کمبود تراشه به فروش شیائومی ضربه زد
به گزارش سئو مئو درآمد شرکت شیائومی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به علت رشد بسیار اندک فروش تلفن هوشمند و تشدید رقابت، رشد ضعیف تر از حد مطلوبی پیدا کرد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، درآمد شیائومی در سه ماهه سوم ۸.۲ درصد رشد کرد. این شرکت که عمده درآمدش از فروش تلفن هوشمند است، اعلام نمود درآمد تلفن هوشمند در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۴۷.۸ میلیارد یوان (۷.۴۹ میلیارد دلار) رسید که ضعیف ترین رشد فروش سه ماهه از سال ۲۰۰۰ بود.
ارزش سهام شیائومی به دنبال انتشار درآمد ضعیف تر از حد مطلوب این شرکت در زمان گشایش معاملات روز چهارشنبه حدود هفت درصد ریزش کرد.
فروش تلفن هوشمند شیائومی در سه ماهه سوم بر اساس سالانه ۵.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۳.۹ میلیون دستگاه رسید. این شرکت کمبود جهانی تراشه را عامل این کاهش معرفی نمود.
شیانگ وانگ، رئیس شیائومی در کنفرانس اعلام درآمد این شرکت اظهار داشت: شیائومی به سختی برای تأمین قطعات برای گوشیهای ۴G در بازارهای خارجی تلاش می کند.
وی انتظار دارد این کمبود در نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند با این وجود پیشبینی می کند شیائومی رشد بسیار بالایی در سال میلادی آینده داشته باشد.
مجموع فروش شیائومی در سه ماهه ژوییه تا سپتامبر به ۷۸.۰۶ میلیارد یوان رسید که پایینتر از ۷۹.۲۰ میلیارد یوان پیشبینی بازار از فروش سه ماهه این شرکت بود.
شیائومی که بعد از تحریم های آمریکا ضد هواوی، موفق شد سهم بازار این شرکت در چین را تصاحب کند، به تازگی عرصه را به رقبای پرفروش خود اوپو، Vivo و آنر (Honor) واگذار کرده است.
طبق آمار شرکت تحقیقاتی Canalys، آنر از شیائومی سبقت گرفت و از نظر سهم بازار در چین در سه ماهه سوم در رتبه سوم قرار گرفت.
فروش شیائومی در چین در مدت مذکور تنها چهار درصد رشد کرد. در مجموع فروش تلفن هوشمند در چین پنج درصد کاهش پیدا کرد.
شیائومی در واکنش به تشدید رقابت، ماه گذشته تلاش گسترده ای را برای توسعه فروش غیرآنلاین شروع کرد و ۱۰ هزارمین شعبه فروش خود در چین را گشود. این شرکت وعده داد شمار شعبه های فروش خویش را ظرف دو تا سه سال آینده سه برابر کند.
این سازنده تلفن هوشمند که در مارس اعلام نمود ۱۰ میلیارد دلار برای ورود به بازار خودروی برقی هزینه خواهد کرد، اعلام نمود انتظار دارد تولید انبوه خودرو های برقی را در نیمه اول سال ۲۰۲۴ آغاز کند.
شیائومی همینطور از فروش تبلیغات آنلاین و انواع دیگر محصولات سخت افزاری مصرفی درآمد دارد. رشد واحد خدمات اینترنتی شیائومی که عموما با قرار دادن تبلیغات در اپلیکیشن های مختلف درآمدزایی دارد، بر اساس سال به سال ۲۷ درصد افزوده شد.
بر اساس گزارش رویترز، بدون درنظر گرفتن رشد و ضرر یکباره، شیائومی ۵.۱۸ میلیارد یوان سود داشت که تا حدود زیادی مطابق با انتظار تحلیل گران بود که سود این شرکت را ۵.۰۹ میلیارد یوان پیشبینی کرده بودند.