ضرورت رعایت پروتكل های امنیتی برای جلوگیری از نشت اطلاعات دانش آموزان

ضرورت رعایت پروتكل های امنیتی برای جلوگیری از نشت اطلاعات دانش آموزان

سئو مئو: بگفته مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات، باتوجه به حضور بیش از 15 میلیون دانش آموز در طرح هوشمندسازی مدارس، پروتكل امنیتی باید به شكلی رعایت شود كه شاهد نفوذ و یا نشت اطلاعات دانش آموزان یا مدارس نباشیم.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال قبل از تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش برای اتصال تمامی مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات و هوشمندسازی آنها آگاهی داده بود و وی همینطور روز گذشته اظهار نمود: کار اتصال پرسرعت و رایگان همه ی مدارس کشور به شبکه ی ملی اطلاعات به انتها رسید تا دسترسی همگانی به آموزش مجازی محقق شود. قول داده بودیم تا اسفند ۹۸ به اتمام برسد که به سبب موانعی در تامین تجهیزات با چندماه تاخیر این کار مهم به سرانجام رسید.
همین طور به اعتقاد مسئولان، شبکه هوشمندسازی مدارس، گامی موثر در امتداد تحقق عدالت آموزشی است و کاهش شکاف آموزشی در کشور را در بر دارد.
در این راستا و به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر قدیری، ضمن مرور کارهای آغازین هوشمندسازی مدارس در ایران طی دهه ۸۰، به بیان خاستگاه قانونی این طرح در قانون برنامه ششم توسعه پرداخت و اظهار داشت: طبق ماده ۶۹ قانون برنامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با همکاری وزارت آموزش وپرورش، برنامه هوشمندسازی مدارس شامل امکان دسترسی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های کامپیوتری آموزشی و غیره را به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم آورد. در ادامه این وظیفه به سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شد و به دنبال آن با انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش، شکل جدی به خود گرفت.
وی در تشریح جزئیات شبکه هوشمندسازی مدارس دانا، به وجود سه لایه اصلی و چگونگی نقش آفرینی متولیان در این لایه ها پرداخت و اشاره کرد: یکی از لایه های اصلی این طرح، لایه زیرساخت است که تلویحا همان بحث اتصال مدارس است. در این لایه، اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات صورت می گیرد و طبق تفاهم با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدارس سراسر کشور (و نه فقط مدارس هدف در ماده ۶۹ قانون) را به شبکه ای اختصاصی در شبکه ملی اطلاعات متصل کند. باتوجه به این که تا اختتام شهریورماه بیش از ۹۰ درصد مدارس به این شبکه متصل می شوند، می توانیم بگوییم موفق عمل کرده ایم.
مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات با اعلان اینکه لایه بعدی، خدمات است که بطور مشترک توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش پیش می رود، اضافه کرد: لایه خدمات به عبارتی ورود کسب وکارها جهت ارائه محتوای مناسب برای دانش آموزان و مدارس را پیگیری می کند که تا کنون منجر به احصای خدمات در بیش از ۲۰ حوزه شامل خدمات کتاب های درسی دیجیتال، آزمون های درسی آنلاین، نرم افزارهای مدیریت مدرسه شده است. لایه سوم نیز لایه محتواست که بطور کامل به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است.

اهمیت حضور کسب وکارها در لایه خدمات
قدیری باتوجه به اهمیت حضور کسب وکارها در لایه خدمات به وجود سه پروتکل جهت ارائه خدمات و به عبارتی تولید محصول مناسب اشاره و اشاره کرد: این پروتکل ها، پروتکل های فنی، امنیتی و حریم خصوصی هستند که طی آن، کسب وکارها باید خدمت یا محصولی را ارائه کنند که خاصیت های فنی مناسب را دارا باشد. هم چنین پروتکل امنیتی باید به شکلی رعایت شود که شاهد نفوذ و یا نشت اطلاعات دانش آموزان یا مدارس نباشیم. برای اینکه در این طرح، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش قرار می گیرند که جامعه آماری قابل توجهی به شمار می روند. پروتکل سوم نیز به ضرورت حفظ حریم خصوصی دانش آموزان در حین ارائه خدمات می پردازد.
وی با اعلان اینکه هوشمندسازی مدارس، گامی موثر در امتداد تحقق عدالت آموزشی در کشور است که خود در گرو تحقق عدالت ارتباطی است، اظهار داشت: پیاده سازی این طرح موجب می شود تا دانش آموزی که در یک استان کمتر توسعه یافته کشور زندگی می کند، بتواند همان خدمات آموزشی را دریافت کند که دانش آموزی در یک منطقه شهری توسعه یافته دریافت می کند. همانطور که در عدالت ارتباطی، همان میزان خدماتی که برای یک فرد در یک شهر توسعه یافته وجود دارد در یک منطقه محروم نیز ارائه می شود.
مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس سازمان فناوری اطلاعات درباب آخرین وضعیت شبکه هوشمندسازی مدارس اشاره کرد: طی تازه ترین پیشرفت های حاصل شده در این طرح، بیش از ۸۱ هزار مدرسه از مجموع ۸۶ هزار مدرسه موجود در کشور به شبکه دانا متصل شده اند. دانا شبکه اختصاصی هوشمندسازی مدارس است که در عین حال که امکان اعمال کلیه خط مشی ها و ملاحظات مربوط به اتصال دانش آموزان به شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را داراست، هزینه کمتری را در بردارد و به صورتی کاهش شکاف تحصیلی دانش آموزان را با ارائه خدمات آموزشی یکپارچه و یکسان به دنبال دارد.

چالش های طرح هوشنمدسازی مدارس
قدیری درباب چالش های پیش روی این طرح بیان کرد: عدم تعیین منابع مالی توسط قانونگذار در ماده ۶۹ برنامه ششم، عدم همکاری مناسب بین دستگاهی خصوصاً در امتداد ارائه اطلاعات صحیح و به روزشده و نیز عدم وجود اتفاق نظر روی یک رویه همچون این چالش هاست. در امتداد تشویق و رفع موانع موجود، در بحث اتصال برای اولین بار خط تولید مودم های داخل کشور (outdoor) افتتاح شد.
وی افزود: از طرف دیگر اعطای وام از محل وجوه اداره شده با اولویت قراردادن شرکت هایی که در حوزه خدمات آموزشی به فعالیت می پردازند، در دستور کار قرار گرفته است. هم چنین از مشوق هایی مانند اختصاص فضای کاری اشتراکی و سرویس هم مکانی برای رشد شرکت های نوپا به شرکت های واجد شرایط اعطا می شود. در کنار کلیه این طرح ها می توان به پویش های مردمی جهت تامین دستگاه های الکترونیکی مناسب برای دانش آموزان نیازمند و یا مستقر در مناطق محروم و دورافتاده اشاره نمود که در نوع خود باارزش و کارساز بوده اند.
مدیر پروژه هوشمندسازی مدارس با بیان این که در این راه از تجربه های جهانی موفق در حوزه آموزش الکترونیکی بهره برده ایم، اظهار داشت: ما کوشیدیم از اختراع باردیگر چرخ پرهیز نماییم، رشد و تکامل همه زمان سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا، محور اصلی بلوغ واقعی آموزش الکترونیکی در کشور است. غنی سازی محتوای ارائه شده در این بستر توسط معلمان، ضرورت تدقیق اطلاعات ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرح، همکاری بیشتر در اجرای لایه خدمات، تعیین پروسه بررسی و تایید محتواهای آموزشی تولیدشده و خلق اهرم های نوآورانه بمنظور حضور کسب وکارها در مناطق محروم، انتظاراتی منطقی و معقول از همکار اصلی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این طرح، یعنی وزارت آموزش و پرورش است.

منبع: