نحوه ی استفاده از مشوق های مالیاتی برای اشخاص حقیقی فعال در سکوهای داخلی

نحوه ی استفاده از مشوق های مالیاتی برای اشخاص حقیقی فعال در سکوهای داخلی

به گزارش سئو مئو، هیات وزیران در جلسه ۳۱ خردادماه سالجاری به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و وزارت امور اقتصادی و به استناد بند «د» تبصره شش ماده واحده قانون بودجه سالجاری آئین نامه اجرایی بند مذکور را تصویب کرد. بر این اساس مشوق های مالیاتی صرفاً به درآمد آن دسته از اشخاص حقیقی تعلق می گیرد که تا آخر سال گذشته فاقد پرونده مالیاتی برای کسب و کار فعال در سکوی داخلی باشد.
به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، طبق ماده دو این آئین نامه سکوی داخلی مورد تایید وزارت باید شرایط زیر را داشته باشد:
۱_ امکان گزارش گیری و عرضه اطلاعات معاملات و انجام فعالیتهای اقتصادی توسط کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو را به صورت برخط داشته باشد.
۲_ نسبت به احراز هویت کسب و کارهای اشخاص حقیقی فعال در سکو از راه تلفن همراه و کد ملی اقدام نماید.
۳_ امکان اعلام لیست کسب و کارهای اشخاص حقیقی که میزبانی می کند را داشته باشد.
۴_ امکان اعلام درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی را داشته باشد.
تبصره یک: معاملات انجام شده در بستر سکوی داخلی که درگاه پرداخت نداشته باشد منوط به تحویل کالا و دریافت وجه از راه شرکت ملی پست، کاروران یا سایر عرضه دهندگان خدمات تحویل کالای مورد تایید وزارت و در صورتیکه بهای کالا یا خدمات به حساب سکوی داخلی واصل واریز شود و بعد از کسر کارمزد سکو به حساب فعالان کسب و کار واریز شود مشمول مشوق های مبحث این آئین نامه است.
تبصره دو: وزارت ارتباطات می تواند دستورالعمل اجرای این ماده را ظرف ۱۵ روز از تاریخ ابلاغ این آئین نامه تهیه و ابلاغ کند.
طبق ماده سه، کلیه سکوهای داخلی که دارای شرایط ماده دو این آئین نامه بوده و متقاضی احراز شرایط ماده مذکور و دریافت تاییدیه هستند موظف می باشند در درگاهی که توسط وزارت ارتباطات معرفی می شود ثبت نام کند. این وزارت خانه موظف است لیست سکوهای داخلی مورد تایید را حداکثر تا ۱۵ مردادماه به صورت عمومی منتشر کند. لیست مذکور به صورت ماهانه به روزرسانی می شود.
وظایف سکوهای داخلی
طبق ماده چهار آئین نامه سکوهای داخلی دو وظیفه دارند نخست آنکه مشخصات اشخاص حقیقی که تا آخر سال ۱۴۰۱ دارای کسب و کار در سکوهای داخلی بوده اند را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه و مشخصات سایر اشخاص حقیقی از آغاز سالجاری کسب و کار خویش را در سکوهای داخلی شروع می کنند را ظرف یک ماه بعد از شروع فعالیت به صورت برخط به سازمان اعلام و بروز رسانی کند. دوم آنکه اطلاعات در ارتباط با درآمد ناشی از کسب و کار اشخاص حقیقی در سکوهای داخلی در سالهای ۱۴۰۱ و قبل آنرا به تفکیک هر سال ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آئین نامه و میزان درآمد سالجاری را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در قالبی که توسط امور مالیاتی اعلام می شود به این سازمان ارسال نماید.
نحوه استفاده از مشوق های مالیاتی
طبق ماده پنج آئین نامه مذکور مشوق های مالیاتی مبحث این آئین نامه صرفاً به درآمد آن دسته از اشخاص حقیقی تعلق می گیرد که تا آخر سال گذشته فاقد پرونده مالیاتی برای کسب و کار فعال در سکوی داخلی باشد و درآمد آنها ناشی از کسب و کار در سکوهای داخلی دارای شرایط ماده دو این آئین نامه باشد.
تبصره: اشخاص حقیقی که به صورت همزمان دارای درآمد ناشی از کسب و کار در سکوهای داخلی و خارج از سکوهای داخلی باشند درصورتیکه بابت فعالیت خارج از سکوهای داخلی دارای پرونده مالیاتی باشند در صورتی می توانند بابت درآمدهای ناشی از کسب و کار در سکوهای داخلی از مشوق های مالیاتی این آئین نامه استفاده نمایند که اولا فعالیتهای آنها در سکوی داخلی و خارج از آن به صورت منفک، مستقل و در محل های مجزا انجام شده باشد دوم آنکه صورت حساب های فروش صادره هر کدام از فعالیت ها برپایه نشانی مجزا و برخط صادر شده باشد و سوم آنکه درآمدهای در ارتباط با کسب و کار در سکوهای داخلی در اظهارنامه و پرونده مالیاتی قبلی آنها منظور نشده باشد.
طبق ماده شش، اشخاص حقیقی دارای کسب و کار در سکوهای داخلی که تا آخر سال گذشته فاقد پرونده مالیاتی بودند با درخواست خود یا حسب اطلاع رسانی سازمان برای برخورداری از مشوق های مالیاتی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مکلفند فرایند ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی کسب و کار اینترنتی خویش را در پنجره واحد مالیاتی تکمیل و نسبت به تصمیم اظهارنامه در موعد مقرر اقدام نمایند.
همینطور برپایه ماده ۷، مشوق های مالیاتی مبحث این آئین نامه در صورتی به درآمد ناشی از کسب و کار در سکوهای داخلی تعلق می گیرد که بهای کالا و خدمات عرضه شده از راه سکو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از مشتریان دریافت و بعد از کسر کارمزد سکو به حساب فعالان کسب و کار واریز می شود.

منبع: