با وضع قانون جدید ضد انحصار؛ شرکتهای فناوری با رفتار انحصارگرایانه در چین جریمه می شوند
به گزارش سئو مئو نهاد رگولاتور جمهوری خلق چین به منظور بهبود حکمرانی دیجیتال ضد انحصار کشور، قوانین جدیدی را در دتسور کار خود قرار داده است.
به گزارش سئو مئو به نقل از مهر و به نقل از رویترز؛ نهاد تنظیم گر کشور چین، اخیراً پیش نویس مجموعه قوانین و مقرراتی را به منظور بهبود توانایی این کشور در کنترل و مهار رفتارهای انحصاری در بازار دیجیتال این کشور، منتشر ساخت و اعلام نمود که در ماه آگوست، آماده اجرای قوانین اصلاح شده ضد انحصاری خواهد بود. اداره دولتی تنظیم بازار چین (SAMR)، طی اظهار نظری در این مورد اعلام نمود که می خواهد نظر عمومی را در مورد پیشنهادات خود جویا شود و با در نظر گرفتن توضیحاتی در مورد این که چه معاملاتی می تواند بعنوان انحصاری تلقی شود، مقرراتی را برای محدودسازی انحصار، در بازار این کشور، وضع کند. بعنوان مثال، اگر درآمد جهانی سالانه یکی از شرکتهای فعال در بازار، به بیشتر از ۱۲ میلیارد یوان (۱.۷۹ میلیارد دلار) برسد، پرونده فعالیت کسب و کار یاد شده، باید از جانب نهادهای ضد انحصار، بررسی شود. علاوه بر این، کلیه ادغام ها و تملک رقبا از جانب یکدیگر هم باید زیر نظر اداره دولتی تنظیم بازار چین، صورت پذیرد. نهادهای تنظیم گر چین، از اواخر سال ۲۰۲۰، اعمال محدودیت و نظارت جدی ضد انحصاری بر صنایع مختلف این کشور را آغاز نموده اند و در این فرآیند، توجه خاص خویش را بر فعالان حوزه «اقتصاد پلتفرمی»، معطوف ساخته اند. در جریان تحقیقات یاد شده، شرکتهای فناوری این کشور که رفتارشان انحصاری تلقی شود، جریمه خواهند شد. بنابراین، با تشدید این روند، شرکتهای بزرگی مانند علی بابا، میلیاردها دلار جریمه می شوند. تنظیم گران چین، سال گذشته، روند بازبینی در قوانین ضد انحصار مصوب سال ۲۰۰۸ این کشور را با تمرکز ویژه بر اقتصاد دیجیتال، آغاز نمودند. طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، قواعد تازه، طی روزهای آینده، وارد فاز اجرایی خواهند شد. مساله رشد بی سابقه انحصار در بین پلت فرم های دیجیتال و شرکتهای فناوری، موضوعی است که این روزها، ذهن خیلی از قانونگذاران سراسر جهان را به خود مشغول کرده است. حال، بعد از ورود کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا به مبحث شکست انحصار شرکتهای فناوری، تنظیم گران چین هم به این حوزه وارد شده اند.
منبع: seomeo.ir