در گزارش سئو مئو مطرح شد؛ چالش قوانین بین الملل برای حكمرانی آمریكایی در فضای مجازی
به گزارش سئو مئو یک پژوهشگر فضای مجازی ضمن اشاره به قدرت شبکه های اجتماعی بخصوص در انتخابات اخیر آمریکا اظهار داشت: پلت فرم ها چه در آمریکا و چه در سطح بین المللی با چالش قوانین مشخص مواجهند.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، شبکه های اجتماعی آمریکایی به حدی قدرت فضای مجازی را در اختیار گرفته اند که حالا به سادگی می توانند سیاستمداران دنیا را به چالش بکشند و توانی برای مقابله با آنها وجود نداشته باشد؛ این شبکه ها با در اختیار گرفتن حاکمیت سایبری در انتخابات آمریکا هم قدرت خویش را روی رئیس جمهور این کشور اعمال کردند.
آنها حساب کاربری دونالد ترامپ را مسدود کرده و وی و هوادارانش را از این پلت فرم ها اخراج کرده اند؛ با این اتفاق شکی نیست که آنها قدرت خویش را روز به روز در تغییر مناسبات سیاسی جهان، بیشتر به رخ بکشند. از همین رو لزوم تدوین قوانین در ارتباط با حاکمیت سایبری و ایجاد راهکارهایی برای مقابله و بازدارندگی قدرت پلت فرم های آمریکایی و تبعات آن در برهه های زمانی مختلف بر فضای مجازی کشور حقیقتی انکارناپذیر است.
اگرچه رویکرد شبکه های اجتماعی در برخورد با ترامپ به قول آنها به اقدامات وی در تشویق به اغتشاش و انتشار اخبار جعلی باز می گردد اما عملکرد دوگانه این شبکه ها در تقویت پست های در ارتباط با اغتشاشگران در ایران، طی چند سال گذشته هم جای تفکر دارد. رفتارهای مغرضانه و مطابق با منافع شخصی از جانب این پلت فرم ها ضد ایران در بازه های زمانی مختلف همچون شهادت سردار سلیمانی و شهادت شهید فخری زاده به وضوح دیده می شود.
قدرت شبکه های اجتماعی آمریکا و بی عملی ما
دکتر میثم علیزاده پژوهشگر پسادکتری دانشگاه هاروارد آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر، در تحلیل خود از عملکرد شبکه های اجتماعی در اخراج ترامپ و قدرت نمایی آنها برای سایر کشورها اظهار داشت: از آنجایی که ترامپ به واسطه انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک، مردم را دعوت به اغتشاش کرده بود و به شکلی امنیت آمریکا را به خطر انداخت، این شبکه ها وی را به شکلی اخراج کردند. البته این پلت فرم ها با عنایت به این که رفتن ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا قطعی و مسجل شده بود، روغن ریخته را نذر امامزاده کرده اند.
وی افزود: چون که تا قبل از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، فیسبوک در زمین ترامپ بازی می کرد و بنابراین انتقادات بسیاری به عملکرد این شبکه وارد بود تا جایی که بخشی از کارمندان آن به علت اتخاذ این سیاست ها، استعفا دادند؛ اما پس از انتخابات و با قطعی شدن پیروزی بایدن، موضع این شبکه اجتماعی در مقابل ترامپ تغییر یافت. البته توئیتر قبل از انتخابات هم سیاست های ضد ترامپ را به کار گرفته بود و به بهانه انتشار اطلاعات فیک، به توئیت های ترامپ برچسب زده بود.
علیزاده ضمن اشاره به قدرت شبکه های اجتماعی در سیاست گذاری فضای مجازی دنیا، اظهار داشت: بحث انتشار محتوا و قدرت پلت فرم های اجتماعی ریشه ای چندین ساله در آمریکا دارد اما فضای انتخابات در این کشور سبب حساسیت عمومی در اینباره شده است.
وی اظهار داشت: اینکه چه قوانینی برای مدیریت محتوا در رسانه های اجتماعی متصور است، یا اینکه مسئولیت نشر محتوا با چه کسانی است و هم ضمانت اجرایی در انتشار محتوا چگونه است، همچون چالش هایی است که در این رابطه مطرح می شود. حتی دو مجلس آمریکا اخیرا مبحث اصلاح ماده ۲۳۰ خدمات مبتنی بر اینترنت را که در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسیده و مسئولیتی را بر گردن صاحب پلت فرم نمی اندازد، در دستور کار دارند و تابحال ۱۵ طرح مختلف برای اصلاح این ماده مطرح کرده اند.
این پژوهشگر پسادکتری دانشگاه هاروارد در مورد سیاست دوگانه شبکه های اجتماعی خارجی همچون توئیتر و فیسبوک در مواجهه با اقدامات ترامپ در ایجاد اغتشاش در آمریکا و برخلاف آن، تقویت پست های اغتشاشگران در ایران طی چند سال گذشته، اظهار داشت: در مورد رفتار پلت فرم ها با کشور ما یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه گردد این است که ما هیچ گونه اقدامی برای مدیریت محتوا و حاکمیت بر پلت فرم ها انجام نداده ایم.
فیلترینگ محتوا از نوع آلمانی
وی توضیح داد: برای مثال کشور آلمان در بحث محتوای تفکر نازی، خیلی حساس است و خودش با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده های شبکه های اجتماعی، تکنولوژی را به کار گرفته که در سطح قابل قبولی این نوع محتوا را شناسایی می کند. از طرفی همزمان هم با شبکه هایی مانند توئیتر و فیسبوک وارد مذاکره شده و حساسیت به این مورد را گوشزد کرده تا این شبکه ها، طبق قوانین داخلی این کشور فعالیت کنند. سایر کشورها هم این گونه مدیریت ها را به کار می گیرند.
این پژوهشگر اظهار داشت: حتی کشور هند هم از فیسبوک خواست که مطالبی که ضد سیاست های داخلی و خارجی این کشور منتشر می شود را از این شبکه اجتماعی حذف کند. البته فیسبوک این شرط را قبول نکرد و آنرا مطابق قوانین آزادی بیان آمریکا عنوان نمود. با این وجود اما ما اقدامی در این رابطه انجام نداده ایم.
از هوش مصنوعی شناسایی محتوای غیراخلاقی و خشونت آمیز استفاده نمی کنیم
علیزاده اضافه کرد: ما از تکنولوژی که به صورت اتوماتیک و بر مبنای هوش مصنوعی بتواند اخبار جعلی، گفتار نفرت آمیز و خشونت آمیز و محتوای غیراخلاقی و در رابطه با تروریسم را در شبکه های اجتماعی و پلت فرم ها شناسایی کند، استفاده نمی نماییم.
وی اظهار داشت: باآنکه رفتار دوگانه پلت فرم های آمریکایی با کشور ما آشکار است اما این مسئله فقط مختص به کشور ما نیست. البته با عنایت به ریشه سیاسی کشور ما و اختلافات با آمریکا و غرب، نمود بیشتری دارد.
این پژوهشگر پسادکتری دانشگاه هاروارد آمریکا تصریح کرد: واضح این است که قوانین در رابطه با پلت فرم ها چه در آمریکا و چه در سطح بین المللی، قوانین مشخصی نیست و این اجازه را به پلت فرم ها می دهد که بر اساس منافع شخصی خودشان تصمیم گیری کنند. اما به هر حال ما هم در بعضی موارد می توانیم اقداماتی صورت دهیم اما تابحال کاری نکرده ایم.
نگرانی آلمان از پلتفرم های آمریکایی
وی اظهار داشت: حاکمیت اینترنت و حکمرانی داده، مسئله مهمی است که آمریکا در آن قدرت زیادی پیدا کرده و دلیل آن هم این است که پلت فرم های اجتماعی آمریکایی هستند. این مسئله تا حدی نگران کننده است که حتی وزیر خارجه آلمان هم اخیرا در یادداشتی به این مورد اشاره و تاکید کرده که اگر اروپا می خواهد بعنوان یکی از قطب های سیاسی جهان به فعالیتش ادامه دهد، باید در این حوزه ورود جدی داشته باشد و تصمیمات اساسی بگیرد.
منبع: سئو مئو