در گفت وگو با سئو مئو اعلام شد؛ کاهش سهم زبان فارسی در سایت های پربازدید جهان
به گزارش سئو مئو، عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات اظهار داشت: در حال حاضر 1.4 درصد از سایت های پربازدید جهان متعلق به سایت هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال قبل 0.2 درصد کاهش داشته است.
مژگان فرهودی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار مهر درباب حوزه خط و زبان فارسی در وب و برنامه های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص اظهار داشت: در سالهای اخیر یکی از چالش ها و موضوعات اساسی عموم محصولات و خدمات قابل ارائه در فضای مجازی کشور، پردازش زبان طبیعی و چالش های حوزه خط و زبان فارسی است. به عبارتی، این خدمات با محدودیت هایی همچون کمبود پیکره ها و منابع داده ای و عدم وجود ابزارهای زیرساختی دارای کیفیت و استانداردهای لازم روبرو هستند. دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی همچون مواردی هستند که برای بخش بزرگی از محصولاتی که نیاز به پردازش زبان دارند مورد نیاز است.
وی اضافه کرد: یکی از راه های فراهم کردن محصولات و خدمات بومی باکیفیت، حل چالش های پردازش زبان فارسی بوسیله تعریف دقیق این چالش و سپس حل آنها بوسیله توان علمی و فنی پژوهشگران و خبرگان این حوزه در یک فضای رقابتی عادلانه و انگیزشی است، تا بدین طریق، سازوکار تشویق افراد به تولید خدمات بهتر در عین فراهم کردن زیرساخت ها، سکوها و دادگان محک مورد نیاز آن برقرار شود.
فرهودی در ادامه درباب لابراتوار پارسی آزما اظهار داشت: امسال در تلاش هستیم تا با گسترش زیرساخت های این لابراتوار و استفاده آنها در لابراتوار هوش مصنوعی پژوهشگاه، علاوه بر ارزیابی و سطح بندی محصولات و خدمات هوش مصنوعی، به حل چالش های حوزه هوش مصنوعی این محصولات و خدمات در حوزه های مختلف پردازش متن، پردازش تصویر و پردازش گفتار فارسی نیز پرداخته شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباب سهم زبان فارسی در وب اظهار داشت: طبق گزارش جدید سایت w۳tech که وظیفه بررسی سایت های پربازدید دنیا و ارائه آمار درباب فناوری های مورد استفاده، زبان برنامه نویسی و زبان اصلی محتوای وب سایت ها را دارد، هم اکنون ۱.۴ درصد از سایت های پربازدید جهان (به عبارتی از یک میلیون سایت پربازدید) متعلق به سایت هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و متأسفانه این نرخ نسبت به یکی دو سال قبل که ۱.۶ درصد بود و به میزان ۰.۲ درصد کم شده است.
فرهودی اظهار داشت: این کاهش به مفهوم افت رتبه زبان فارسی در میان زبان های مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، مساله کسب وکار و کاهش تعداد سایت های پربازدید ایرانی است بدین جهت باید بر روی کسب وکارها و شرکت هایی که پتانسیل تولید سایت های پربازدید فارسی را دارند تمرکز بیشتری شود.