جداسازی اینترنت عمومی و اینترنت كودكان
به گزارش سئو مئو معاون مركز ملی فضای مجازی با اشاره به تهیه سند صیانت از كودكان و نوجوانان در فضای مجازی، اظهار داشت: با این سند هم اینترنت كودكان از اینترنت عمومی جامعه مستقل می شود و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص كودكان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می گیرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، یكی از لازمه های رشد اقتصادی، لزوم تولید است. تولید محتوای بومی كه شاید نتوان نمونه آنرا در منابع بین المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر كشور است را می توان زیر مجموعه ای از این تولید دانست. تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه های مسئولان فناوری اطلاعات و همینطور بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.
البته چاره هایی هم برای آن اندیشیده شده كه توسعه میزان استفاده مصرف كنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیتهای آنها همچون آنهاست، اما هنوز هم راه زیادی برای پیمودن دارد. تولید محتوا برای كودكان هم یكی از مهم ترین بخش های این حوزه را شامل می شود.
در این راستا، امیر خوراكیان – معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مركز ملی فضای مجازی – در گفتگو با ایسنا با اشاره به وظایف این معاونت، بیان كرد: معاونت فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی، در چند حوزه اصلی مأموریت دارد. یك مسئله در حوزه رسانه های نوین است، شامل پیام رسان ها، شبكه های اجتماعی و مباحثی از این قبیل كه در چارچوب رسانه های نوین بحث و بررسی می شود و آنچه كه در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی های ملی در كشور لازم است را، پیگیری می نماییم.
تلاش برای تولید محتوای سالم، مفید و ایمن
خوراكیان با اشاره به حوزه های موجود بیان كرد: رسانه های نوین، بازی های كامپیوتری، حوزه محتوا با تولید فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، صیانت از كودكان و نوجوانان در فضای مجازی، خط و زبان فارسی و اقتصاد محتوا موضوعاتی است كه ما در حوزه محتوا دنبال می نماییم. یك جهت گیری دیگر ما، مسائل فرهنگی و اجتماعی موثر بر فضای مجازی است. مثلا در این عرصه ما بحث آموزش را داریم. آموزش به معنای یادگیری های رسمی مانند دانشگاه مجازی و یا یادگیری های غیررسمی مثلا آموزش آشپزی، هنر و مواردی از این قبیل.
معاون مركز ملی فضای مجازی افزود: مسئله آموزش به معنای فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی است كه جزو بحث های فرهنگی اجتماعی به حساب می آید. تحولات نظام آموزش و پرورش، سبك زندگی و مباحث اجتماعی متاثر از فضای مجازی، جزء مسائل ماست. همه صورت مسئله های اجتماعی چه مثبت و چه منفی مابه ازایی در فضای مجازی دارند و اینها صورت مسئله ما هم هستند و ما آنها را دنبال می نماییم.
او با اشاره به مبحث تولید محتوا بیان كرد: در حوزه محتوا ما چند پروژه مهم را شروع كردیم و پیش می بریم. یك مسئله فضای مجازی سالم، ایمن و مفید می باشد كه سندی در این رابطه تهیه شده و این سند در كمیسیون محتوا (كه یكی از سه كمیسیون شورایعالی فضای مجازی است و مباحث برای تصویب شدن در شورایعالی، به این كمیسیون ها می رود) در حال بررسی است. این سند، از این جهت كه گام دیگری درجهت توسعه محتوای سالم می باشد، ارزش زیادی دارد.
امكانات والدین برای كمك به فرزندان در فضای مجازی
وی با اشاره به تهیه سندی برای اینترنت و تناسب محتوای مورد نیاز كودكان، اظهار نمود: یكی دیگر از اقدامات ما، تهیه سند صیانت از كودكان و نوجوانان است كه مراحلش تمام شده و در كمیسیون هم تصویب شده و الان هم در دستور شورایعالی فضای مجازی برای تصویب قرار دارد.
دستاورد این سند این است كه هم اینترنت كودكان مستقل از اینترنت عمومی جامعه باشد و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص كودكان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می گیرد و امكاناتی را در اختیار والدین و خانواده ها برای كمك به فرزندانشان قرار می دهد.
چگونگی فراهم كردن زیرساخت های لازم برای تولید محتوای مخصوص كودكان هم از این قرار بوده كه با وجود عدم نیاز این كار به زیرساخت مستقل، بخشی از یك زیرساخت تعریف شده و درواقع وزارت ارتباطات باید امكانات لازم را به ازای این سند تعریف كند. در خیلی از كشورهای اروپایی هم این مورد وجود دارد و اینترنت كودكان و نوجوانان و اینترنت خانواده و اینترنت عموم در برخی از كشورها متفاوت است؛ البته یك اینترنت است اما میزان دسترسی را خود خانواده ها انتخاب می كنند كه بتوانند با شرایط متناسب تری مواجه باشند.
در اینباره خوراكیان با بیان این كه در عرصه تولید محتوا بحث مهمی به نام اقتصاد محتوا وجود دارد، تاكید كرده كه مسئله اقتصاد محتوا مهم ترین مبحث در توسعه واقعی محتوا در كشور است و هرچه بازار محتوا و نظام بازار محتوا مدیریت و موانعش برطرف شود، ما شاهد تولید محتوای بیش تری هستیم. به این مفهوم كه اگر ما سازوكار اقتصاد تولید محتوا را در كشور تنظیم نماییم، تولید محتوا به شكل جدی خودش در چرخه تولید قرار می گیرد و ما از این جهت یك پیشرفت قابل توجه خواهیم داشت.
به قول او، تولید محتوا با این فرض كه به جایی پولی بدهیم كه برای ما محتوا تولید نماید، كلا تجربه جالبی نیست. اما مدل اقتصادی تولید محتوا اگر منسجم شود و سروسامان بگیرد، بسیار پرارزش است. در این رابطه ما یك كار تحقیقاتی را انجام دادیم. حدود ۹۰ چالش را در حوزه تولید محتوا شناسایی و آنها را در ۱۵ محور دسته بندی كردیم و هركدام از این محورها را به صورت مستقل با دستگاه های مربوطه پیگیری می نماییم. مثلا یك محور در حوزه مسائل بیمه ای و موانعی است كه برای تولیدكنندگان محتوا در فضای مجازی در حوزه بیمه وجود دارد و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته است. درحوزه مالیات و بخش های دیگر هم همین مسیر را پیش گرفتیم.
معاون فرهنگی اجتماعی و امور محتوایی مركز ملی فضای مجازی در پاسخ به اینكه نقش وزارت ارتباطات در عرصه تولید محتوا چه بوده است، اظهار نمود: خود وزارت ارتباطات باید به این مورد پاسخ دهد، اما به نظر ما اتفاقات خوبی افتاده است و ما با حجم گسترده ای از محتوا بهه خصوص در حوزه صوت و تصویر مواجه هستیم و پلت فرم هایی كه خدمات صوت و تصویر عرضه می دهند، در سال های اخیر بسیار تقویت شدند و محتوای بسیار گسترده ای را عرضه می دهند.
وی اظهار داشت: بر این اساس، خود این پلتفرم ها در یكی دو سال گذشته وارد حوزه تولید شدند و نه تنها از تولیدات موجود استفاده و این ها را منتشر نمودند، بلكه در تولید سرمایه گذاری كردند. در حوزه اپ استورها هم ما در مقایسه با كشورهای منطقه شرایط خوبی داریم و در سال های اخیر توسعه خوبی در تولید اپلیكیشن و محتواهایی كه در این اپلیكیشن ها وجود دارد، صورت گرفته است. هرچند ما مشكلات زیادی هم داریم كه باید به سرعت پیگیری و به دستگاه ها منتقل شود و موانع راه كسب وكار تولید محتوا برطرف شود.