همه چیز در رابطه با تماس تصویری از راه موبایل

همه چیز در رابطه با تماس تصویری از راه موبایل

به گزارش سئو مئو، به دنبال فعال شدن قابلیت تماس تصویری برروی بعضی از مدلهای گوشی موبایل، لازم است این سرویس حتما برای هر دو تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف هم از سرویس ViLTE پشتیبانی کند.

به گزارش سئو مئو به نقل از ایسنا، چند سال پیش مبحث برقراری تماس تصویری از راه سیمکارت تلفن همراه یک اپراتور تلفن همراه مطرح شد؛ درنهایت بعد از گذشت مدتی به علت بعضی از مخالفت های پیش آمده، این طرح در شرایطی متوقف گردید که پس آن هر بار اعلام می شد بزودی مشکل این سرویس حل می شود اما به دنبال متوقف ماندن این طرح برای چندین سال، مردم جهت دسترسی به تماس تصویری به شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای موجود که از این امکان برخوردار بودند رجوع می کردند.

در آن زمان بر بحث ضرورت فرهنگ سازی و توجه به مباحث فرهنگی مهم اعلام و تاکید شد که دراین میان گاهی امکان دارد افراد به علت این که اطلاعات دقیقی در رابطه با نحوه برقراری تماسهای تصویری ندارند، دستخوش نگرانی هایی شوند.

اپراتوری هم که این امکان را فراهم نموده بود ادعا نمود که پیش از این در این حوزه تدابیر مختلفی اندیشیده تا از بروز هر نوع مشکل در این حوزه جلوگیری شود و برای مکالمه با سیمکارت این اپراتور (رایتل) فرد از این اختیار برخوردار می باشد که نوع مکالمه خویش را به صورت صوتی یا تصویری انتخاب نماید. علاوه بر این حتی امکانی وجود داشت که فرد در مکالمات تصویری، تصویر خویش را حذف کرده و تصویری جایگزین و یا حتی یک فایل ویدئویی به جای آن قرار دهد.

اپراتور سوم تلفن همراه که در آن دوره تنها عرضه کننده خدمات نسل سوم ارتباطی در کشور بود، پیوست فرهنگی خویش را آماده و آنرا برای تصویب به سازمان تنظیم مقررات ارسال کرد. این سازمان هم بعد از مدتی کار بر روی پیوست طراحی شده در نهایت آنرا جهت بررسی های بیشتر و تصویب نهایی به شورایعالی فضای مجازی ارسال کرد اما با این وجود با گذشت ماه های متوالی هر بار در این حوزه تنها به ذکر این نکته بسنده شده که با تصویب پیوست مذکور در آینده شاهد اتصال مجدد این سرویس خواهیم بود.

در نهایت با همه اما و اگرهای مطرح شده این سرویس در آن زمان راه اندازی نشد تا این که سال قبل خبرهای جدیدی در این حوزه توسط مسؤلان همچون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام و بعد از آن مشخص شد که به صورت آزمایشی این سرویس در یکی دیگر از اپراتورهای تلفن همراه به صورت آزمایشی راه اندازی و با تولید کنندگان گوشی هم رایزنی شده است.

وزیر ارتباطات در رابطه با راه اندازی این سرویس اعلام نمود که این کار نیازمند همراهی تولیدکنندگان گوشی هم هست و برخی از تولیدکنندگان گوشی باید این توانایی را برروی گوشیهایی که در ایران موجود است فعال کنند.

حال با گذشت چندماه به نظر می آید این توانایی برای بعضی از مدلهای گوشی هواوی، شیائومی و سامسونگ فعال گشته است و اپراتور مذکور (همراه اول) چندی قبل پیام هایی در خصوص راه اندازی این سرویس به برخی مشترکان ارسال کرد.

طبق اعلام این اپراتور تعرفه تماس صوتی همانند مکالمه عادی و تعرفه تماس تصویری به ازای هر دقیقه ۱۵۰ تومان است و کاربران برای استفاده از این دو سرویس، از پشتیبانی تلفن همراه و اعمال تنظیمات در گوشی خود اطمینان حاصل کنند. همینطور انجام تنظیمات و اطلاعات بیشتر از طریق تماس با ۹۹۹۰ یا رفتن به https: //mci.ir/volte-vilte و غیرفعال سازی سرویس با *۱۰*۲۴۳۲# صورت می گیرد.

نکته قابل توجه اینست که جهت استفاده از سرویس مکالمه تصویری این اپراتور باید هر دو طرف تماس زیر پوشش شبکه LTE و سیمکارت هر دو مشترک سیمکارت هر دو مشترک USIM باشد. همینطور حتما این سرویس برای هر دو طرف تماس فعال شده باشد و تلفن همراه هر دو طرف تماس از این سرویس (ViLTE) پشتیبانی کند.

علاوه بر موارد گفته شده باید تنظیمات در ارتباط با سرویس تماس تصویری بر بستر نسل چهارم شبکه (ViLTE) در تلفن همراه هر دو طرف تماس اعمال شده باشد. کاربران جهت استفاده از این سرویس نیازی به نصب نرم افزار توسط برقرار کننده و دریافت کننده تماس ندارند و تماس صوتی برای هر دو مشترکین دائمی و اعتباری قابل استفاده می باشد.

منبع: