خودروی خودران ایرانی چه ویژگیهایی دارد؟
سئو مئو: خودروی خودرانی که بتازگی توسط یکی اپراتور تلفن همراه رونمایی شده، با باتری کار می کند و تا چهار ساعت می تواند بین خطوط و در جاده هایی که برایش ترسیم می شود، حرکت نماید و بدون نیاز به جی پی اس، لوکیشن خودرا کاملا در زمان حرکت تشخیص می دهد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، اصطلاح خودران (Self-Driving) و خودمختار (Autonomous) هر دو درمورد تکنولوژی ماشین های خودران مورد استفاده قرار می گیرد البته واژه خودمختار کلی تر است و واژه خودران بیشتر در ارتباط با وسیله نقلیه ای است که بصورت خودکار رانندگی می کند.
ماشین های خودران به کمک مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها و بدون نیاز به دخالت انسان، هدایت وسیله نقلیه را برعهده می گیرند؛ سخت افزارها داده ها را جمع آوری کرده و نرم افزارها، آنها را تحلیل، ساماندهی و اجرائی می کنند و در بخش نرم افزاری، داده های ورودی بطور معمول با الگوریتم های یادگیری ماشین یا کدهای برنامه نویسی پیچیده، پردازش شده و با دنیای واقعی مطابقت داده می شوند. در اصل هرچه ماشین های خودران بیشتر رانندگی کنند، بیشتر اطلاعات جمع آوری می کنند و هرچه بیشتر اطلاعات جمع آوری کنند، الگوریتم های سیستم هدایت خودکار بهتر عمل می کنند.
چه تکنولوژیهایی درون یک ماشین خودران به کار رفته است؟
ماشین های خودران تکنولوژی های قابل توجهی در خود دارند. سخت افزارها تقریباً ثابت شده اند و به ندرت امکان دارد با یک سخت افزار جدیدتر جایگزین شوند اما نرم افزارها در ماشین های خودران دائما درحال تغییر و بروزرسانی هستند. بعضی از این تکنولوژی ها عبارت اند از:
دوربین ها (Cameras): کاربرد دوربین در یک ماشین خودران برای ردیابی مواردی مانند خطوط در بزرگراه، علایم و تابلوهای راهنمایی رانندگی و چراغ راهنما است. برخی از توسعه دهندگان اعتقاد دارند که با داشتن دید بهتر ماشین، می توانند با استفاده از دوربین ها همه چیز را شناسایی کرده و متناسب با آن عمل کنند. حتی «ایلان ماسک» اعلام نموده «دوربین ها تنها تکنولوژی سخت افزاری مورد نیاز ماشین های خودران است و ما تنها به الگوریتم های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم تصاویر دریافتی را کاملا درک کنیم». خودرو های تسلا، ۸ دوربین خارجی دارند که به درک بهتر آنها از محیط اطراف کمک می نماید.
رادار (Radar): رادارها از اواخر دهه ۹۰ میلادی بطور منظم در خودرو ها حضور دارند. رادارها امواج رادیویی را به محیط اطراف پرتاب می کنند تا محیط اطراف خودرا درک کنند. عملکرد رادارها در تشخیص اشیاء به ویژه اشیا فلزی بزرگ بسیار قابل قبول است و شرایط بد آب و هوا مثل مه، باران یا برف تاثیری در عملکرد آنها ندارد.
سنسورهای دیگر: ماشین های خودران همچنان از ردیابی سنتی GPS، همراه با حسگرهای اولتراسونیک و حسگرهای اینرسی استفاده می نمایند تا تصویر کاملی از آن چه که ماشین انجام می دهد و آن چه در اطرافش اتفاق می افتد، به دست آورند. چون در حوزه فناوری رانندگی خودکار، هرچه اطلاعات بیشتری جمع آوری شود، بهتر است.
پردازشگر: همه ماشین های خودران و تقریباً همه ماشین های مدرن، برای پردازش زمان واقعی اتفاقات در ارتباط با وسیله نقلیه، به یک کامپیوتر و پردازنده داخلی نیاز دارند. قدرت پردازش اتومبیل های خودران باید بالاتر از توان CPU های سنتی باشد بنابراین آنها از واحد پردازش های گرافیکی GPU هم برای انجام محاسبات خود استفاده می نمایند.
بنابراین با عنایت به گسترش روزافزون خودرو های خودران در دنیا و توجه به آن، در ایران هم به این فناوری توجه شده است، بگونه ای که در افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ همزمان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در غرفه یکی از اپراتورهای تلفن همراه، از ربات خودرو خودران که راهبری آن در مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی صورت می گیرد رونمایی گردید.
این ربات خودرو خودران کامل در ابعاد یک دهم واقعی با قابلیت حفظ حرکت در میان خطوط جاده، تشخیص علایم راهنمایی و رانندگی، چراغ راهنمایی، موانع ساکن و متحرک، انجام پارک خودکار و مکان یابی است. همین طور پردازش تصویر و شبکه های عصبی در ارتباط با تشخیص علایم و خطوط جاده بر روی مینی کامپیوتر Nvidia و پلت فرم سیستم عامل ربات (ROS) و پیاده سازی حرکت ربات و جا به جایی محرک ها توسط الگوریتم های کنترلی پیاده شده بر روی میکروکنترلر ESP انجام می شود
در همین رابطه محمد خدایی- کارشناس اینترنت اشیاء و مدیر پروژه ربات خودران شرکت (همراه اول) – در گفت و گو با ایسنا، درباره ی جزییات این ربات خودران اظهار نمود: این ربات خودرویی در یک دهم ابعاد یک خودروی واقعی طراحی شده و این پروژه با حمایت و هدایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و دانشگاه شهید بهشتی به نتیجه رسیده است. امکاناتی که این ربات خودران دارد عبارت است از قابلیت حفظ حرکت بین خطوط، تشخیص مانع و عابر وتشخیص تابلو ها و علائم است و همه این اقدامات بصورت کاملا خودکار و در ربات به طور محلی صورت می گیرد و از پردازش لبه در این ربات خودرویی استفاده می شود.
وی ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که این خودرو بدون نیاز به جی پی اس، لوکیشن خودرا کاملا در زمان حرکت تشخیص می دهد. هدف از طراحی این خودرو هدف گذاری این اپراتور برای امکان سنجی توسعه سرویسهای مورد نیاز خودروی خودران است که در آینده بتواند مورد استفاده احتمالی خودروسازان قرار بگیرد.
خدایی درباره ی چگونگی فعالیت این خودرو اظهار نمود: در حال حاضر این خودرو با باتری در حال فعالیت است و تا چهار ساعت می تواند بین خطوط در جاده هایی که برایش ترسیم می شود، حرکت نماید. تلاش مرکز تحقیق و توسعه همراه اول بر آنست که بتواند تمام نقش قابل تصور برای یک اپراتور در توانمندسازی اکوسیستم ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال را با تعریف پروژه های مرتبط و مورد نیاز صنعت و شناسایی و تجمیع توانمندیهای موجود در تیمها و استارت اپ ها و شرکتهای کوچک و بزرگ و استفاده از انها برای انجام پروژه ها ایفا نماید.