گزارش سئو مئو؛ پلت فرم های دیجیتال چگونه می توانند اعتماد کاربران را جلب کنند

گزارش سئو مئو؛ پلت فرم های دیجیتال چگونه می توانند اعتماد کاربران را جلب کنند

سئو مئو: در چشم انداز دیجیتال امروزی، صیانت از داده های شخصی کاربران از بسیاری جهات برای شرکت های فناوری و رسانه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردارست.

به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، در چشم انداز دیجیتال امروزی، محافظت از داده های شخصی کاربران از بسیاری جهات برای شرکتهای فناوری و شبکه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. گسترش راهکارهای فناورانه و پلت فرم های اجتماعی، محیطی غنی از داده بوجود آورده است که در آن جمع آوری، پردازش و استفاده از داده های شخصی کاربران توسط شرکتهای فناوری و اراده دهندگان خدمات به امری معمول بدل شده است. با این وجود، این فراوانی داده با مخاطرات و چالش های بیشماری مواجه می باشد و از همین روی، فعالیت ایمن و امن پلت فرم های آنلاین مستلزم تمرکز بیشتر بر محافظت از داده ها برای کاهش خطرات نقض حریم خصوصی، دسترسی بدون مجوز و سوء استفاده از داده ها است. این مقاله به بررسی الزامات، اهمیت، شرایط مطلوب و چالش های پیش روی این نهادها در محافظت از داده های شخصی کاربران می پردازد. الزامات پلت فرم های آنلاین در محافظت از اطلاعات کاربران محافظت از داده های شخصی کاربران بغیر از الزامات حقوقی وضع شده از طرف قانون گذاران، فقط یک تعهد قانونی یا نظارتی نیست. به عقیده خیلی از متخصصان و دانشمندان، این یک الزام اخلاقی اساسی است که زیربنای اعتماد و یکپارچگی شرکتهای فناوری و پلت فرم های اجتماعی است. نشت داده ها، نقض حریم خصوصی و سوء استفاده از داده های کاربر می تواند عواقب شدیدی همچون لطمه به شهرت، مسئولیت های قانونی و از بین رفتن اعتماد کاربر را ایجاد نماید. از همین روی، اتخاذ سیاست های کارآمد از طرف شرکتهای ارائه دهنده خدمات فناورانه، مسئله ای حیاتی برای ادامه حیات و توسعه آنها به حساب می آید. از قانون محافظت از داده اروپا تا قانون حریم خصوصی مصرف کننده آمریکا چشم انداز نظارتی حاکم بر محافظت از داده های شخصی کاربران با پیشرفت فناوری و افزایش تنوع اقدامات مخرب سایبری، همیشه درحال تحول است. در چنین شرایطی، الزامات سختگیرانه ای مانند مقررات عمومی محافظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) و قانون حریم خصوصی مصرف کننده کالیفرنیا (CCPA) از صورت دولت های اروپایی و آمریکا وضع شده اند که اقدامات جامع محافظت از داده های شخصی را الزامی می کنند و به کاربران حقوق گسترده ای در مورد داده های شخصی خود می دهند. در وهله اول انطباق با این مقررات برای شرکتهای فناوری و پلت فرم های آنلاین الزامی و غیرقابل مذاکره است و نیاز به نگاهی فعال برای محافظت از داده ها از طرف شرکتها دارد. به سبب این قوانین شرکتهای فناوری و پلت فرم های آنلاین باید طیفی از اقدامات محافظت از داده ها، شامل رمزگذاری، کنترل های دسترسی و مکانیسم های احراز هویت قوی را اجرا کنند. با این حال، مجموعه اقدامات و ابتکارات بخش خصوصی برای تقویت محافظت از داده های شخصی کاربران در خیلی از موارد به الزامات قانونی محدود نمی گردد. شفافیت و توانمندسازی کاربران شفافیت و توانمندسازی کاربران بوسیله اعمال کنترل بر داده هایشان در ایجاد فضای اعتماد و مسئولیت پذیری مؤلفه ای خیلی مهم است. اقداماتی همچون ارائه اطلاعات واضح و قابل دسترس به کاربران در مورد شیوه های جمع آوری داده ها، اهداف، و نهادهایی که داده ها با آنها به اشتراک گذاشته می شوند از طرف پلت فرم های آنلاین، تصمیم گیری آگاهانه را تقویت می کند و کاربران را قادر می سازد تا بر داده های شخصی خود کنترل داشته باشند. به عقیده خیلی از کارشناسان توانمندسازی کاربران بوسیله افزایش کنترل بر داده های شخصی، در دراز مدت با تقویت شفافیت و افزایش اتکای شهروندان به فعالیت سرویسهای آنلاین، سبب رشد پلت فرم ها و در نتیجه توسعه اقتصاد دیجیتال کشورها می شود. ملاحظات اخلاقی؛ کلید حفاظت پلت فرم ها از داده های شخصی فراتر از انطباق با مقررات، ملاحظات اخلاقی در ارتباط با مدیریت داده های شخصی کاربر نیز فاکتوری بسیار مهم در زمینه محافظت از داده های شخصی به حساب می آید. امروزه و با افزایش سود شرکتهای فناوری و پلت فرم های آنلاین همچون شبکه های اجتماعی از محل ارائه انواع خدمات آنلاین، مسئولیت اخلاقی آنها در زمینه حفظ حریم خصوصی کاربر، احترام به استقلال کاربر و اطمینان از استفاده اخلاقی از داده های شخصی در جهت انتظارات و رضایت کاربر، اهمیتی فراوان یافته است؛ امری که پایبندی به آن از طرف شرکتها می تواند گامی بلند و مؤثر در تحقق حفاظت حداکثری از داده های باشد. از طرفی، می توان پایبندی به این اصل اخلاقی برجسته را ضامن سود و ادامه رشد بنگاه های اقتصادی نیز در نظر گرفت. پلت فرم های آنلاین با اولویت دادن به محافظت از داده های شخصی کاربران، می توانند فرهنگ اعتماد و اطمینان را در بین پایگاه کاربران خود پرورش دهند. به عقیده کارشناسان حوزه بازاریابی، کاربران به احتمال زیاد در رویارویی با پلت فرم هایی که به محافظت از داده های شخصی کاربرانشان متعهد هستند، وفاداری بیشتری نشان می دهند و روابط پایدارتری دارند. چالش شرکتها در بزنگاه های امنیتی چشم انداز تامین امنیت داده ها مملو از چالش هایی بزرگ برای پلت فرم های آنلاین است. همچون این مسائل می توان به گسترش تهدیدات سایبری پیچیده، بردارهای حمله درحال تکامل و ضرورت هوشیاری و سازگاری مداوم با این مخاطرات سایبری اشاره نمود. شرکتهای فناوری باید برای مقابله با این چالش ها و حفظ مزیت نسبی خود در نبرد با بازیگران مخرب، چابک و فعال باقی بمانند تا حداقل موفق به حفظ وضعیت موجود شده و در بهترین حالت محافظت از داده های شخصی ذخیره شده را تقویت نمایند. ادغام ملاحظات حوزه حفظ حریم خصوصی در طراحی و توسعه راهکارهای فناوری و پلت فرم های آنلاین در جهت تضمین حفاظت قوی از داده ها، یکی دیگر از چالش های اساسی این حوزه به حساب می آید. شرکتها و ارائه دهندگان خدمات آنلاین با تعبیه سازوکارهای حفظ حریم خصوصی بوسیله اصول طراحی، می توانند بطور فعال خطرات حریم خصوصی را کاهش دهند و اخلاق محوری حفاظت از حریم خصوصی داده ها را در پروسه عملیاتی خود ایجاد کنند. از طرفی، در یک اکوسیستم جهانی به هم پیوسته، دستیابی به انطباق بین المللی با مقررات و استانداردهای متنوع محافظت از داده ها نیز امری ضروری می باشد. هماهنگ سازی شیوه های محافظت از داده ها در سرتاسر حوزه های قضائی، امکان فعالیت یکپارچه را برای پلت فرم ها تسهیل می کند و بین کاربران، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی آنها، اعتماد ایجاد می نماید. آموزش کاربران برای ارتقای مهارتهای حفظ حریم خصوصی توانمندسازی کاربران بوسیله مهارت افزایی و آگاهی بخشی به آنها در جهت تشخیص و محافظت از داده های شخصی خود، مؤلفه ای مؤثر در تقویت تلاشهای پلت فرم ها برای محافظت از داده ها به حساب می آید. شرکتهای فناوری و پلت فرم های آنلاین می توانند نقشی محوری در آموزش کاربران در مورد بهترین شیوه های حفظ حریم خصوصی، اقدامات امنیتی در حوزه محافظت از داده ها و تبیین اهمیت رعایت اصول ایمنی در تعاملات دیجیتالی ایفا کنند. علاوه بر این، ایجاد چارچوب های حکمرانی قوی و مکانیسم های پاسخگویی برای اطمینان از اجرای مؤثر اقدامات در حوزه محافظت از داده ها نیز یکی از دشواری های پیش روی پلت فرم ها در این راه به حساب می آید. در چنین شرایطی، تعیین واضح نقش ها و مسئولیت ها، همراه با ممیزی ها و ارزیابی های منظم، فرهنگ مسئولیت پذیری و دقت در محافظت از داده ها را تقویت می کند. واکنش های اصلاحی به دنبال حوادث سایبری در نهایت می توان مسئله نحوه پاسخ به نقض داده ها را اساسی ترین چالش شرکتها در این عرصه در نظر گرفت. در صورت نقض داده ها، واکنش سریع و جامع در جهت کاهش تأثیرات آن بر کاربران لطمه دیده و حفظ شفافیت امری بسیار ضروری و چالش برانگیز به حساب می آید. از همین روی، در چنین شرایطی طرح های واکنش به حوادث، پروتکلهای اعلان و تلاشهای اصلاحی باید به دقت سازماندهی شوند تا نتایج نقض داده ها را به حداقل برسانند و اعتماد کاربران را بازگردانند. سخن پایانی در انتها این نوشتار کوتاه و جمع بندی بحث، می توان نتیجه گرفت که محافظت از داده های شخصی کاربران بعنوان یک ضرورت اساسی برای شرکتهای فناوری و پلت فرم های آنلاین، زیربنای اعتماد، یکپارچگی و پایداری فعالیت اقتصادی آنها به حساب می آید. با پذیرش الزامات، درک اهمیت، پیمایش چالش ها، و استفاده از شرایط مساعد برای محافظت از داده ها، این بنگاه های اقتصادی نوظهور می توانند اعتماد کاربران را تقویت نمایند، استانداردهای اخلاقی را رعایت نمایند و فضایی از نظارت بر داده ها را ایجاد کنند که با مطالبات کاربران و تنظیم گران همخوانی داشته باشد. آگاهی ارائه دهندگان خدمات آنلاین در بازار اقتصاد دیجیتال ایران از اهمیت اخلاقی و مزایای تدوین سازوکار محافظت از داده ها در قالب خودتنظیم گری، مقدم بر انطباق با قوانین موجود، متضمن سود و ادامه فعالیت آنها است. از همین روی، امید است که با تدوین سازوکار مذکور توسط شرکت ها، در سالهای پیش روی، کمتر شاهد انتشار اخبار هک و نشت اطلاعات شخصی میلیونها کاربر در فضای مجازی باشیم و همین مساله زمینه را برای افزایش استقبال مردم از خدمات آنلاین افزایش دهد.

منبع: