پایانی برای پیامک های تبلیغاتی
سئو مئو: دریافت پیامک های تبلیغاتی بطور معمول برای کاربران آزاردهنده است و بنا بر این بیشتر کاربران بدنبال راهی برای غیرفعال سازی پیامک های تبلیغاتی هستند.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، بعد از مسدود شدن سرشماره های پیامکی، برخی شرکتها به استفاده از شماره های شخصی برای ارسال پیامک روی آوردند و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم سامانه #۸۰۰* را برای شناسایی و مسدودسازی این شماره ها راه اندازی کرد؛ در عین حال، همچنان برخی از پیامک های تبلیغاتی از طرف خود اپراتورهای همراه ارسال می شود که البته برای غیرفعال سازی این پیامک ها هم راهکار وجود دارد.
کاربران در صورت مواجهه با پیامک های تبلیغاتی که با شماره شخصی ارسال می شوند، می توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده و روند مسدود کردن سیمکارت های مزاحم را تسریع کنند. طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از زمان مسدود کردن پیامک های مزاحم، بیش از ۳۵۵ هزار خط شخصی به علت مزاحمت پیامکی قطع شده است.
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ارسال پیامک های تبلیغاتی از شماره های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با استفاده از سامانه های هوشمندی که دارد این سیمکارت ها را شناسایی و می بندد.
در مورد پیامک های تبلیغاتی مشترکان باید توجه نمایند که دریافت پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان هیچ هزینه ای ندارد و رایگان محاسبه می شوند. نکته دیگر آنکه با غیر فعال سازی پیامک تبلیغاتی، پیامک محتوایی که مشترک عضو آنست مسدود نمی گردد، چونکه این دو نوع پیامک، سامانه های جداگانه ای دارند پس با غیر فعال سازی پیامک های تبلیغاتی پیامک های محتوایی که مشترک خودش در آنها عضو شده است، مسدود نمی گردد.
اگر سرشماره های تبلیغاتی، در ساعات غیرمتعارف شبانه روز پیامک ارسال کنند، رگولاتوری با آنها برخورد می کند. اما گاهی شماره های شخصی تخلف کرده و پیامک تبلیغاتی ارسال می کنند، رگولاتوری بر طبق قوانین و مقررات موجود نمی تواند بر زمان ارسال پیامک های شخصی نظارتی داشته باشد، اما با استفاده از سامانه های نظارتی که دارد و روال هایی که تعریف کرده است، سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را می بندد.
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، فعال سازی پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان اپراتورهای تلفن همراه بصورت پیش فرض ممنوع بوده و اپراتورهای همراه زمانی که سیمکارت خودرا به فروش می رسانند باید دریافت پیامک های تبلیغاتی را برای مشترکان غیر فعال کرده باشند. مشترکان می توانند با شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* از فعال یا غیرفعال بودن پیامک های تبلیغاتی روی شماره خود باخبر شده و یا با استفاده از نرم افزارهای “اپراتور من” پیامک های تبلیغاتی را برای شماره خود مدیریت کنند.
همچنین اگر مشترکی پس از غیرفعال سازی پیامک های تبلیغاتی، باز هم پیامک تبلیغاتی جدیدی دریافت کرد، می تواند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، شکایت خودرا ثبت کند تا رگولاتوری شکایت را پیگیری و دلیلهای بروز چنین تخلفی را بررسی کند. با عنایت به گزارش های به دست آمده از سامانه ۱۹۵، تعداد شکایت های این بخش روند صعودی نداشته و تعداد آن بسیار ناچیز است که این نشان دهنده مدیریت پیامک های تبلیغاتی توسط مشترکان، اپراتورها و رگولاتوری است.
روش های عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی اپراتورهای تلفن همراه
همراه اول
برای عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی در اپراتور همراه اول، مشترکان می توانند با یکی از روش های ارسال عدد «۱» به «۸۹۹۹»، شماره گیری کد دستوری #۸۹۹۹*، تماس با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰، مراجعه به سامانه همراه من (پرتال و اپلیکیشن) نسبت به قطع سرویس پیام تبلیغاتی خود اقدام نمایند.
البته همراه اول اعلام نموده که پیامک های اطلاع رسانی اپراتور و اطلاع رسانی خدمات پایه و باند پهن همراه اول، پیامک های تبلیغاتی محسوب نمی شوند، بدین سبب درصورت قطع سرویس پیام تبلیغاتی، مشترکین این نوع پیام ها را دریافت می کنند. همین طور برخی مشترکین بواسطه عضویت در باشگاهی خاص یا ارائه شماره خود به فروشگاه ها از این مبادی پیامک تبلیغاتی دریافت می کنند که در این خصوص نیز اپراتور دخالتی ندارد.
ایرانسل
ایرانسلی ها نیز می توانند تصمیم بگیرند که مایل به دریافت کدام گروه پیامکی هستند و سپس برای دریافت یا عدم دریافت هر دسته از پیامک ها اقدام نمایند. این کار با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من و گزینه «مدیریت پیامک های تبلیغاتی، شماره گیری کد ۵۰۰۶#* و دریافت لیست کاملی از گروههای پیامکی و پیامک به ۵۰۰۶ و انتخاب کلیدواژه مربوط به دریافت هر دسته از پیامک ها، امکان پذیر است.
رایتل
در اپراتور رایتل نیز استفاده از نرم افزار رایتل من و مراجعه به منوی “مدیریت خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده”، شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* یا کد دستوری #۱۹۵* و انتخاب قطع تبلیغات، شماره گیری کد #۳*۸۰۰* یا ارسال عدد ۳ به ۸۰۰، برای غیرفعال سازی و جلوگیری از دریافت پیامک های تبلیغاتی که از مراکز پیام مانند (۱۰۰۰۱۲۳۴۵ و ۳۰۰۰۰۱۲۳۴۵) و شماره های مشابه ارسال می شود، کاربرد دارد.
سال گذشته هم یک مقام مسئول سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی در خصوص این که ارسال پیامک از سیمکارت های شخصی تخلف است، ارسال نمایند. چون سیمکارت های شخصی وسیله تبلیغات نیست و بر طبق قانون، مشترکی که می خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتما باید بوسیله پنل های ارسال پیامک انبوه اقدام نماید.
به گفته این مقام مسئول از سه مسیر شماره های متخلف را شناسایی می شوند، یکی از این روش ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که بصورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می کند. علاوه بر این، اپراتورها را نیز مکلف شده اند که سامانه FMS خودرا راه اندازی و سیمکارت های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه برمبنای قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال کنندگان پیامک به راه افتاده است که بر طبق تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیمکارت های شناسایی شده، عمل می کند.
یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیمکارت های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است؛ مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره های شخصی، می توانند شماره ارسال کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند، رگولاتوری نیز بعد از بررسی و صحت سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را بصورت یک طرفه محدود می کند.
طبق این گزارش بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک های تبلیغاتی از سرشماره های خدماتی است. برخی از شماره ها در اختیار کسب وکارهای دارای عضو مانند فروشگاه ها و شرکت های خدماتی هستند که مشمول محدودیت نمی شوند و می توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند؛ اما در بعضی مواقع مبادرت به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو می کنند که به علت ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکتها نیز در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.
در همین رابطه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم سال قبل اعلام نمود مشترکان درصورتی که از دریافت پیامک های تبلیغاتی و محتوای آن ناراضی هستند با شماره گیری کد #۸۰۰* یا تماس با واحد ارتباط با مشتریات اپراتورها می توانند مسدود یا فعال سازی دریافت پیامک های تبلیغاتی را از سر شماره های پیامکی درخواست کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای جلوگیری از ارسال انبوه پیامک ها مزاحم از شروع سال جاری اقداماتی را انجام داده است، اضافه کرد: شناسایی بیش از ۳۱ هزار خط شخصی و سرشماره متخلف بوسیله سامانه کشف تقلب و گزارش های مردمی به سامانه پیامکی ۱۹۵، الزام اپراتورها و فعالان ارسال پیامک انبوه به تشدید نظارت، اصلاح قراردادها و درج جرایم بازدارنده و نیز احراز هویت دقیق متقاضیان ارسال پیامک انبوه، شناسایی عوامل متخلف فروش سیمکارت های شخصی برای ارسال پیامک انبوه و قطع دسترسی آنها و طرح دعوی در محاکم قضایی همچون کارهایی است که در این خصوص انجام شده است.
در همین رابطه مجید حقی- معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود رصد پیامک های تبلیغاتی همچنان ادامه دارد اما موضوع ارسال پیامک ها کاهش پیدا کرده است.
معاون سازمان تظیم مقررات و ارتباطات اشاره کرد که موضوع پیامک های تبلیغاتی دیگر به شدتی که پیش از این بود، نیستند.
در شهریور ماه سال جاری هم پیمان قره داغی- دبیرکل صیانت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- از امکان مدیریت پیامک های تبلیغاتی آگاهی داد و گفت ارسال کنندگان پیامک های اطلاع رسانی از سرشماره های خدماتی ملزم شده اند عبارت “لغو ۱۱” را در آخر پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره ای که از آن پیامک دریافت کرده اند، ادامه دریافت پیامک را لغو کنند.
وی همین طور گفته علاوه بر این، مشترکان می توانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامک های اطلاع رسانی خدماتی (پیامک هایی که بعد از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال می شود) عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال نمایند.