به دنبال پرونده موتور جستجو؛ نظارت منتقد گوگل بر تحقیقات آنتی تراست ضد شرکت آلفابت
به گزارش سئو مئو، یکی از مقامات ارشد بخش آنتی تراست وزارت دادگستری آمریکا تاییدیه لازم برای نظارت بر تحقیقات در ارتباط با آلفابت (شرکت مادر گوگل) دریافت کرده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از رویترز، پیش از این نشریه وال استریت ژورنال هم اعلام نموده بود وزارت دادگستری آمریکا می خواهد به جاناتان کانتر دستیار دادستان کل امور آنتی تراست اجازه دهد بر موضوعات در ارتباط با موتور جستجو و تبلیغات شرکت نظارت کند. در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی گوگل از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا کانتر را ملزم به استعفا از این تحقیقات کند چونکه او سابقه همکاری با لیست بلندی از منتقدان گوگل مانند شرکت Yelp داشت. آلفابت قبلاً اعلام نموده بود شرکت مذکور سال هاست برای ایجاد پرونده آنتی تراست ضد گوگل تلاش می کند. خبرگزاری بلومبرگ هم در ماه می فاش کرد کانتر از همکاری در تحقیقات در رابطه با گوگل منع شده چونکه وزارت دادگستری آمریکا مشغول بررسی آن است که آیا وی باید استعفا دهد یا خیر. گوگل هفته گذشته ادعا کرد قاضی دادگاه باید پرونده وزارت دادگستری ضد شرکت را رد کند. به قول شرکت توافقنامه های آن با اپل و دیگر موسسات برای پیش فرض قرار دادن موتور جستجوی گوگل در محصولات آنها مانع از آن نمی شود که تولید کنندگان موبایل موتور کاوشهای رقیب را ترویج نکنند. این پرونده در سپتامبر ۲۰۲۲ به دادگاه عرضه شد و اگر گوگل در آن شکست بخورد احتمالا مجبور می شود یکی از دارایی های مهم خویش را رها کند. در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی گوگل از دادگاه خواست پرونده آنتی تراستی که وزارت دادگستری آمریکا در ۲۰۲۰ میلاد همراه ۱۱ ایالت ضد شرکت ثبت نمود و همینطور یک شکایت مرتبط از جانب ۳۵ ایالت به رهبری ایالت کلورادو را رد کند. وزارت دادگستری آمریکا در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی در شکایتی گوگل را به نقض قانون آنتی تراست متهم کرد. طبق شکایت این شرکت در حوزه جستجوی اینترنتی و جستجوی تبلیغات بر بازار سلطه دارد. در این پرونده بعنوان مثال اشاره شده بود گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل، یک شرکت کره ای و دیگر موسسات می پردازد تا تضمین شود موتور جستجویش به صورت پیش فرض در دستگاههای آنها نصب شده است. همینطور گوگل با اتهامات موارد نقض آنتی تراست از جانب چند ایالت روبرو است. این شکایت به رهبری ایالت کلورادو هم در سال ۲۰۲۰ میلادی ثبت شده و طبق آن گوگل به صورت غیرقانون توانایی رقبایش برای فعالسازی ابزار Search Ads360 را محدود کرده است. آگهی دهندگان از این ابزار برای مدیریت کمپین های بازاریابی آنلاین خود استفاده می نمایند.