ایجاد شبكه اختصاصی كودك برای كاهش شكاف آموزشی
به گزارش سئو مئو ایجاد شبکه اختصاصی کودک در کشور، کاهش شکاف آموزشی و برقراری عدالت آموزشی را به همراه دارد و در این راستا و به قول مسئولان، سیم کارت دانش آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی های لازم بر آن، می تواند زمینه های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم آورد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، غلبه دنیای مجازی بر همه گروه های سنی، معضل اجتناب ناپذیر این روزهای زندگی پیشرفته است. کاربران کودک و نوجوان در این فضا به علت حساسیت های سنی و ناپختگی های ویژه این دوره ها، بیشتر از بزرگسالان در معرض صدمه های فضای مجازی قرار دارند.
در اینباره امیر خوراکیان – معاون محتوا مرکز ملی فضای مجازی کشور – پیش از این با تکیه بر اهمیت فضای مجازی و تاثیرات بسیاری که در زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی دارند، اظهار داشته بود: تدوین سند و برنامه ملی صیانت از کودکان و همینطور ایفای نقش قرارگاهی مرکز ملی فضای مجازی در زمینه تأمین زیرساخت های فنی و محتوایی دو رویکرد اصلی این مرکز در زمینه حمایت و صیانت از کودکان و نوجوانان است.
او همینطور اظهارکرده بود: دستاورد این سند این است که هم اینترنت کودکان مستقل از اینترنت عمومی جامعه باشد و هم تولید محتوای گسترده ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت می گیرد و امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده ها برای کمک به فرزندانشان قرار می دهد.
در خیلی از کشورهای اروپایی هم این مورد وجود دارد و اینترنت کودکان و نوجوانان و اینترنت خانواده و اینترنت عموم در برخی از کشورها متفاوت است؛ البته یک اینترنت است اما میزان دسترسی را خود خانواده ها انتخاب می کنند که بتوانند با شرایط متناسب تری مواجه باشند.
در این راستا رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور به فعالیتهای سه ساله این سازمان در حوزه کودک و نوجوان در شرایطی که فاقد هرگونه تکلیف قانونی در این عرصه بود، اشاره کرده و فناوری اطلاعات را یکی از دو مهارت کلیدی در دهه آینده دانست.
امیر ناظمی در رویداد «صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» که با همکاری مرکز نوآوری و آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، به فعالیتهای سه ساله این سازمان در حوزه کودک و نوجوان در شرایطی که فاقد هرگونه تکلیف قانونی در این عرصه بود، اشاره نمود و فناوری اطلاعات را یکی از دو مهارت کلیدی در دهه آینده دانست.
وی اظهار نمود: در دنیای امروز، اینترنت فقط یک رسانه نیست. بلکه نگاشت جهان واقعی در فضای دیگر است. در این میان، بیشتر از هر زمان دیگری لازم است که به علت سرعت بالای تحولات در دنیای دیجیتال، آموزش والد و کودک توامان و به صورت هم زمان صورت گیرد. چونکه سرعت بالای تحولات سبب شده است که کودک با سواد دیجیتالی بالاتری نسبت به والدین قرار بگیرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چارچوب بندی مبحث صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را مشتمل بر سه بخش دانست و اظهار داشت: بخش زیرساخت، شامل شبکه های اختصاصی کودکان، بخش خدمات که متشکل از اپلیکیشن ها، پلت فرم ها و کنترل والدین و هم بخش محتوا شامل محتوای آموزشی (چندرسانه ای)، کتاب های درسی کمک آموزشی و بازی های آموزشی است.
ناظمی از این رویکرد که برخی اعتقاد دارند که می بایست کل شبکه را به شبکه کودک تبدیل کرد و سپس به سازماندهی تقاضاهای اضافه بر سازمان کاربران پرداخت، انتقاد نمود و تفکیک شبکه کودک از شبکه عمومی نظیر آنچه که در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان رخ داده است را یک نیاز کاملا جدی دانست. هم چنین وجود تنوع در شبکه های اختصاصی کودک و امکان رگولاتوری با هدف تنظیم گری قیمت را اجزای دیگر لایه زیرساخت معرفی نمود.
عدالت آموزشی با شبکه اختصاصی کودک
وی در بیان خصوصیت های شبکه کودک به سه مهم اشاره و بیان نمود: فیلترینگ، قیمت ارزان و محتوای آموزشی، اصلی ترین خصوصیت این شبکه را می سازند. در این میان ارزان بودن قیمت دسترسی به این شبکه، کاهش شکاف آموزشی و در مقابل افزایش عدالت آموزشی را در بر دارد. در شبکه اختصاصی کودک، با حفظ حقوق مالکیت فکری میتوان محتواهای اختصاصی کودک را که بر روی شبکه اینترنت نیست یا دارای قیمت بالا است را ارائه داد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه مشکل سطح پوشش به علل مسایل مقرون به صرفه اقتصادی در اکثر کشورهای دنیا همچون ایالات متحده آمریکا وجود دارد و در ایران سطح پوشش حدودا ۹۴ درصدی است، اظهار داشت: اتصال مدارس، مهم تر از اتصال افراد است و با ایجاد اتاق اتصال میتوان مشکل سطح پوشش را تا حدودی حل کرد و اتصال به مراکز دانشگاهی، آزمایشگاهی و کتابخانه ها را برقرار کرد.
ناظمی وجود تنوع در شبکه های اختصاصی کودک و امکان رگولاتوری با هدف تنظیم گری قیمت را اجزای دیگر لایه زیرساخت معرفی و از تصویب مصوبه سیمکارت دانش آموزی تحت عنوان خبر خوب یاد کرد و اظهار داشت: سیمکارت دانش آموزی، ابزاری بسیار کاربردی در لایه زیرساخت است که عدم اعمال خط مشی های لازم بر آن، می تواند زمینه های اعمال فیلترینگ برای عموم مردم را فراهم آورد.
وی افزود: این موضوعی سال ها با مقاومت آموزش و پرورش مواجه بود، اما بروز بیماری کرونا به قانونی شدن آن انجامید. سیمکارت دانش آموزی، به افراد زیر ۱۸ سال تعلق می گیرد و در عین حال که کودک و نوجوان می تواند این سیمکارت را به نام خودش داشته باشد، مسئولیت حقوقی آن به عهده والدین است.
فعالیت های ۲۴ گانه در لایه خدمات
معاون وزیر ارتباطات لایه خدمات را زمینه ساز خلق بازار به جای پروژه سازی دانست که بازاری را هم برای بخش خصوصی فراهم می آورد و اظهار داشت: لایه ای که ارائه دهنده خدمات کنترل والدین(Parental Control) است و با وجود تنوع در ارائه دهندگان خدمات، سبب وجود حق انتخاب برای دانش آموز می شود. در لایه خدمات، ۲۴ حوزه فعالیت وجود دارد که بعضی از آنها عبارتند از: کتاب های دیجیتال، مشاوره های تحصیلی، نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری(LMS)، بازی، تور مجازی، پیام رسان دانش آموزی، آزمون های تحصیلی، فضای ذخیره سازی اطلاعات و سایر موارد.
ناظمی با یادآوری این اصل که فقدان محتوای خوب، رشد محتوای بد را در بر دارد و خلق بازار برای محتوا، می بایست جایگزین رانت جویی شود، اظهار نمود: حوزه تولید محتوای کودک و نوجوان نیازمند در نظرگرفتن چند نکته کلیدی است که توجه به آن سبب افزایش کارآیی در حوزه آموزش می شود. همچون این که بازی به مثابه نوعی محتوا به شمار می رود
وی افزود: هم چنین تنوع در تولیدکنندگان محتوا و از طرفی توجه به منطقه آموزشی در تولید محتوا، علاوه بر این که درک بیشتری را برای دانش آموزان را به همراه دارد، علاقه بیشتری را در فهم محتوای آموزشی بوجود می آورد. از این روی، یکسان سازی محتوای آموزشی ارائه شده در سرتاسر کشور، صرفاً نمی تواند در تمامی دوران ها یک اتفاق موفق به شمار رود.