گزارش شفافیت توئیتر اعلام كرد؛ افزایش تقاضای دولت ها برای حذف توئیت های خبرنگاران
برپایه گزارشی جدید، توئیتر در نیمه دوم 2020 درباره بیش از 900 هزار حساب کاربری که قوانین را نقض کرده بودند، اقداماتی انجام داده است و محتوای نفرت پراکنی بیشتری را حذف کرده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از رویترز، طبق اطلاعاتی که توئیتر منتشر نموده این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد افزایش تقاضا برای حذف محتوای خبرنگاران و رسانه های خبری از طرف دولت ها بوده است. این پلت فرم در گزارش شفافیت خود اشاره نمود در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی درباره ۹۶۴ هزار و ۴۵۹ حساب کاربری با رفتار خلاف قوانین اقداماتی انجام داده است. این رقم در مقایسه با نیمه نخست ۲۰۲۰ میلادی ۱۴۲ درصد بالا رفته است. علاوه برآن توئیتر محتوای نفرت پراکنی بیشتری را در این بازه حذف کرده است. نکته مهم آنست که توئیتر افزایش اقدامات خود مقابل حساب های کاربری نقض کننده قوانین را به سبب تغییر در سیاست های خود در ۲۰۲۰ اعلام نموده است. این شبکه اجتماعی از سال قبل میلادی در باره محتوایی که به ایجاد ترس و خشونت درباره دسته بندی های حفاظت شده منجر می شود، اقداماتی انجام داده است. این درحالی است که طی پاندمی کووید ۱۹ میزان آزار و اذیت آنلاین بالا رفته است. در کنار این موارد توئیتر سیاست خود درباره محتوای نفرت پراکنی را گسترش داده است. علاوه بر آن در گزارش شفافیت توئیتر اعلام شده ۱۹۹ حساب کاربری تأیید شده متعلق به خبرنگاران و رسانه های خبری با درخواست برای حذف محتوا از طرف دولت ها روبرو شده اند. این رقم نشان دهنده ۲۶ درصد رشد درخواست حذف محتوا نسبت به نیمه نخست سال قبل است. همین طور برمبنای آمار، بیشترین درخواست حذف محتوا از طرف دولت هند بوده است. همین طور بعد از این کشور، به ترتیب دولت های ترکیه، پاکستان و روسیه بیشترین میزان درخواست حذف محتوا را داشته اند. توئیتر در نیمه دوم ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ درخواست اطلاعات از سراسر جهان داشته و فقط در مقابل ۳۰ درصد درخواست ها اطلاعات را فراهم نموده است. چنین درخواست هایی ممکنست از طرف دولت ها یا سازمان هایی اعلام گردد که خواهان دریافت اطلاعاتی درباره هویت افراد تحت اسامی مستعار هستند. در کنار این موارد شبکه اجتماعی بیش از ۳۸ هزار و ۵۰۰ درخواست قانونی برای حذف محتوای مختلف دریافت کرده که ۹ درصد کمتر از نیمه اول ۲۰۲۰ بوده است. گزارش ۲ سالانه شفافیت توئیتر که به روند اجرای قوانین این شرکت و حذف محتوا می پردازد در حالی منتشر می شود که اخیراً تحقیقات موشکافانه دولت های سراسر جهان درباره محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک و یوتیوب به شدت بالا رفته است. در خبر دیگری توئیتر اعلام نمود خاصیت «فلیتز» (Fleets) را حذف می کند. این خاصیت شامل توئیت هایی تمام صفحه در بالای تایم لاین کاربران بود که بعد از ۲۴ ساعت منقضی و حذف می شد. دلیل حذف این خاصیت استفاده کم کاربران ۸ ماه بعد از ارائه آن در توئیتر اعلام شده است. طبق اخبار موجود از سوم آگوست به بعد، کاربران خاصیت «اسپیس» (چت روم های صوتی زنده توئیتر) را در بالای تایم لاین خود مشاهده می کنند. تصمیم توئیتر برای حذف «فلیتز» فقط مربوط به عدم استفاده از این خاصیت نیست، بلکه شبکه اجتماعی هنوز نمی داند چگونه کاربران را وادار کند بیشتر توییت کنند.