تعویض قطعات اصلی موبایل باید با همگام سازی همراه باشد
یک کارشناس حوزه فناوری اظهار داشت: قطعات اصلی موبایل بعد از تعویض باید با دیگر قطعات همگام سازی یا به اصطلاح کالیبره شوند، در غیر این صورت شاهد اختلال در عملکرد گوشی موبایل خواهیم بود.
فرشاد مهرانپور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه یکی از چالش های کاربران موبایل مواجهه با اختلالات مختلف بعد از تعویض قطعات معیوب همچون صفحه نمایش است، اظهار داشت: دلیل این اختلالات، کالیبره نشدن قطعه تعویض شده با دیگر قطعات گوشی موبایل است. معمولاً برداشت کاربران بمحض مشاهده اختلال در عملکرد قطعه تعویض شده، غیراصلی بودن آن قطعه است، در صورتیکه لزوما چنین نیست. بعنوان مثال پس از تعویض صفحه نمایش امکان دارد لمس صفحه نمایش دستگاه به درستی کار نکند و در مدل هایی که سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش قرار دارد، امکان دارد قفل دستگاه سریع باز نشود، درواقع دلیل این نوع اختلالات تعویض قطعه خارج از استاندارد شرکت سازنده است.
وی با اشاره به اینکه مراکز رسمی خدمات بعد از فروش در سرتاسر دنیا، تحت نظارت برندهای تولیدکننده موبایل فعالیت می نمایند، اضافه کرد: اما با عنایت به عدم فعالیت مستقیم برندها در بازار ایران بعد از تحریم ها، مراکز خدمات بعد از فروش از لایه نظارتی برندها خارج شده و معدود مراکزی هستند که همچنان بر مبنای استانداردها و قوانین برندها مبادرت به عرضه خدمات می کنند.
این کارشناس حوزه فناوری تصریح کرد: مراکزی که تحت نظر برندها آموزش دیده و استانداردسازی شده اند، برای رفع مشکل ناهماهنگی قطعات تعویض شده آنها را با استفاده از تجهیزات تخصصی و نرم افزارهای اختصاصی، کالیبره می کنند. کالیبره درواقع تعریف، تنظیم و هماهنگ سازی قطعه جدید با سایر قطعات گوشی موبایل است. قطعاتی مثل صفحه نمایش، باتری، اسپیکر، دوربین ها و سنسورها قابلیت کالیبره شدن دارند و باید توجه داشته باشید که برای تعمیر موبایل حتما به مراکز معتبر که در سامانه جامع گارانتی معرفی و رتبه بندی شده اند رجوع کنید.