در رویداد رایانش ابری و هوشمندسازی كسب و كارها مطرح شد؛ ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از رایانش ابری ندارند

در رویداد رایانش ابری و هوشمندسازی كسب و كارها مطرح شد؛ ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از رایانش ابری ندارند

به گزارش سئو مئو مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت ضمن اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه اروپا درباره رایانش ابری انجام شده، اظهار داشت: طبق نتایج این تحقیق ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از رایانش ابری ندارند.
به گزارش سئو مئو به نقل از سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران، امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در رویداد «رایانش ابری، دولت الکترونیک و هوشمندسازی کسب و کارها» که توسط کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری سازمان نظام صنفی کامپیوتری تهران برگزار شد، ضمن اشاره به مطالعاتی که در اتحادیه اروپا در زمینه رایانش ابری انجام شده است، اظهار داشت: بر طبق این مطالعه اعلام گردید که ۶۷ درصد کسب و کارها هیچ شناختی از این مباحث ندارند؛ در ایران هم طی پژوهشی که روی ۴ هزار نفر انجام شده، مشخص شد که میزان آشنایی کسب و کارها با حوزه رایانش ابری خیلی کم است. وی با اشاره به اینکه استفاده از مراکز خدمات داده و رایانش ابری صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها ایجاد می کند، تاکید کرد: در عین حال در این حوزه به قوانینی که امنیت نگهداری و حفظ اطلاعات را مورد توجه قرار دهد، نیاز مبرمی داریم. نکته دیگری که در این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید در تمامی ادارات و مؤسسات خصوصی، نحوه ‎ استفاده از این خدمات را جا انداخته و در این حوزه فرهنگ سازی نماییم. مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت اظهار داشت: باید شرکت ها و کسب و کارهای مرتبط در وزارت خانه ها را جهت استفاده از خدمات مراکز داده و ابری توانمند نماییم و در کنار آن آیین نامه ها و قوانین حمایتی در این حوزه بوجود آورده و شرکتهای رایانش ابری را توانمند سازیم. درآمد محاسبات ابری به ۶۸۰ میلیارد دلار می رسد در این رویداد محمدرضا قلعه نوی رئیس کمیسیون خدمات مراکز داده و ابری سازمان نصر اظهار داشت: از حدود سال ۸۷ که مبحث مراکز داده عنوان شد، این حوزه با دغدغه های گوناگونی نظیر تنظیم گری، تعرفه گذاری، خدمات قابل عرضه و استانداردهای در رابطه با آن مواجه بود و رفته رفته با ظهور و بروز خدمات نوین همچون رایانش ابری، شبکه های توزیع محتوا و دیگر فناوری های روز دنیا، موارد فوق اهمیت ویژه تری پیدا کرد. وی افزود: مبحث محاسبات ابری از حدود ۲۰ سال پیش در دنیا عنوان شد و حجم درآمدی حدود ۶۸۰ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ برای آن پیشبینی شده است. اما به رغم وجود زیرساخت ها و خدمات مناسب در کشور، این حوزه هنوز جایگاه خویش را به دست نیاورده و کماکان با محدودیت هایی در بهره برداری آن در سازمان های دولتی و برخی شرکتهای خصوصی مواجه هستیم. قلعه نوی ضمن اشاره به خلاء های موجود تاکید کرد: در گام اول به فرهنگ سازی جدی در این حوزه هم در بخش خصوصی و هم در بخش حاکمیتی نیاز داریم. این فرهنگ سازی باید از خود ما آغاز شود و بعد از آن گام های دیگری همچون استانداردسازی و تنظیم گری دنبال شود. در سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران ظرفیت های مختلف و متنوعی در حوزه ‎های سخت افزار، نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات و همینطور فناوری های مالی در چارچوب ۲۲ کمیسیون وجود دارد که امیدواریم مسیری که در زمینه خدمات مراکز داده و رایانش ابری شروع کرده ایم، ادامه دار باشد. به نقل از ایشان، باید طوری فرهنگ سازی شود تا کسب و کارها به جای صرف منابع مالی و انسانی برای پیاده سازی و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و کامپیوتری خود، روی اهداف اصلی شغلی شان متمرکز باشند. به گزارش سئو مئو به نقل از مهر، در پنل آموزشی این رویداد هم تاکید شد که رایانش ابری صرفا به صنف فناوری اطلاعات محدود نیست و تمامی اصناف و صنایع توانایی بهره مند شدن از این سرویس را دارند و می توانند به وسیله آن هزینه های راه اندازی و نگهداری از سیستم های کامپیوتری خویش را تا حد زیادی کاهش دهند. سرویس دهی بر مبنای تقاضا، دسترسی به شبکه گسترده، ادغام منابع، قابلیت انعطاف سریع بشکلی که در صورت نیاز، سرویس دهنده میزان سرویس دهی را بنا به در خواست مشتری بیشتر و یا کمتر کند و قابلیت اندازه گیری و محاسبه دقیق هزینه از خصوصیت های بهره مندی از فناوری رایانش ابری است. بر خلاف دیتاسنتر که بوسیله ی یک گروه IT داخلی مدیریت می شود، رایانش ابری یک سیستم خارج از سازمان است که در آن کاربران داده های خود و نیازهای در ارتباط با آنرا برون سپاری می کنند. در این رویداد پیشنهاداتی در خصوص لزوم تعامل و همفکری با وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور بهره گیری این وزارت خانه و سایر وزارت خانه ها و ادارات از سرویسهای رایانش ابری و همینطور ایجاد سازوکاری برای نظارت و بازرسی سرویس دهنده ها عنوان شد.

منبع: