مجازی با شکاف مواجه هستیم و باید این کاهش پیدا کند، اما بزرگترین مسئله ما هم اکنون مسئله حکمرانی است. وی با اشاره به اینکه مبحث کاهش شکاف دیجیتال در سطح شبکه ملی اطلاعات و در سطح اجتماعی در برنامه سال ۱۴۰۱ مرکز ملی فضای مجازی خواهد بود، تصریح کرد: به نظر من دولت باید در حوزه حمایت و کارشناسی، مشارکت فعال داشته باشد و من صلاح نمی دانم که این طرح که الان به نظام تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تغییر نام داده، به این صورت ناپخته در مجلس مطرح شود و در یک کمیسیون به نتیجه برسد.طرح صیانت احتیاج به پختگی بیشتری داردرئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه این مرکز اعلام آمادگی می کند که به دولت کمک نماید تا به صورت جدی لایحه ای تهیه و به مجلس ارسال شود، در پاسخ به این سؤال که گفته می شود نسخه آخر طرح، نسخه مشترک پیشنهادی مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات، است، توضیح داد: همین هم اکنون هم اگر مجلس بخواهد، ما همکاری می نماییم و نسخه های مختلف را اصلاح می نماییم. ما حزب نیستیم. ما نمی توانیم نسبت به طرح ها و لایحه ها بی تفاوت باشیم و سعی کردیم که حداکثر همکاری را با مجلس داشته باشیم. در آخرین مورد هم با عنایت به این که دیدیم مخالفت های اجتماعی با این طرح بسیار بالا است، این تدبیر را کردیم که عملاً با وزارت ارتباطات، پیشنهاد دهیم که طرح به نظام تنظیم مقررات فضای مجازی تبدیل گردد. اما همانجا هم ما اعتقاد داشتیم که این باید به پختگی بیشتر برسد و چکش کاری بیشتری نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه این طرح به مشارکت فعال بخش های مربوطه در دولت نیاز دارد، تصریح کرد: فقط وزارت ارتباطات بخش مربوطه در این طرح نیست. سازمان برنامه و بودجه، امور استخدامی و سایر وزارت خانه ها هم می توانند در این عرصه حضور داشته باشند. بزرگترین هدف از نظام تنظیم مقررات در کشورها در واقع تنظیم اقتصادی این فضا است. اما در کشور ما علاوه بر تنظیم اقتصادی، تنظیم فرهنگی و اجتماعی هم مدنظر است. با این وجود هیچکدام از وزارت خانه های اقتصادی، در این طرح مشارکت نکردند. به قول فیروزآبادی، این طرح وضوح لازم و کافی را ندارد و نوعی ابهام دارد که امکان دارد سبب شود آن کمیسیون عالی تنظیم مقررات که در طرح دیده شده، گرفتار مشکلاتی در اجرا شود. مشکلاتی که الان هم با آن مواجه هستیم. چون که وزارت خانه ها خویش را مکلف به پیاده سازی نظام تنظیم مقررات فضای مجازی نمی دانند. فیروزآبادی اظهار داشت: به نظر نمی رسد با طرح صیانت مشکلات ما مرتفع شود و این طرح فقط سبب می شود که ما یک قانونی داشته باشیم که برپایه آن بتوانیم از سازمان های دولتی شکایت نماییم و اتفاق چندانی نیافتد.همه ارکان دولت باید جدی تر وارد نظام تنظیم مقررات فضای مجازی شوندوی با اشاره به اینکه به نظر من همه ارکان دولت باید جدی تر وارد نظام تنظیم مقررات فضای مجازی شوند و طرح کاملی را عرضه کنند، در پاسخ به سوالی در خصوص این که در مناظره تلویزیونی آقای رشیدی کوچی و دکتر تقی پور گفته شد که امضای نماینده شورایعالی فضای مجازی پای این طرح است و درخواست این قانونگذاری از سمت شورایعالی فضای مجازی به مجلس آمده است، توضیح داد: ما در تهیه این سند همکاری داشته و در تمامی مراحل نسخه های مختلف آن نظرات اصلاحی دادیم. اما این که همکاری ما ابتدایی بوده یا تبعی بوده، جواب این است که اساسا تبعی بوده است. چون در کمیسیون فرهنگی طرحی تدوین شده و ما برای اصلاح آن همکاری کردیم. دبیر شورایعالی فضای مجازی با تکیه بر این که اگر مجلس هم این طرح را به تصویب برساند ما باز هم نظر اصلاحی می دهیم و همکاری می نماییم، تصریح کرد: ما از روز اول از مجلس شورای اسلامی خواستیم بحث جرم انگاری در بعضی از حوزه های فضای مجازی را روشن شود که این مورد در اصلاحیه ای برای قانون جرایم کامپیوتری در دست انجام است. مکاتبات ما با مجلس برای این بود که قانون جرایم کامپیوتری احتیاج به اصلاح دارد. در موضوع هایی مانند قمار، شفافیت وجود ندارد و در بعضی حوزه ها رسیدگی به جرایم، هزینه های بسیار سنگینی دارد. ما نظرمان این بود که این موارد اصلاح گردد اما تبدیل شد به طرح صیانت. فیروزآبادی تصریح کرد: ما در تمامی موارد طرح صیانت ورود کردیم تا اشکالات و آثار نامناسب نداشته باشد. ما در جهت رفع اشکال حرکت کردیم نه این که این طرحی باشد که ما حتما به دنبال آن باشیم که به تصویب برسد. وی ادامه داد: به نظر من با عنایت به مخالفت هایی که درباره این طرح شده و مبحث طرح که نظام تنظیم مقرراتی است، شاید بهتر باشد دولت وارد چکش کاری آن شود و چارچوب سیاست گذاری آنرا هم شورایعالی فضای مجازی مشخص نماید و مجلس، در نهایت نظرات خویش را اعمال کند؛ این پیشنهاد ما است. تا این که بخواهیم در یک تناقض شدید ملی، نظری را به کرسی بنشانیم. دبیر شورایعالی فضای مجازی با اشاره به اینکه مباحث حکمرانی بسیار حساس است و ما واجب تر می دانیم که موضوع هایی را که مشخص کردیم در آن حوزه ها قانونگذاری و تصمیم گیری نماییم، اظهار داشت: حوزه هایی مانند مانند تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال، مالکیت معنوی و نحوه حضور شرکت ها در بازار سرمایه و نظام مالیاتی، همچون مواردی است که مردم به آن نیاز دارند و مفید می باشد. وی ضمن اشاره به این که نظام تنظیم گری فضای مجازی یک نظام خیلی مفصل است، اظهار داشت: یکی از بحث های حکمرانی در فضای مجازی این است که قانون های پایدار طولانی مدت نمی توانیم بگذاریم که برتمام حوزه ها شمولیت داشته باشد. گفته می شود با توسعه فضای مجازی و با عنایت به تحولات، از تکنیک های مقررات گذاری مبتنی بر تخصص های چند رشته ای باید استفاده گردد که طولانی مدت نباشد و هر چند وقت یکبار بازبینی شود. فیروزآبادی نگرانی در نظام تنظیم مقررات را عدم تمکین از جانب سازمان های دولتی عنوان نمود و با اشاره به اینکه الان قانون های معطل در کشور داریم و زیرپا گذاشته می شود، اضافه کرد: نباید یک قانونی بگذاریم که دولت آنرا زیرپا بگذارد. وی در پاسخ به این سؤال که چرا ضرورت قانونگذاری فضای مجازی را برای مردم تبیین نمی کنید؟ تصریح کرد: این بحث را ما در جلساتی با دوستان وزارت ارتباطات و کمیسیون دکتر تقی پور داشتیم. باید توجه کنید که هم اکنون جو بسیار مسموم است و اگر دلتان می خواهد که من هم به این لیستی که مورد تعرض قرار می گیرند، اضافه شوم حرفی نیست. اما حقیقت این نیست که هم اکنون فضا، یک فضای فتنه انگیزی و غبارآلود است. این که این فضا نیازمند قانون است بارها از جانب بسیاری از چهره ها مطرح شده و حرف حقی است اما من صلاح ندانستم در این فضای سیاسی پس از انتخابات که یک سری درحال انتقام گرفتن هستند و کاری به درستی حرف ندارند، وارد این دعوا شوم. رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: البته من بحث شخص خودم را ندارم بلکه بحث شخص حقوقی خویش را مطرح کردم و به نظر من این که دستگاههای حاکمیتی در معرض تعرض قرار بگیرند دستاوردی نخواهد داشت. در عین این که در تمام مراحل کمک کردم و همین هم اکنون هم سکوت من بعنوان رضایت در فضای کشور تلقی می شود. اما این که بخواهیم وارد این دعوا شویم و فحش بخوریم شاید خیلی جالب نباشد. وی اظهار داشت: برخی دوستان می گفتند که ما بیانیه کتبی بدهیم اما آنرا هم خیلی صلاح ندانستم. دوستان پیشنهاد دادند که وزارت ارتباطات، صدا و سیما، مرکز ملی و سازمان تبلیغات و سایر نهادهایی که در فضای مجازی کشور فعال می باشند بیانیه بدهند اما من این را به صلاح ندانستم و این نظر شخصی بنده است. شاید هم اشتباه می نماییم اما به آن اعتقاد دارم. فیروزآبادی ضمن اشاره به این که جامعه حاضر نیست صدای ما را بشنود و در این شرایط اشتباه است که انرژی مان را تلف نماییم، در پاسخ به این که وقتی اصلاحات جدی در کشور صورت گیرد مخالفت هایی وجود خواهد داشت و منافع عده ای زیر سوال می رود، پس چه باید کرد؟ اظهار داشت: این طرح در ابتدا خیلی اشکال داشت و بخشی از اشکالات مطرح شده به آن وارد بود.برای پلتفرمهای خارجی در مصوبه شورایعالی فضای مجازی مقررات گذاری کردیموی توضیح داد: ما در مصوبه شورایعالی فضای مجازی برای ایجاد نمایندگی پلت فرم های خارجی که بیشتر از یک میلیون مشترک دارند مقررات گذاری کردیم. اما تاکیدی بر قطع دسترسی آنها نداشتیم. چون که امکان پذیر نیست. من یک مثال می زنم؛ هم اکنون اگر بخواهیم به یک شرکت آمریکایی ۵ میلیون بشکه نفت مجانی بدهیم، در مکانیزم قوانین امریکا این تعداد بشکه مجانی را نمی توانند از ما تحویل بگیرند و با ما نمی توانند یک توافق امضا کنند. از لحاظ قوانین مشکل دارند حتی اگر بهانه باشد. وی اظهار داشت: ما مطمئن هستیم که اگر به گوگل و دیگران بگوییم که اگر با ما مذاکره نکنند باید آنها را مسدود نماییم، اتفاقی نمی افتد. بعد می خواهیم قانونی را تصویب نماییم که کل فضای مجازی را ببنیدیم؟ و هیچ تضمینی هم نگذاشتیم که دولت موظف باشد جایگزینی برای آن فراهم کند! الان هم این موارد را که در طرح اولیه وجود داشت حذف کردیم اما بازهم معضل را حل نکردیم. فیروزآبادی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰ درصد ترافیک ما در ارتباط با شبکه های اجتماعی است که بخش عمده آنرا هم شبکه های خارجی می سازند، اظهار داشت: در این طرح گفته نشده که دولت در یک بازه زمانی شبکه اجتماعی داخلی راه اندازی کند. این طرح بخش ایجابی این مشکل را حل نکرده است. در این طرح به این نکته اشاره نشده که برای حدود ۲ تا ۳ میلیون کسب و کاری که روی این شبکه های اجتماعی هستند چه چاره جایگزینی دارید؟ در حالیکه یک ساختمانی مانند پلاسکو وقتی خراب می شود مسؤلان ضامن هستید که ظرف ۶ ماه تا یکسال آن ساختمان را بسازند و ظرف این مدت هم مکانی را در اختیار کسب و کارهای آنجا قرار دهند اما در فضای مجازی، طرحی را به مجلس آوردند که ۳ میلیون نفر را تهدید به تعطیلی کسب و کار می کند و تضمینات لازم را هم به آنها نمی دهد. وی با اشاره به اینکه من از مخالفان دفاع نمی کنم اما به هر حال موارد این قانون با اشکالات اساسی همراه می باشد، اضافه کرد: وسط این شلوغی هم این طرح می گوید که گیت وی را به یک نهاد دیگر بدهیم. اینها در مجموع ایجاد نگرانی هایی می کند. دبیر شورایعالی فضای مجازی ضمن اشاره به این که جریانات سیاسی و معارض و ضد انقلاب سوار بر جوسازی ها شده اند، اظهار داشت: حال این که اصرار نماییم که بدون پیوست تبلیغاتی این طرح وارد صحنه شود، صلاح نیست. این طرح یک بعدی بوده و نقصها اساسی دارد و الان هم که ما داریم اینجا صحبت می نماییم نمی دانیم کدام نسخه روی میز است و راجع به چه چیزی بحث می کنیم؟ دلیلی ندارد که همه توان ملی را پای این طرح بگذاریم، در حالیکه تدبیر رهبری ایجاد شورایعالی فضای مجازی بوده است. ایشان اخیرا هم تاکید نمودند که دولت مشکلات فضای مجازی را حل کند. وی ضمن اشاره به این که الان مسائل مختلفی در حوزه کلان داده و حریم خصوصی و مالکیت داده وجود دارد که مجلس می تواند برای آنها تعیین تکلیف کند، اظهار داشت: این که همه اینها را رها نماییم و روی طرح صیانت که طرح ناقصی است تامل نماییم را صلاح نمی دانم. فیروزآبادی ضمن اشاره به این که تلاش می کنم که این طرح در صورت تصویب حداقل اشکالات را داشته باشد، اظهار داشت: اگر می دیدم اکثریت قاطع مجلس پشت این طرح هستند و تا آخر پای آن می ایستند ریالمن اساسا ورود می کردم. کما این که در این نسخه نهایی هم نظرات ما روی همه بند بند آن اعمال شده و ما فضای خوبی را در تعامل با مجلس داشته ایم و اگر مجلس طرح را تصویب کند ما هم حمایت می نماییم. وی در پاسخ به سوالی در خصوص این که تنها دو میلیون نفر از کل کاربران مخالف طرح هستند و بر این اساس نباید قانونگذاری فضای مجازی را به تعویق انداخت، تصریح کرد: صحبت از یک میلیون نفر مخالف نیست. ما افکارسنجی روی بازخورد مردم از این طرح داشته ایم. به این مفهوم که در سال ۱۴۰۰ از میان ۸ حادثه مختلف در کشور که بیشترین عکس العمل اجتماعی را داشته است، این مقایسه انجام شده و نتایح نشان داده است که عکس العمل اجتماعی در مورد طرح صیانت در رتبه اول قرار داشته و این حساسیت اجتماعی به شدت و در جهت مخالف بوده است. این ذائقه سنجی فضا برپایه واکنش های مثبت و منفی درنظر گرفته شد و فضا به سمت منفی بودن، پرخاشگری، اعتراض و مخالفت بود.